Svar: Madvaner, madindtag og fokus ved måltider

2. juni 2010

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære betænksomme mor

Der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med din datter lige nu. Hun er rigtig godt igang med at øve sin selvstændighed, hendes personlighed spirer og hun lyder til at udvikle sig rigtig godt og i sund retning.

Det lyder også som om at I forældre er rigtig gode til at tackle forskellige situationer og jeg synes faktisk det du fortæller lyder meget meget fint - både beskrivelsen af din datter og hendes væremåde og også jeres reaktion, måde at klare det hele på :)

Det kan godt være at de andre i mødregruppen gør tingene anderledes, ikke oplever samme udfordringer som I gør, at de har drenge og du har en datter osv. Men det er okay - I er forskellige, børn er forskellige og det er ikke umiddelbart noget i vejen med din datter eller med måden I gør ting på. Der findes ikke kun en måde at opdrage på, man kan gøre mange ting.

Det er derfor super fint at din datter får lov til at komme over på dit skød om aftenen og spise lidt ekstra derfra. Det er helt fint at hun får brød med ost om morgenen i stedet for grød. Det er helt okay at hun inde skal sidde ved bordet, når hun spiser og at hun i haven nogle gange får lov til at få frugt i hånden. Det er super godt at inddrage hende i madlavningen og lade hende sidde med ved køkkenbordet, så hun føler sig som en del af det der foregår og ikke overlades til at sidde alene. Og det er helt normalt at hendes appetit kan svinge, så hun nogle dage spiser mere og andre dage mindre.

Det er vigtigt at du stadig giver hende små hyppige måltider, netop fordi hun så naturligt, vil spise mere til et måltid, hvis hun ikke har spist så meget ved det foregående. Hun forstår ikke konsekvensen af "hvis du ikke spiser nu, så ...

Annonce

... får du ikke noget senere". Derfor er det naturligvis vigtigt at opfordre hende til at spise, når maden står på bordet, ligesom I opfordrer hende til at deltage i forberedelserne til måltidet. Men det er som sagt også vigtigt at hun netop får små hyppige, måltider, så når hun måske ikke har spist så meget til det ene måltid, så går det kun 1½ time så tilbydes hun mad igen.

Det er helt normalt at hun ikke altid mærker at hun er sulten og at du derfor skal opfordre hende til at komme og få lidt at spise og det er helt fint, at hun får historie imens, eller at I sidder og snakker sammen, når I spiser. Det er helt naturligt for de fleste familier, netop at tale sammen under måltidet - det er hyggeligt og i de fleste familier er netop middagbordet og aftensmaden der hvor man mødes og taler sammen om dagen og hvad man har oplevet. Så I skal naturligvis tale sammen, når I spiser - faktisk også gerne verbalisere positivt omkring maden, så hun hører at I nyder maden og at den har betydning for jer. Det er netop på den måde at tingene bliver afslappet og når I som voksne selv har et afslappet forhold til mad og til det at spise, så vil det naturligt smitte af på jeres datter :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvorvidt I skal fjerne legetøjet fra jeres køkkenalrum ... det behøver I sikkert ikke. Hvis I flyttede det, ville hun jo sikkert bare hente det og lege med det, imens I så spiste videre og det er helt okay at hun går fra bordet og leger, når hun er færdig med at spise :)

Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre og finde roen i at I gør det rigtig godt, det lyder meget fint det du fortæller og det lyder bestemt som om at jeres datter trives og udvikler sig rigtig godt :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet