Brev:
Farsyg dreng - 16 mdr.
22. juni 2010
Alder:
16 mdr.
Farsyg dreng - 16 mdr.
Hej Helen
Jeg har længe fulgt din brevkasse og har nu endelig taget mig sammen til at melde mig ind, selvfølgelig med baggrund i en forhåbning om at du kan hjælpe os...
Det drejer sig om vores søn på 16 måneder (det skal måske her lige siges at vi lige har fået en søn mere der nu er 3½ uge), problemet består i at han er meget far-syg, eller det er for sin vis godt nok, men det har bare ligesom taget overhånd.
Hans far er meget engageret i ham, er rigtig god til at lege med ham og har også stort set altid været med til babysvømning med ham osv.
Han har nok samtidig haft en svaghed for at tage ham lige lovlig meget op på armen og bære rundt på ham, hvilket nu har resulteret i en dreng der skrigende hiver fat i sin fars bukser og vil op. Han gør det ikke på mig, men jeg har jo så heller aldrig båret ham så meget rundt, jeg har sagt fra efterhånden som min graviditet skred frem og det simpelthen ikke var muligt for mig at bære ham rundt særlig længe (han er en stor knægt på 13 kg.).
Vi er meget i tvivl om hvordan vi skal håndtere problemet, jeg har læst "fantastiske forældre" og om nero- og fortvivlelsesanfald, men synes nu stadig det er lidt kringlet.
Til at starte med skriger han jo uden tårer, hiver i fars bukser osv., siger far nej og løsner hans greb i bukserne bliver han ulykkelig og det går over i gråd med tårer og det hele, far har forsøgt sig med at trøste ham på gulvet så han ikke kommer op som han ville, men alligevel bliver trøstet, dette kan fungere nogenlunde, men det er jo ikke altid der er tid til det, hvis far nu står midt i madlavningen og ikke lige kan gå fra det, eller hvis far feks. skal noget udenfor som han ikke kan komme ud og være med til.
I de situationer kan han brænde fuldstændig sammen og være stort set umulig for mig at trøste, han kan græde i 20-30 min. indtil han falder til ro, jeg bliver selvfølgelig hos ham og trøster ham, holder om ham eller bare rør ham beroligende hvis han ikke vil sidde hos mig, men for pokker hvor er det opslidende at filmen knækker så voldsomt for ham i de situationer.
Har du et bedre forslag til hvordan vi kommer ud af de situationer og hvordan far skal få sat en stopper for denne adfærd?
Jeg tænker at far måske ikke er helt konsekvent nok fordi han nogen gange tager ham op og andre ikke. Far har ligeledes konstateret at storebror ikke hører så godt efter ham som efter mig, hvilket måske bestyrker min tanke om at ham skal træde lidt mere i karakter og være lidt mere konsekvent så storebror får lidt tydeligere grænser af far. Far har jo selvfølgelig kun taget storebror op og båret ham i den bedste mening og fordi han er en meget kærlig far, men det giver desværre lidt bagslag nu.
Det skal lige siges at jeg selvfølgelig er hjemme på barsel, afleverer drengen i dagpleje ca. kl. 9 og henter igen ved 15 tiden, hvilket jo gør at jeg er alene med begge drenge noget tid om morgenen og om eftermiddagen (far står op med den store dreng, får ham i tøjet og giver ham morgenmad) men der er ingen problemer overhovedet når jeg er alene med dem, lillebror er heldigvis nem og sover godt, så jeg har tid til at lege alene med storebror både om morgenen og eftermiddagen, men selv om jeg sidder og ammer er der ikke problemer, så tuller han lidt rundt og leger selv og laver selvfølgelig også lidt ballade ind i mellem, men ellers er det fuldstændig uproblematisk, han kommer med jævne mellemrum hen og skal kysse lillebror og ae ham lidt, jeg har ham så meget med som det kan lade sig gøre hvad angår lillebror og han virker meget glad for ham. Men når far kommer hjem er problemerne der igen (selvfølgelig ikke konstant, men tit).
Far har selvfølgelig taget en del over hvad angår storebror nu den lille er kommet til og jeg tænker at jeg måske også skal lidt mere på banen overfor den store når vi alle 4 er hjemme.
Puh det blev en lang smøre og jeg håber du kan finde hoved og hale i det.
Hvad er dine tanker om ovenstående? og hvordan kommer vi videre?
De bedste hilsner
en ellers meget lykkelig mor til to.