Svar: Afhængig af tv/spil?
15. august 2010
Alder:
5 år, 6 mdr.
Kære Line
Der er så vidt jeg ved ikke lavet undersøgelser over helt små børns afhængighed af spil, de undersøgelser jeg kender til, er lavet hos børn på 12-15 år ...
Der er dog igen tvivl om at børn godt kan blive afhængige af at spille, og at man som forældre skal være opmærksomme på, hvor meget skærmtid børn har.
Man taler om skærmtid, både i forhold til den tid børn bruger foran TV, computer, playstation, nintendo osv. Det hele tæller med. Faktisk siger man at børn i de første skoleklasser ikke bør have mere end 1 times skærmtid dagligt.
Så i forhold til jeres drengs alder, så lyder det meget fornuftigt at holde fast i at han kun skal spille nintendo eller computer ½ time dagligt ... Og at han i stedet skal ud at lege, bruge sig selv fysisk og også være sammen med andre, for ofte er 'det at spille computer' i den alder, noget barnet gør for sig selv.
Det er netop en af problemerne med computerspil og lignende, at barnet fravælger samvær med kammerater og andre sociale aktiviteter. Og her skal I naturligvis vurdere hvorfor han gerne vil spille - er det spillet som fascinerer ham, eller er det selve aktiviteten, det at spille sammen med nogen.
Kunne det f.eks. være et alternativ at I spillede et spil sammen, at I gik over til at spille mere brætspil end at bruge spillekonsoller, fordi han på den måde både fik spillet, men også fik det sociale aspekt med ...?
Det er vigtigt at det at spille ikke bliver den dominerende aktivitet for ham, men at det er mindst ligeså sjovt at lave andre ting. Og måske vil det være bedst for ham, kun at have 1-2 spille dage om ugen i stedet for at få lov til at spille lidt hver dag ... Det kunne måske hjælpe ham, også at have noget at se frem til, glæde sig til og I kunne roligt sige "det er torsdag du spiller og i dag er det mandag". Så behøver han ikke gå og vente er det nu, eller er det om en time eller ...
I kunne lave en ugeplan med billeder af forskellige aktiviteter, ting han skal, også gerne dagligdagsting, som han kan hjælpe med til - dække bord, lave mad eller lignende og hvor det at spille spil, så indgår som en naturlig del af en uge, hvor der er gjort plads til det. Så kan han også kigge på planen og behøver ikke spørge jer hele tiden :)
Om hans hjerne bliver understimuleret, tør jeg ikke udtale mig om, jeg tænker at det nok mere handler om at han har brug for at lege sammen med andre, har brug for at udvikle sine sociale færdigheder og også har brug for at bruge sig selv motorisk og fysisk - spille bold, klatre i træer og lære at cykle ... Og alle disse ting lærer han ikke, hvis han sidder alene og spiller på sin nintendo eller sin computer :)
Samtidig synes jeg dog også at man som forældre er nødt til at finde en balance, hvor han naturligt skal have lov til at spille nogle gange, fordi det er en del af den tid vi lever i. Børn vokser op med spillekonsoller og det giver dem også en masse godt. Så man skal ikke være rigid og det kan også være afslappende for børn, ligesåvel som det kan for voksne, at spille lidt eller se lidt fjernsyn og det er okay. Bare det ikke bliver for meget :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske