Svar: Bider og slår
10. juni 2010
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Christina
Dejligt at høre fra dig og at det går godt med tvillingerne :)
Det er rigtigt at når børn bider og slår, så skyldes det ofte manglende sprog. Selvom din dreng måske er god til at tale, så er det ikke det samme, som at han kan sætte ord på sine følelser. Han kan måske sige "du er dum" eller "jeg er sur", men følelsen af at føle sig uretfærdigt behandlet, føle sig truet, overset eller lignende, det har han ikke ord til at beskrive og det er netop ofte disse ting, som ligger til grund for at barnet bidder og slår.
Der er altså flere grunde end det sproglige:
- vrede der løber af med barnet. Det kan være netop opstået vrede eller opsparet vrede på grund af gentagende frustrationer, som barnet til sidst ikke kan kontrollere.
- Det kan være forsvar, situationer, hvor barnet føler sig trængt op i en krop, hvor barnet oplever en form for angst "jeg kan ikke komme væk fra det her".
- Det kan ske som reaktion på at der ikke bliver lyttet, at man ikke har opmærksomheden på barnet, at man ikke ser, ikke hører, ikke lytter - derfor må barnet gøre opmærksom på sig selv på denne måde
- Det kan være det eneste der virker
- Det kan være en erfaring som barnet har med sig, at voksne f.eks. river barnet væk ved at tage det i armen, at voksne giver små 'rap over fingrene' når de siger nej, at voksne bider barnet for at lære barnet at de ikke må bide, det gør ondt.
- Det kan også være imitation af andre børn. Børn lærer af hinanden og efterligner hinanden.
- Det kan være fuldstændig impulsivt, som komme ud af den blå luft, hvor ingen kan forklare hvorfor
- Det kan være kommet så langt at barnet lever op til rollen som den der skubber eller bider. Barnets adfærd bliver forstærket af forventninger og gentagende irettesættelser.
Hos jer lyder det som om at der sker flere ting. For det første bider og slår han, når du irettesætter ham. Når jeres dreng bider jer, så sker det ofte i forbindelse medDet sker i forbindelse med at han får et nej og så føler han sig uretfærdigt behandlet. Det er helt naturligt at han reagerer fysisk og det handler som sagt om at han ikke har ord til at beskrive sine følelser.
Han reagerer også voldsomt overfor sin søster og dette naturligt fordi hun er en rival, en konkurrent til din opmærksomhed og din kærlighed.
Og så sker der det at du skælder ud, sender ham på værelset, råber højt osv. og det kan meget vel være kommet dertil, hvor han begynder at tro, at det er sådan han får opmærksomhed. I hvert fald er han sikker på at du ser ham - og negativ opmærksomhed er jo bedre end ingen opmærksomhed ...
Prøv om du kan undgå at det sker ved at være så meget i nærheden som muligt, så du kan bryde ind, når det sker og hjælpe ham med at få løst konflikten lige der, hvor den er der. Nogle gange er det måske fordi hans søster gør noget forkert, at han reagerer som han gør - måske er det nogle gange fordi han føler sig overset, han ser at I to kæler og krammer, han føler sig uden for og når hun så 5 minutter efter går forbi ham, så markerer han lige ved at slå eller bide.
Læg mærke til hvordan han reagerer, når du er sammen med hende, hvordan ser han ud. Sørg for at invitere ham med og lad ham mærke at han også er en stor del af jeres familie :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske