Svar: Vil ikke dele med de andre børn

3. juni 2010

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Anja

Christian har en alder, hvor han naturligt vil virke meget egoistisk nogle gange og have meget svært ved at indleve sig i andre og finde ud af at dele. Det er noget han skal lære, han kender ikke de sociale spilleregler, han reagerer impulsivt og det er en helt normal del af hans udvikling.

Når børn er omkring 2 år, så skal de til at forholde sig til hvem de selv er og hvordan de påvirker andre. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og han er sandsynligvis begyndt at udtrykke eget navn, sige "jeg" eller "det er min", hvilket netop viser, at han er igang med at blive bevidst om hvem han selv er.

Det er således helt normalt det I oplever og hans selvbillede udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Han har brug for ros, det gør ham stolt og glad og når han bliver irettesat så bliver han naturligt ked af det, det er ikke sjovt at få at vide, at man gør noget forkert. Han er med den alder han har nu meget følsom og meget sårbar overfor hvordan han bliver modtaget, hvordan I og andre reagerer på det han siger og det han gør.

Det er derfor problematisk, hvis dagplejer oplever det som problematisk at han "tror han ejer det hele", for det er faktisk normalt og tegn på helt almindelig sund udvikling og så ligger der for hende en pædagogisk opgave i at lære ...

Annonce

... ham at dele.

Han har naturligt svært ved at forstå forskellen på dit og mit, forskellen på at eje og at låne og det skal han naturligvis lære. Fuldstændig ligesom han skal lære at give plads til andre, vente på at det bliver hans tur osv. og det er naturligvis ikke uden frustration, når han oplever at det han gerne vil ikke altid kan lade sig gøre. Frustration hører alderen til og jeres dreng skal også lære at tackle frustrationen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han skal også lære empati, han skal lære, hvad det han gør, gør ved andre. Han skal lære at se, når andre bliver kede af det, fordi han hiver dem i håret, at han lære at se når andre bliver vrede, han skal lære hvad det er at trøste, hvordan man kan gøre andre glade osv. Det er altsammen en proces og en udvikling som starter nu og som I skal støtte ham i. Præcis som I gør - taler med ham om at låne ting, give det tilbage, fordi den anden leger med det nu, tilbyde alternativ, trøste og rumme ham, når han bliver frustreret over at det ikke går som han gerne vil osv. Fuldstændig som du gør - det er det helt rigtige at gøre og det skal dagplejer også.

Og så må man naturligvis holde lidt ekstra øje med ham, for at kunne gribe ind og hjælpe børnene med at løse den konflikt som evt. opstår - så de lærer af det og vokser med det :)

Rigtig meget held og lykke med det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor