Svar: Vil ikke dele med de andre børn
3. juni 2010
Alder:
23 mdr.
Kære Anja
Christian har en alder, hvor han naturligt vil virke meget egoistisk nogle gange og have meget svært ved at indleve sig i andre og finde ud af at dele. Det er noget han skal lære, han kender ikke de sociale spilleregler, han reagerer impulsivt og det er en helt normal del af hans udvikling.
Når børn er omkring 2 år, så skal de til at forholde sig til hvem de selv er og hvordan de påvirker andre. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og han er sandsynligvis begyndt at udtrykke eget navn, sige "jeg" eller "det er min", hvilket netop viser, at han er igang med at blive bevidst om hvem han selv er.
Det er således helt normalt det I oplever og hans selvbillede udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Han har brug for ros, det gør ham stolt og glad og når han bliver irettesat så bliver han naturligt ked af det, det er ikke sjovt at få at vide, at man gør noget forkert. Han er med den alder han har nu meget følsom og meget sårbar overfor hvordan han bliver modtaget, hvordan I og andre reagerer på det han siger og det han gør.
Det er derfor problematisk, hvis dagplejer oplever det som problematisk at han "tror han ejer det hele", for det er faktisk normalt og tegn på helt almindelig sund udvikling og så ligger der for hende en pædagogisk opgave i at lære ham at dele.
Han har naturligt svært ved at forstå forskellen på dit og mit, forskellen på at eje og at låne og det skal han naturligvis lære. Fuldstændig ligesom han skal lære at give plads til andre, vente på at det bliver hans tur osv. og det er naturligvis ikke uden frustration, når han oplever at det han gerne vil ikke altid kan lade sig gøre. Frustration hører alderen til og jeres dreng skal også lære at tackle frustrationen.
Han skal også lære empati, han skal lære, hvad det han gør, gør ved andre. Han skal lære at se, når andre bliver kede af det, fordi han hiver dem i håret, at han lære at se når andre bliver vrede, han skal lære hvad det er at trøste, hvordan man kan gøre andre glade osv. Det er altsammen en proces og en udvikling som starter nu og som I skal støtte ham i. Præcis som I gør - taler med ham om at låne ting, give det tilbage, fordi den anden leger med det nu, tilbyde alternativ, trøste og rumme ham, når han bliver frustreret over at det ikke går som han gerne vil osv. Fuldstændig som du gør - det er det helt rigtige at gøre og det skal dagplejer også.
Og så må man naturligvis holde lidt ekstra øje med ham, for at kunne gribe ind og hjælpe børnene med at løse den konflikt som evt. opstår - så de lærer af det og vokser med det :)
Rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske