Svar: Men de andre børn må jo....

17. maj 2010

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Der vil altid være situationer, hvor nogle børn får lov til ting, som din dreng ikke får lov til. Der vil altid være situationer, hvor du vil opdrage anderledes end de andre forældre, hvor du vil have en anden mening, en anden måde at tackle tingene på - og sådan vil det højst sandsynligt være uanset om det er familien, du ellers kender godt, eller det er sammenkomster med andre forældre i institution eller andre steder. Vi er forskellige, vi gør ting forskelligt og vi har forskellige regler og forskellig måde at opdrage vores børn på.

Hvis du har overvejet dine regler nøje og vil holde fast i dit nej eller den regel du har - så skal du naturligvis gør dette og så forklare din dreng, hvorfor det er som det er - hos jer. "Jeg kan godt se at de andre børn leger xx, men det vil jeg ikke have, jeg synes det er farligt". Du er nødt til at forsvare dine egne regler og holde fast i at sådan er det hos jer og for jeres barn.

Og så er der naturligvis situationer, hvor der godt kan gælde andre regler end I har hjemme og det lærer børn hurtigt og de kan sagtens skelne tingene fra hinanden - at nogle steder må man nogen ting, andre steder er reglerne nogle andre. Så han kan sagtens ...

Annonce

... finde ud af at hjemme gør I en ting, hos andre kan man nogle gange gøre andre ting.

Og nogle gange bliver han naturligvis dybt frustreret over at han ikke må det samme som de andre - men den frustration må I så komme igennem sammen og du må så prøve at finde et alternativ som måske er næsten ligeså godt - eller bedre, hvis du er heldig. Og nogle gange kan det måske være et alternativ som alle børn kan finde glæde ved - for hvorfor behøver de lige at sidde ved opvaskemaskinen og lege sanglege ... hvis jeg var dig, så ville jeg trække dem ind i stuen, sætte mig på gulvet og lave sanglegene der i stedet. hvis du siger "Kom skal vi ikke sætte os ind i stuen og synge i stedet" så vil de ganske givet følge efter dig derind ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er heller ingen der siger, at du ikke nogle gange kan stille spørgsmålstegn ved det andre gør, man kan jo godt spørge ind til hvorfor andre forældre vælger som de vælger og tage en diskussion omkring det. Naturligvis på en ordenlig måde. Men børn kan jo derved lære at man via dialog kan komme frem med sin mening og finde en løsning, som alle er glade for og det er generelt en rigtig god læring at få med sig :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far