Brev:
Vil ikke dele med de andre børn
3. juni 2010
Alder:
23 mdr.
Vil ikke dele med de andre børn
Kære Helen,
Det er efterhånden meget lang tid siden, at jeg har skrevet til dig vedr. råd omkring Christian. Men nu har jeg behov for lidt hjælp.
Christian fylder to om en måned og er en dejlig dreng med masser af gang i. Han elsker at lege og er i det store hele nem og sød.
Men vi har oplevet at han har meget svært ved at dele legetøj med andre børn og han bliver meget 'strid' siger NEJ! og prøver at tage det fra dem eller skubbe dem væk. Vi har selv oplevet det derhjemme når vi har gæster med jævnaldrene børn.
Men dagplejemoren har nu sagt det til os gentagende gange at han tror han ejer det hele og i går fortalte hun at de havde været i legestue og der havde han rykket de andre børn i håret, fordi de ville lege med et stykke legetøj som han mener han har eneret på.
Jeg bliver lidt ked af det, for til dagligt synes jeg selv at jeg oplever Christian som en sød dreng, der er god ved andre. Men bare ikke når det kommer til at dele legetøj.
Jeg vil jo gerne have at han er sød mod de andre børn og ikke river dem i håret eller skubber dem væk. Men er det en naturlig reaktion i hans alder og er det bare noget vi skal vente på at han kommer igennem.
Jeg kan jo et eller andet sted godt sætte mig ind i den frustration han oplever og jeg prøver også at tage udgangspunkt i det. Hvis vi selv oplever at han tager noget ud af hånden på en anden så siger vi at det må han ikke for den legede det andet barn lige med og så giver jeg tingen tilbage til det andet barn. Det kan godt gøre Christian vred og ked af det og der er jo forståeligt, så prøver jeg at fortælle ham at det er ok at blive sur, men at man skal dele og sådan er det.
Er der noget vi kan gøre for at hjælpe ham til at blive bedre til at takle disse her ting eller skal vi bare vente på at han lære de 'sociale spilleregler' ???
Det skal siges at Christian har et fint sprog, hvor han kan sige de fleste ord og sætte enkelte sammen, men han taler selvfølgeligt ikke i lange sætninger endnu. Motorisk har han været lidt længere om nogle ting, men er vist fint med ift. sin alder (går sikkert, løber lidt usikkert, kan kravle op/ned af sin tripptrapp stol mv.).
Glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Anja