Sove på siden?

14. maj 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Sove på siden?

Hej Helen

Tak for en super god vejledning her på siden, har netop købt din bog, glæder mig til at læse den.!

Skriver til dig nu, da jeg er lidt i tvivl om nogle nogle ting om hans søvn og den måde vi fysisk putter ham på.

Han er snart 5 måneder nu og det går fint med søvn om dagen, og nogenlunde om natten.

Om dagen tager han 2 timer om formiddagen og 2 timer om eftermiddagen og ca ½ time ved 18 tiden - alle 3 lure ligges han på ryggen og falder i søvn selv med sin sut puttet godt i en mpd (noget der minder om en voksi) ude i barnevognen - udenfor. ( hvis det er dårligt vejr prøver jeg inde og det går som regel ikke så godt)

Til aften puttes han kl. ca 19:30/20 med lidt stille leg og en sang i stuen og så går vi ind og svøber ham i et lille tæppe i soveværelset hvor han får sin flaske, vugges lidt og bliver så lagt igen en mpd helt magen til den vi bruger om dagen. Men nu bliver han meget sur og vil om og ligge på siden for at falde i søvn. Indimellem overgiver vi os, og putter ham på siden, så han ikke kan trille om på maven og er inde og kigge til ham meget ofte- er jo ekstrem bange for vuggedød.

Så vågner han ca. 23:30 - vi kan se at han selv har fået vendt sig om på ryggen, det kan han sagtens. Så får han mad igen (han er flaske dreng) - det tager 10 min - han falder i søvn i mine arme og vi ligger ham på ryggen og så sover han til ca. 4 hvis vi er heldige. Så får han flaske igen og bliver lagt igen på ryggen men ligger og karter rundt. Jeg tør ikke ligge ham om på siden i mpd´en fordi jeg ikke kan holde øje med ham, så når det ikke lykkes at få ham til at falde til ro (prøver måske en ½ time) tager vi ham over i ...

Annonce

... sengen til os og lader ham ligge på siden mellem os der, - han falder straks i god søvn - og så sover jeg utrolig let/lidt - vågner og kigger konstant, indtil 06 hvor vi står op.

Han kan selv vende sig fra mave til ryg på gulvet om dagen når vi leger, eller jeg bare ligger ham, men ikke fra ryg til mave.

Når jeg putter ham på siden, så er den med dynen fra mpd godt op af maven så han ikke kan falde om på maven, og med luft bag til ved ryggen, så han nemt kan vende fra siden og om på ryggen.

Er det ok vi lader ham sove på siden nu hvor han snart er 5 mdr. og så vender ham om på ryggen når vi går i seng hvis ikke han selv har gjort det, og er det ok vi igen ligger ham på siden i mpd'en hvis han meget gerne vil det, der ved 4 tiden hvor vi vel og mærket ligger os til at sove igen begge to.

Fakta:
Vi sover alle 3 i samme rum. Hans seng står en ½ meter fra vores i den ligger han i mpd'en.
Det er et ikke ryger hjem
Der er altid luftet ud i soveværelset og ca. 20 grader.
Han koger ikke over om natten da han bare er svøbt i et lille tæppe inden han svøbes i mpd'en
Han er en klippert på 8,5 kg og 68 cm og mangler ikke noget.
Vi er lige startet på lidt ske mad, han elsker det - det har ikke ændret noget ved hans sovevaner.
Det virker til at han sover rigtig godt på siden, kan tydeligt se ham falder til ro når han vippes om og helst helt oppe i ansigtet på mig ovre i sengen :)

Vi er selvfølgelig nervøse for vuggedød, og derfor jeg spørg. Og jeg tænker jo så meget på det og ligger derfor halv vågen ca. hver anden nat når vi hiver ham over i vores egen seng hvor han jo som sagt får lov at sove på siden.

Med venlig hilsen
Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder