Vuggestuestart og rytmeskift

17. maj 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Vuggestuestart og rytmeskift

Kære Helen,

Tak for en god brevkasse med gode svar :-)

Vores glade, tilfredse datter Asta er nu 1 år og starter endelig i vuggestue. Vi er netop gået i gang med indkøringen, og det går rigtig, rigtig fint. Hun er meget parat til legekammerater og andre stimuli end mor, far, lejlighedsvis rytmik og legestuer og ænser os nærmest ikke, når vi besøger vuggestuen. Det eneste problem er, hvordan vi får ændret hendes soverytme, så den passer bedre til hverdagen i vuggestuen.

Hidtil har rytmen været:

6.30-7: Vågner

7-7.30: Morgenmad

Ca. 9.30: Formiddagsmad og straks herefter en lur, der ofte er dagens længste på op til 1½ time.

Ca. 11.30-12: Frokost

Ca. 14-14.30: Lur af meget varierende længde.

Ca. 15.30: Eftermiddagsmad

Ca. 18: Aftensmad

Ca. 19.15-19.45: Puttes med en flaske mme (drikker 70-170 ml, meget varierende)

Vuggestuens rytme ligner mht. måltider vores egen en del - de spiser lidt tidligere og putter børnene til middag kl. 11.30-12, men så længe tror jeg ikke Asta kan holde ...

Annonce

... sig vågen. Der er måske nok mulighed for en tidlig formiddagslur, men så vil hun formentlig sove så længe, at hun slet ikke kan sove, når de andre skal puttes.

Vi har herhjemme forsøgt (som pædagogerne har foreslået) at vække hende efter 30-40 min eller forsøge at undgå formiddagsluren helt, men det ender hver gang i gråd og en overtræt, ulykkelig pige, der ikke får spist frokost og alligevel ikke sover længere om eftermiddagen.

Mens nattesøvnen tidligt blev rigtig god, har hun aldrig været god til lange lure om dagen og havde ret længe brug for en tredje lur/powernap sidst på eftermiddagen. Derfor tror jeg også, det bliver svært at få hendes dagssøvn skåret ned til én lang middagslur om dagen på nuværende tidspunkt. Indtil 9-måneders alderen sov hun til hen ad kl. 8 om morgenen, men nu skruer hun langsomt opvågningstidspunktet længere og længere bagud, og det gør formiddagsluren endnu mere påkrævet.

Har du gode råd til hvordan vi nænsomt får vendt hende til vuggestuens rytme?

Mange hilsner,
Astas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika