Svar: Hvordan lærer man sit barn at vente?
1. august 2010
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Mor til Mariam
Ligesom børn skal lære at gå, løbe, sparke til en bold og ligesom de skal lære at tale, bruge deres sprog, så skal børn også lærer det der hedder sociale kompetencer.
Social kompetence handler om, at kunne leve sig ind i sine egne og andre menneskers følelser og tanker. Det handler om, at kunne være i stand til at knytte sig og danne venskaber med andre, både børn og voksne, både familie og personer som man ikke er i familie med. Og så handler det også om at kunne vente, vente på at det bliver ens tur, lære ikke at afbryde, i det hele taget give plads til andre.
At lære at være sammen med andre mennesker på en god måde, kræver at man har social intelligens. Det har ikke noget med klogskab at gøre, men handler om at barnet skal lære hvordan man lytter til andre og hvordan man følelsesmæssigt påvirker hinanden både negativt og positivt.
Man kan sagtens lære børn visse sociale færdigheder som at gå hen og spørge om nogen vil lege, eller at sige undskyld, når man kommer til at gøre noget som er forkert, ligesom jeres datter også fint kan sige "tak for mad" eller lignende. Det er i princippet let nok at lære børn dette. Men social intelligens er mere end dette. Det handler om at lære hvordan man spørger ind til andre, eller trøster andre. At lære hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede, overraskede osv. alt det kan man ikke lære ved at få det at vide, det kan man kun lære ved at opleve det og se det.
Og det samme gælder altså at lære at vente på at det bliver ens tur - det lærer jeres datter af at være sammen med dig i forskellige situationer, af at du forklarer viser, fortæller osv. som du allerede så fint gør og at du også viser hende, at du nogle gange må vente. Det er og kan være udmærket at vise hende "nu venter vi her på at det bliver vores tur", når I f.eks. står i kø for at komme hen til kassen osv. Så hun finder ud af, at det ikke altid kun er hende der skal vente men at alle venter på noget en gang imellem.
Du kan også præcisere i dagligdagen "hvis du tager sko på, så venter jeg på dig imens" eller lignende, så det at vente får ny betydning. Det vil altid være godt at have flere vinkler på og så det ikke kun er hende der skal vente på dig.
Og så skal du naturligvis også have forståelse for at hun ikke kan vente særlig længe med den alder hun har og at du nogle gange må give efter, give hende lidt af det hun vil have og så fortsætte det du var igang med. Ligesom du så også nogle gange må gøre præcis som du gør, sige til hende at du kommer lige om lidt, du er lige ved at tale med nogen.
Hun vil lære det hjemme, hun vil lære det i vuggestuen. Det vil være helt naturligt at børnene i vuggestuen skal vente på hinanden og det at hun får erfaring fra begge steder, vil gøre hende bedre og bedre til det :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske