Brev:
Vuggestuestart og rytmeskift
17. maj 2010
Alder:
12 mdr.
Vuggestuestart og rytmeskift
Kære Helen,
Tak for en god brevkasse med gode svar :-)
Vores glade, tilfredse datter Asta er nu 1 år og starter endelig i vuggestue. Vi er netop gået i gang med indkøringen, og det går rigtig, rigtig fint. Hun er meget parat til legekammerater og andre stimuli end mor, far, lejlighedsvis rytmik og legestuer og ænser os nærmest ikke, når vi besøger vuggestuen. Det eneste problem er, hvordan vi får ændret hendes soverytme, så den passer bedre til hverdagen i vuggestuen.
Hidtil har rytmen været:
6.30-7: Vågner
7-7.30: Morgenmad
Ca. 9.30: Formiddagsmad og straks herefter en lur, der ofte er dagens længste på op til 1½ time.
Ca. 11.30-12: Frokost
Ca. 14-14.30: Lur af meget varierende længde.
Ca. 15.30: Eftermiddagsmad
Ca. 18: Aftensmad
Ca. 19.15-19.45: Puttes med en flaske mme (drikker 70-170 ml, meget varierende)
Vuggestuens rytme ligner mht. måltider vores egen en del - de spiser lidt tidligere og putter børnene til middag kl. 11.30-12, men så længe tror jeg ikke Asta kan holde sig vågen. Der er måske nok mulighed for en tidlig formiddagslur, men så vil hun formentlig sove så længe, at hun slet ikke kan sove, når de andre skal puttes.
Vi har herhjemme forsøgt (som pædagogerne har foreslået) at vække hende efter 30-40 min eller forsøge at undgå formiddagsluren helt, men det ender hver gang i gråd og en overtræt, ulykkelig pige, der ikke får spist frokost og alligevel ikke sover længere om eftermiddagen.
Mens nattesøvnen tidligt blev rigtig god, har hun aldrig været god til lange lure om dagen og havde ret længe brug for en tredje lur/powernap sidst på eftermiddagen. Derfor tror jeg også, det bliver svært at få hendes dagssøvn skåret ned til én lang middagslur om dagen på nuværende tidspunkt. Indtil 9-måneders alderen sov hun til hen ad kl. 8 om morgenen, men nu skruer hun langsomt opvågningstidspunktet længere og længere bagud, og det gør formiddagsluren endnu mere påkrævet.
Har du gode råd til hvordan vi nænsomt får vendt hende til vuggestuens rytme?
Mange hilsner,
Astas mor