Svar: Farsyg dreng - 16 mdr.

22. juni 2010

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med lillebror :)

At være 16 måneder er rigtig svært, jeres dreng er aldersmæssigt lige der, hvor han begynder at få en lille smule fornemmelse for at man er der, selvom man er ude af syne. Men det er først nu, at den bevidsthed begynder at dukke op i ham.

Samtidig med at jeres dreng skal forholde sig til den store verden det er at blive afleveret i vuggestue, være adskilt fra jer i dagtimerne - uden rigtigt at kunne forholde sig til tid, sted, hvor I er, hvorvidt I kommer igen osv. fordi han først netop nu begynder at forstå dette - så er jeres dreng også blevet storebror. Det vil sige at han samtidig nu skal forholde sig til, hvorvidt han stadig har plads i jeres hjerter, har en vigtig plads i jeres familie, hvad hans rolle er, hvordan han skal agere i en familie på fire.

Din mand gør ikke noget forkert og har ikke gjort det. Han gør det fuldstændig rigtige og han lyder til at være en rigtig sød og omsorgsfuld far. Det er helt naturligt at jeres ældste dreng søger sin far ekstra meget i øjeblikket. For far er jo den stabile, den han kan stole på er der - mor er hende, hvis mave ...

Annonce

... pludselig gjorde at han ikke kunne bæres, at han selv skulle gå, at der ikke var særlig meget plads på skødet til at putte og det er også mor der er kommet hjem med lillebror. Og selvom jeres dreng ikke bevidst kan beskrive dette, så kan han sagtens have følelserne i sig og det er helt naturligt og faktisk et sundhedstegn, at han netop i en sådan situation søger sin far ekstra meget - bliver mere farsyg - eller farglad :)

Og netop derfor er det super vigtigt at far er der og er til rådighed. Jo mere far tager ham op, giver ham kram, bærer ham og er der for ham, jo mere jeres dreng mærker at far stadig er der 100 pct for ham, jo mere ro vil der falde over det hele. Men jo mere far skubber ham fra sig, løsner hans greb i bukserne, kræver at han skal gå selv osv. jo mere frustreret og klyngende vil jeres dreng blive og derfor virker det modsat at arbejde på hele tiden at gøre ham 'selvstændig'

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeres ældste dreng er stadig bare et lille bitte myr, et meget lille barn, som har brug for rigtig meget hjælp, forståelse og omsorg og det skal far give ham og give ham med god samvittighed :)

Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god sommer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor