Svar: Afhængig af tv/spil?

15. august 2010

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Line

Der er så vidt jeg ved ikke lavet undersøgelser over helt små børns afhængighed af spil, de undersøgelser jeg kender til, er lavet hos børn på 12-15 år ...

Der er dog igen tvivl om at børn godt kan blive afhængige af at spille, og at man som forældre skal være opmærksomme på, hvor meget skærmtid børn har.

Man taler om skærmtid, både i forhold til den tid børn bruger foran TV, computer, playstation, nintendo osv. Det hele tæller med. Faktisk siger man at børn i de første skoleklasser ikke bør have mere end 1 times skærmtid dagligt.

Så i forhold til jeres drengs alder, så lyder det meget fornuftigt at holde fast i at han kun skal spille nintendo eller computer ½ time dagligt ... Og at han i stedet skal ud at lege, bruge sig selv fysisk og også være sammen med andre, for ofte er 'det at spille computer' i den alder, noget barnet gør for sig selv.

Det er netop en af problemerne med computerspil og lignende, at barnet fravælger samvær med kammerater og andre sociale aktiviteter. Og her skal I naturligvis vurdere hvorfor han gerne vil spille - er det spillet som fascinerer ham, eller er det selve aktiviteten, det at spille sammen med nogen.

Kunne det f.eks. være et alternativ at I spillede et spil sammen, at I gik over til at spille mere brætspil end at bruge spillekonsoller, fordi han på den måde både fik spillet, men også fik det sociale aspekt med ...?

Det er vigtigt at det at spille ikke bliver den dominerende aktivitet for ham, men at det er mindst ligeså sjovt at lave andre ting. Og måske vil det være bedst for ham, kun at have 1-2 spille ...

Annonce

... dage om ugen i stedet for at få lov til at spille lidt hver dag ... Det kunne måske hjælpe ham, også at have noget at se frem til, glæde sig til og I kunne roligt sige "det er torsdag du spiller og i dag er det mandag". Så behøver han ikke gå og vente er det nu, eller er det om en time eller ...

I kunne lave en ugeplan med billeder af forskellige aktiviteter, ting han skal, også gerne dagligdagsting, som han kan hjælpe med til - dække bord, lave mad eller lignende og hvor det at spille spil, så indgår som en naturlig del af en uge, hvor der er gjort plads til det. Så kan han også kigge på planen og behøver ikke spørge jer hele tiden :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Om hans hjerne bliver understimuleret, tør jeg ikke udtale mig om, jeg tænker at det nok mere handler om at han har brug for at lege sammen med andre, har brug for at udvikle sine sociale færdigheder og også har brug for at bruge sig selv motorisk og fysisk - spille bold, klatre i træer og lære at cykle ... Og alle disse ting lærer han ikke, hvis han sidder alene og spiller på sin nintendo eller sin computer :)

Samtidig synes jeg dog også at man som forældre er nødt til at finde en balance, hvor han naturligt skal have lov til at spille nogle gange, fordi det er en del af den tid vi lever i. Børn vokser op med spillekonsoller og det giver dem også en masse godt. Så man skal ikke være rigid og det kan også være afslappende for børn, ligesåvel som det kan for voksne, at spille lidt eller se lidt fjernsyn og det er okay. Bare det ikke bliver for meget :)

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder