Svar: Far er den bedste!

25. maj 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Charlotte

Børn vil naturligt i perioder ofte foretrække den ene forældre fremfor den anden, det sker i de fleste familier og ofte er der tale om en fase, som barnet lige nu går igennem.

Selvom det er hårdt at være den, der bliver afvist, så må du prøve at se det som noget positivt, at jeres dreng er så fint knyttet til jer begge to og at han har så godt et forhold til sin far. Det er dejligt og vigtigt :) Der kommer sandsynligvis en periode, hvor det er mere mor der dur og som mor kan du naturligvis nogle andre ting, din rolle er anderledes - men stadig ligeså vigtig - og far og søn, har så også noget sammen, du som mor ikke er og ikke skal være en del af og sådan er det ...

Du nævner at især putningen er et problem og for mig så handler det meget om at se putningen som noget bredt og det er for mig også vigtigt at begge forældre sig godnat. Det er altså ikke et spørgsmål om at det er den ene eller den anden, I har begge en rolle i forbindelse med det at få jeres dreng til at sove og putteritualet starter allerede der, hvor han får sin godnatgrød, kommer i bad, får ren ble og nattøj på, får børstet tænder osv. Putteritualet er for mig ikke kun der, hvor man sidder ved sengekanten og synger sang og læser historie.

Så for at få dig mere med på banen, så er det vigtigt at I breder putingen ud, så du helt naturligt er en stor del af forberedelserne til at skulle sove og så du også naturligt kommer ind og kysser godnat, når han ligger i sin seng, men det er stadig far det læser, ...

Annonce

... holder i hånd eller hvad det nu er han gør bedst lige i øjeblikket. Jo mere du er med i hele ritualet, jo lettere vil det naturligt også blive for dig at overtage selve putningen, hvis far en dag ikke kan det.

Og så er det også super vigtigt at du og jeres dreng laver noget sammen som er "mor-søn-ting", noget som I to har sammen og som kun I kan, hvor far ikke er med. Det er vigtigt at du prioritere at lave ting med din dreng alene, så han også mærker at du rigtig gerne vil ham :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når man føler at børn afviser end, så kan man hurtigt komme til at blive så følelsesmæssigt berørt, at det er tydeligt at man bliver ked af det. Måske kræver man direkte af barnet at de skal give kys, skal give kram eller lignende, måske kan han bare se på dig, at hans afvisning gør noget ved dig - og det er super vigtigt at du her er opmærksom på, hvordan du virker. For han prøver dig ikke af for at gøre dig ked af det, han prøver for at se hvad reaktion han får - han er på opdagelsesrejse i at finde ud af, hvordan han med sine handlinger kan påvirke f.eks. dig. Det er rent instinktivt at han undersøger dette og det vil han gøre mere og mere også fremover. Han skal jo stille og roligt lære, hvordan han selv virker og interagerer med andre og lige nu prøver han lidt af det af på dig ...

Så det er også vigtigt at du tager det helt roligt og viser ham at du stadig er der for ham, og at du naturligt tager del i de ting der sker omkring jer i hverdagen :)

Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien