Svar: Spisning - 13 mdr.
13. maj 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Lene
Det er helt normalt, at jeres dreng finder det mere interessant at se hvad der sker med maden, når det ryger på gulvet og også studerer jeres reaktion ... :) end det er at spise maden :)
Hans udforskningstrang er stor og hans lyst til at spise er generelt meget lille. Ikke alt ryger naturligt i munden mere og han spiser nu langt mere selektivt end tidligere. Derfor er det vigtigt at I ikke giver ham for store portioner af gangen, men sørger for at give ham noget som han kan overskue og så er det vigtigt at der er valgmuligheder. Man skal appellere til hans nysgerrighed både i farver og konsistens.
I stedet for at sige "nej" så kan det være en rigtig god idé at sige, hvad I gerne vil i stedet for "ind i munden skat, mmm mam mam, smager godt, ind i munden" og måske samtidig opfordre ham til at I også kan smage, verbaliserer positivt omkring det at spise osv. så han oplever det som noget godt og vigtigt.
Det vil også være rigtig godt at du uden for spisetiderne, aktiverer ham, leger med ham og får stimuleret det han lige nu synes er rigtigt spændende. Hvis han f.eks. er inde i en fase, hvor han godt kan lide at skabe lyd, og derfor banker sin tallerken hårdt i bordet eller smider den på gulvet, så anerkend hans lyst til at udforske lyd ved at give ham en tromme, hammerbræt eller noget andet, som han kan banke på og med.
Hvis han er glad for at vælte sit glas, synes det er sjovt at se vandet løbe ud over bordet osv. så giv ham legetøj i badekaret, små bøtter, en vandkande osv. så han får sin lyst til dette styret andet sted og derfor gør det mindre ved bordet :)
Og hvis det lige nu er mere sjovt at smatte maden ud mellem fingrene og mærke hvordan det klistrer end det er at spise det, så lad ham være med til at bage boller og lad ham sidde med hænderne i bolledejen.
Og vil han gerne kaste med ting, så leg med forskellige former for bolde med ham - uden for middagsbordet.
Altså i det hele taget forsøge at fokusere på at hans lyst til at udforske og undersøge naturligt er der og at den lyst kan stilles andre steder end ved spisebordet, så I på den måde forhåbentlig måske får lidt mere madro :)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske