Svar: Hvornår trækker jeg grænsen?

2. september 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Camilla

Det er utrolig svært at finde balancen mellem at rumme og anerkende og samtidig også sætte grænser for sit barn. Og det er den balance du er i gang med at finde lige nu.

Man taler om tre typer af forældre, 3 måder at opdrage på:

De autoritære forældre: Her lægges vægt på myndighed og kontrol, der er klare forventninger til hvordan barnet skal opføre sig og hvis barnet ikke gør, som hun har fået besked på, så falder der en straf.

De eftergivende forældre: Her stilles der meget få krav til barnet, hun får lov til det meste og der er rigtig meget inkonsekvens. Faktisk bliver barnet ofte opmuntret til at handle impulsivt.

De myndige forældre: Her sætter man klare grænser for barnets opførsel, der lægges vægt på at forklare hvorfor det er nødvendigt med regler og man har realistiske forventninger til sit barn.

Det lyder lidt for mig som om at I er havnet i rollen af eftergivende forældre - far har givet mere eller mindre op, du står med det hele, to børn, forsøger at få det til at gå op i en højere enhed og finde lige meget plads til begge - og det kan du naturligvis ikke.

Og ja - jeres datter skal ikke styre det hele og I skal ikke sætte alt til side for at tilgode se hende - I skal være myndige forældre. Og det er det du skal arbejde på nu.

Det er vigtigt at I forældre samarbejder omkring dette. Far kan ikke melde sig ud, I skal begge være en del af opdragelsen. Det er vigtigt at I forældre fremstår som en enhed - har den ene sagt nej, så kan man ikke gå hen til den anden og få et ja. Derfor er I forældre også nødt til at sætte jer ned og blive enige om, hvad regler der gælder for jer, hvordan I vil opdrage jeres børn og så skal I holde fast i de aftaler I har lavet.

Og ja - det betyder at jeres datter nogle gange vil blive frygtelig frustreret, når tingene ikke går som hun gerne vil eller har forventet - men hun skal netop også lære at tackle den frustration. De næste mange år, når hun skal finde ud af at begå sig i verden, så vil hun jo også møde modstand og vil ikke kunne få sin vilje, men må bøje sig og det kan ikke nytte noget at hun hver gang noget går hende imod, går i seng som Maude fra Matador eller lægger sig og sparker og skriger på gulvet. Hun skal lære at håndtere disse ting og det lærer hun ved at I også sætter grænser og har regler nu og så rummer hendes følelser, når det er svært for hende.

Nogle gange vil det være nødvendigt at du går. Det kan være bedre at gå ind i et tilstødende lokale end ...

Annonce

... at sende hende væk. Ikke på den måde at du går fra hende, fordi du ikke kan holde ud at være sammen med hende, det skal ikke være "nu går jeg, så kan du komme ud til mor, når du kan opføre dig ordenligt". Det skal i stedet være "jeg vil gerne hjælpe dig, men jeg kan mærke du har brug for lidt tid, så jeg går lige lidt og så kommer jeg igen om lidt". På den måde viser du hende at du er tilgængelig og gerne vil hjælpe hende, når hun er klar. Og samtidig sender du også nogle signaler om at det ikke er alt opførsel du synes er sjov at se på eller være en del af.

Nogle gange er en måde at opføre sig på, jo netop kun sjov, når man får opmærksomhed - er der ingen til at se på en, så er det ikke sjovt mere.

Og hun skal naturligvis også lære at tage hensyn til sin lille bror og du må gerne bede hende om at være stille en gang imellem, fordi han bliver forskrækket, når hun råber og skriger. Hvis hun bliver ved med at råbe og skrige selvom du har sagt hun skulle lade være, så synes jeg du skal sende hende ud og så bede hende skrige så højt hun kan udenfor. Og når hun så har fået skreget færdigt, så kan hun komme ind igen. Det er helt okay at sige "det er fint du gerne vil råbe og larme, det må du gerne - men det foregår udenfor - indenfor skal du være stille" eller lignende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når børn opfører sig irriterende og grænsesøgende, så handler det ofte om at de gerne vil have opmærksomhed. Det kan hos jer sagtens handle om at hun synes du bruger lidt for meget tid på lillebror eller at du har talt i telefon i måske 20 minutter og at hun i den tid ikke har haft kontakt med dig. Nu vil hun så gerne have du ser hende og det gør at hun finder på et eller andet for at få kontakt.

Prøv om du kan appellere til mere rolige aktiviteter som I alle vil synes er hyggeligt. Det kan være at bage boller sammen eller spille et spil. Hun kan spille vendespil, billedlotteri eller lignende lettere spil og lillebror kan sagtens være med, ligge ved siden af i sin lift eller det kan være imens han sover.

Når I laver de mere stille aktiviteter, så fortæl hende direkte, hvor dejligt det er. Fortæl hende hvor du nyder at I kan sidde og hygge sådan, at det er super dejligt at hun vil være med til at bage boller osv. Så hun hører, hvad det er du gerne vil have mere af. Børn vil som udgangspunkt gerne gøre det, der gør forældre stolte af dem - men de er nødt til at vide, hvad det er :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre - fortsat held og lykke til jer alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.