Brev:
Madvaner, madindtag og fokus ved måltider
2. juni 2010
Alder:
21 mdr.
Madvaner, madindtag og fokus ved måltider
Kære Helen
Det er nu ved og være et stykke tid siden jeg sidst har skrevet til dig - heldigvis kan man sige :-) - Alt i alt går det godt med vores datter - som fylder 2 år om 3 mdr - tiden flyver lidt for hurtigt afsted.
Jeg skriver ang. mad - mad mad og atter mad - hvor jeg synes det er gået lidt i hårdknude og har brug for lidt sparring og råd i dén forbindelse til og tackle forskellige senarier som vi oplever - jeg vil prøve og dele dem op og forklare dem hver for sig - det er vist det nemmeste :-)
Vores datter er meget påvirkelig af sine omgivelser - dvs hendes fokus bliver let fjernet f.eks når vi spiser - det kan være små ting, hun kan få øje på f.eks ketchuppen på bordet og sætter sig for at det VIL hun have - hun får lidt på tallerknen og vi siger "det er ketchup du har der osv" - alligvel bliver hun ved og pege efter den - somom hun ikke forstår at hun allered har fået det - det er enormt svært og få fokus tilbage til - nemlig og spise. Hvis vi f.eks har besøg af hendes farmor og hun ikke har sat sig ved bordet endnu - ja så peger hun rundt i huset og bliver ved indtil "den sidste mand" også sidder ved bordet - somom hun vil have styr på det hele...... men hvorfor så påvirkelig tænker jeg ?
Hun virker generelt ikke specielt sulten og interesseret i mad for tiden - hun elsker dog og hjælpe med og dække bord og løber op i stolen når vi fortæller at nu skal vi have dejligt aftensmad og så går det lidt i stå derfra. Vi giver hende maden på tallerknen i stykker hun selv kan spise med gaffel - men hun kan sidde mange minutter og bare kigge på maden uden og røre den - kigger meget på hvad vi gør. Vi forsøger at "lade" som ingenting - altså vi spiser stille og roligt og snakker og griner så stemningen er god :-) - Det hjælper ofte lidt hvis vi begynder og fortælle hende noget hun kender - f.eks at nu kommer mormor snart på besøg, eller hold da op hvor det regner eller hvad vi nu fortæller hende - nogle siger at der skal være madro - men bliver hun forstyrret af vi snakker ?
Jeg har talt med nogle fra mødregruppen - mange af deres børn er drenge og de siger alle at de slet ikke oplever disse problemer og de er meget madglade - det sætter jo lidt tanker igang.... selvom børn jo ikke er ens og heller ikke skal være det.
Det virker også somom hun har svært ved og fornemme om hun er sulten eller ej - derfor prøver vi og sige - kom skat over til bordet og få en banan og så kan vi læse en bog imens - for at signalere at nu er der noget mad hvis hun har lyst - måske lokket lidt med bogen. ER det ok og sidde ved bordet og læse en bog imens ellers lege med en klods eller andet ?
Er hun nået en alder hvor hun forstår den konsekvens at hvis hun siger "nej" til mad - ja så får man ikke noget lige nu og må vente til næste gang der bliver tilbudt mad?
Jeg ønsker så inderligt at hun skal have et afslappet forhold til mad - vi er selv store livsnydere og holder meget af og gå i køkkenet og lave mad osv.
Når vi laver mad får hun ofte lov til og sidde på køkkenbordet og hjælpe - f.eks med og putte kartoflerne op i gryden - mens vi laver mad spiser hun f.eks lidt tomat eller rød peberfrugt - vi kan på ingen må de få hende til at sidde ved vores spisebord alene mens vi står i køkkenet og laver mad - så vi har ikke kunne se anden løsning midt i ulvetimen - end køkkenbordet :-)
Jeg synes jeg er lidt frustreret over alt dette - ved ikke helt hvordan vi kommer videre.
Hun er også begyndt med når hun har siddet i stolen måske max 10 min. ja så rækker hun ud efter mig (jeg sidder ved bordenden) og vil over til mig - når jeg så tager hende over på skødet og tilbyder hende lidt mad hos mig - tager hun måske lidt og vil så ned og lege - vi har et stort køkken allrum hvor hun leger med sit legetøj og derfor let kan få øje på det fra stolen -- skal vi flytte det ?
Jeg forsøger og tage det med afslappet holdning og føler nogle gange som en hønemor, når nogle siger, hun spiser når hun er sulten og sådan er det - mens andre siger at hun skal hjælpes lidt igennem måltiderne og "mindes" om at hun måske er lidt sulten. Har vi gjort noget forkert helt fra hun var spæd - hvor vi havde nogle kampe med hende og hun ikke ville tage imod flasken osv - ?
Vi er meget udemennesker - og f.eks hvis vi en søndag er i ude i haven og lege eller slå græs, så kan det være svært og sige nu skal du sidde hende ved bordet og spise lidt frugt hvis vi f.eks ikke lige selv skal have noget - derfor får hun lov til at gå rundt med det - MEN kun udendørs - er det ok ?
Hun nægter og spise havregrød om morgenen - men okay hun har også fået det hver dag i mange måneder :-) - yoghurt gider hun ikke - prøvede i sidste uge med havregryn med mælk - hun sad bare og legede med mælken. Hun vil helst have brød med ost og det også fint nok men ville jo gerne have hun startede dagen med grød :-)
Hendes appetit er virkelig også svingende - f.eks i weekenderne når hun vågner efter sin lur er hun stort set aldrig sulten - til trods for at jeg ikke hører noget om at hun ikke spiser i vuggestuen når de får frugt/brød kl. ca 14......
Vi er selvfølgelig glade og stolte over at hun er så opmærksom på omverdenen og sine omgivelser - det er virkelig skønt på en masse andre områder - hun er nysgerrig og elsker og sætte ting i system - ofte hælder hun alle sine klodser ud på gulvet istedet for at bygge med dem - begynder hun og ligge dem tilbage i kurven, virkelig sans for oprydning, dejligt.
Hun har lige lært og sige far - eller rettere Baarrr som hun stolt råber konstant også selvom han ikke er her - meget livsbekræftende og høre.
Nå, det blev vist en lang mail igen - håber og høre fra dig snart.
Bedste hilsner
En meget betænksom mor