Svar: Men de andre børn må jo....
17. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Der vil altid være situationer, hvor nogle børn får lov til ting, som din dreng ikke får lov til. Der vil altid være situationer, hvor du vil opdrage anderledes end de andre forældre, hvor du vil have en anden mening, en anden måde at tackle tingene på - og sådan vil det højst sandsynligt være uanset om det er familien, du ellers kender godt, eller det er sammenkomster med andre forældre i institution eller andre steder. Vi er forskellige, vi gør ting forskelligt og vi har forskellige regler og forskellig måde at opdrage vores børn på.
Hvis du har overvejet dine regler nøje og vil holde fast i dit nej eller den regel du har - så skal du naturligvis gør dette og så forklare din dreng, hvorfor det er som det er - hos jer. "Jeg kan godt se at de andre børn leger xx, men det vil jeg ikke have, jeg synes det er farligt". Du er nødt til at forsvare dine egne regler og holde fast i at sådan er det hos jer og for jeres barn.
Og så er der naturligvis situationer, hvor der godt kan gælde andre regler end I har hjemme og det lærer børn hurtigt og de kan sagtens skelne tingene fra hinanden - at nogle steder må man nogen ting, andre steder er reglerne nogle andre. Så han kan sagtens finde ud af at hjemme gør I en ting, hos andre kan man nogle gange gøre andre ting.
Og nogle gange bliver han naturligvis dybt frustreret over at han ikke må det samme som de andre - men den frustration må I så komme igennem sammen og du må så prøve at finde et alternativ som måske er næsten ligeså godt - eller bedre, hvis du er heldig. Og nogle gange kan det måske være et alternativ som alle børn kan finde glæde ved - for hvorfor behøver de lige at sidde ved opvaskemaskinen og lege sanglege ... hvis jeg var dig, så ville jeg trække dem ind i stuen, sætte mig på gulvet og lave sanglegene der i stedet. hvis du siger "Kom skal vi ikke sætte os ind i stuen og synge i stedet" så vil de ganske givet følge efter dig derind ...
Der er heller ingen der siger, at du ikke nogle gange kan stille spørgsmålstegn ved det andre gør, man kan jo godt spørge ind til hvorfor andre forældre vælger som de vælger og tage en diskussion omkring det. Naturligvis på en ordenlig måde. Men børn kan jo derved lære at man via dialog kan komme frem med sin mening og finde en løsning, som alle er glade for og det er generelt en rigtig god læring at få med sig :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske