Afhængig af tv/spil?

15. august 2010

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

Afhængig af tv/spil?

Hej Helen,

Vores 5-årige dreng har nintendo/computer-spil og tv i hovedet hele dagen...

Han plager om at få lov til at spille på sin nintendo, vores pc eller se tegnefilm (sidstnævnte er dog knapt så hot for tiden) fra morgen til aften. Det er som om det er det eneste der kører rundt i hovedet på ham. Vi har registreret at han bliver hurtigere ked af det, når han har spillet spil og vi har nu regler om hvor ofte og hvor meget han må spille, for at begrænse det mest muligt. Ligemeget hjælper det for han plager stadig konstant om at få lov til ...

Annonce

... at spille igen og kan sagtens finde på at bede om lov til at besøge en legekammerat bare for at få lov til at spille hos ham...

Mine spørgsmål går på om det er normalt? Kan han være afhængig af spil i en eller anden grad? Hvor meget skal vi give ham lov til at spille? Skal vi være bekymrede?

Jeg tænker på om hans hjerne bliver understimuleret hvis vi giver ham lov til at spille i et større omfang end i dag (max ½ times tv/spil pr dag) og ikke udvikler sig som den ville, hvis han brugte tiden på lege på værelset...

Med venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin