Svar: Madvaner, madindtag og fokus ved måltider
2. juni 2010
Alder:
21 mdr.
Kære betænksomme mor
Der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med din datter lige nu. Hun er rigtig godt igang med at øve sin selvstændighed, hendes personlighed spirer og hun lyder til at udvikle sig rigtig godt og i sund retning.
Det lyder også som om at I forældre er rigtig gode til at tackle forskellige situationer og jeg synes faktisk det du fortæller lyder meget meget fint - både beskrivelsen af din datter og hendes væremåde og også jeres reaktion, måde at klare det hele på :)
Det kan godt være at de andre i mødregruppen gør tingene anderledes, ikke oplever samme udfordringer som I gør, at de har drenge og du har en datter osv. Men det er okay - I er forskellige, børn er forskellige og det er ikke umiddelbart noget i vejen med din datter eller med måden I gør ting på. Der findes ikke kun en måde at opdrage på, man kan gøre mange ting.
Det er derfor super fint at din datter får lov til at komme over på dit skød om aftenen og spise lidt ekstra derfra. Det er helt fint at hun får brød med ost om morgenen i stedet for grød. Det er helt okay at hun inde skal sidde ved bordet, når hun spiser og at hun i haven nogle gange får lov til at få frugt i hånden. Det er super godt at inddrage hende i madlavningen og lade hende sidde med ved køkkenbordet, så hun føler sig som en del af det der foregår og ikke overlades til at sidde alene. Og det er helt normalt at hendes appetit kan svinge, så hun nogle dage spiser mere og andre dage mindre.
Det er vigtigt at du stadig giver hende små hyppige måltider, netop fordi hun så naturligt, vil spise mere til et måltid, hvis hun ikke har spist så meget ved det foregående. Hun forstår ikke konsekvensen af "hvis du ikke spiser nu, så får du ikke noget senere". Derfor er det naturligvis vigtigt at opfordre hende til at spise, når maden står på bordet, ligesom I opfordrer hende til at deltage i forberedelserne til måltidet. Men det er som sagt også vigtigt at hun netop får små hyppige, måltider, så når hun måske ikke har spist så meget til det ene måltid, så går det kun 1½ time så tilbydes hun mad igen.
Det er helt normalt at hun ikke altid mærker at hun er sulten og at du derfor skal opfordre hende til at komme og få lidt at spise og det er helt fint, at hun får historie imens, eller at I sidder og snakker sammen, når I spiser. Det er helt naturligt for de fleste familier, netop at tale sammen under måltidet - det er hyggeligt og i de fleste familier er netop middagbordet og aftensmaden der hvor man mødes og taler sammen om dagen og hvad man har oplevet. Så I skal naturligvis tale sammen, når I spiser - faktisk også gerne verbalisere positivt omkring maden, så hun hører at I nyder maden og at den har betydning for jer. Det er netop på den måde at tingene bliver afslappet og når I som voksne selv har et afslappet forhold til mad og til det at spise, så vil det naturligt smitte af på jeres datter :)
Hvorvidt I skal fjerne legetøjet fra jeres køkkenalrum ... det behøver I sikkert ikke. Hvis I flyttede det, ville hun jo sikkert bare hente det og lege med det, imens I så spiste videre og det er helt okay at hun går fra bordet og leger, når hun er færdig med at spise :)
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre og finde roen i at I gør det rigtig godt, det lyder meget fint det du fortæller og det lyder bestemt som om at jeres datter trives og udvikler sig rigtig godt :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske