Brev:
Bider og slår
10. juni 2010
Alder:
2 år, 7 mdr.
Bider og slår
Kære Helen
Det er længe siden, jeg sidst har skrevet, for det går rigtig godt fremad med mine tvillinger.
Jeg har dog et spørgsmål vedrørende opdragelse. Min søn bider og slår, når han bliver frustreret. Det går især ud over hans søster, som går rundt med nogle store bidmærker. Mig slår og bider han også, særligt hvis jeg irettesætter ham det mindste.
Jeg er i tvivl om, hvordan jeg takler det bedst. Jeg er klar over, at han mangler sprog til at udtrykke sig verbalt i stedet for fysisk, hvilket er synd, men synes ikke at det er rimelig, at hans søster skal udsættes for hans behandling.
Jeg har forsøgt at fortælle ham, at han i stedet for at slå kan sige "Jacob er sur" eller lign. samt forklare ham, at man hurtigere bliver gode venner igen, hvis man siger undskyld.
Derudover skælder jeg ham ud, og nogle gange kommer han ind på værelset. Jeg gør det altid uden at afvise ham i længere tid fx giver jeg ham hurtigt et knus bagefter, snakker med ham, eller går ind til ham på værelset.
Han er en følsom og temperamentsfuld dreng, så vi har disse konfrontationer dagligt.
I øvrigt tak for dine gode svar.
Med venlig hilsen
Christina