Svar: Farsyg dreng - 16 mdr.
22. juni 2010
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med lillebror :)
At være 16 måneder er rigtig svært, jeres dreng er aldersmæssigt lige der, hvor han begynder at få en lille smule fornemmelse for at man er der, selvom man er ude af syne. Men det er først nu, at den bevidsthed begynder at dukke op i ham.
Samtidig med at jeres dreng skal forholde sig til den store verden det er at blive afleveret i vuggestue, være adskilt fra jer i dagtimerne - uden rigtigt at kunne forholde sig til tid, sted, hvor I er, hvorvidt I kommer igen osv. fordi han først netop nu begynder at forstå dette - så er jeres dreng også blevet storebror. Det vil sige at han samtidig nu skal forholde sig til, hvorvidt han stadig har plads i jeres hjerter, har en vigtig plads i jeres familie, hvad hans rolle er, hvordan han skal agere i en familie på fire.
Din mand gør ikke noget forkert og har ikke gjort det. Han gør det fuldstændig rigtige og han lyder til at være en rigtig sød og omsorgsfuld far. Det er helt naturligt at jeres ældste dreng søger sin far ekstra meget i øjeblikket. For far er jo den stabile, den han kan stole på er der - mor er hende, hvis mave pludselig gjorde at han ikke kunne bæres, at han selv skulle gå, at der ikke var særlig meget plads på skødet til at putte og det er også mor der er kommet hjem med lillebror. Og selvom jeres dreng ikke bevidst kan beskrive dette, så kan han sagtens have følelserne i sig og det er helt naturligt og faktisk et sundhedstegn, at han netop i en sådan situation søger sin far ekstra meget - bliver mere farsyg - eller farglad :)
Og netop derfor er det super vigtigt at far er der og er til rådighed. Jo mere far tager ham op, giver ham kram, bærer ham og er der for ham, jo mere jeres dreng mærker at far stadig er der 100 pct for ham, jo mere ro vil der falde over det hele. Men jo mere far skubber ham fra sig, løsner hans greb i bukserne, kræver at han skal gå selv osv. jo mere frustreret og klyngende vil jeres dreng blive og derfor virker det modsat at arbejde på hele tiden at gøre ham 'selvstændig'
Jeres ældste dreng er stadig bare et lille bitte myr, et meget lille barn, som har brug for rigtig meget hjælp, forståelse og omsorg og det skal far give ham og give ham med god samvittighed :)
Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske