Brev:
Sove på siden?
14. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Sove på siden?
Hej Helen
Tak for en super god vejledning her på siden, har netop købt din bog, glæder mig til at læse den.!
Skriver til dig nu, da jeg er lidt i tvivl om nogle nogle ting om hans søvn og den måde vi fysisk putter ham på.
Han er snart 5 måneder nu og det går fint med søvn om dagen, og nogenlunde om natten.
Om dagen tager han 2 timer om formiddagen og 2 timer om eftermiddagen og ca ½ time ved 18 tiden - alle 3 lure ligges han på ryggen og falder i søvn selv med sin sut puttet godt i en mpd (noget der minder om en voksi) ude i barnevognen - udenfor. ( hvis det er dårligt vejr prøver jeg inde og det går som regel ikke så godt)
Til aften puttes han kl. ca 19:30/20 med lidt stille leg og en sang i stuen og så går vi ind og svøber ham i et lille tæppe i soveværelset hvor han får sin flaske, vugges lidt og bliver så lagt igen en mpd helt magen til den vi bruger om dagen. Men nu bliver han meget sur og vil om og ligge på siden for at falde i søvn. Indimellem overgiver vi os, og putter ham på siden, så han ikke kan trille om på maven og er inde og kigge til ham meget ofte- er jo ekstrem bange for vuggedød.
Så vågner han ca. 23:30 - vi kan se at han selv har fået vendt sig om på ryggen, det kan han sagtens. Så får han mad igen (han er flaske dreng) - det tager 10 min - han falder i søvn i mine arme og vi ligger ham på ryggen og så sover han til ca. 4 hvis vi er heldige. Så får han flaske igen og bliver lagt igen på ryggen men ligger og karter rundt. Jeg tør ikke ligge ham om på siden i mpd´en fordi jeg ikke kan holde øje med ham, så når det ikke lykkes at få ham til at falde til ro (prøver måske en ½ time) tager vi ham over i sengen til os og lader ham ligge på siden mellem os der, - han falder straks i god søvn - og så sover jeg utrolig let/lidt - vågner og kigger konstant, indtil 06 hvor vi står op.
Han kan selv vende sig fra mave til ryg på gulvet om dagen når vi leger, eller jeg bare ligger ham, men ikke fra ryg til mave.
Når jeg putter ham på siden, så er den med dynen fra mpd godt op af maven så han ikke kan falde om på maven, og med luft bag til ved ryggen, så han nemt kan vende fra siden og om på ryggen.
Er det ok vi lader ham sove på siden nu hvor han snart er 5 mdr. og så vender ham om på ryggen når vi går i seng hvis ikke han selv har gjort det, og er det ok vi igen ligger ham på siden i mpd'en hvis han meget gerne vil det, der ved 4 tiden hvor vi vel og mærket ligger os til at sove igen begge to.
Fakta:
Vi sover alle 3 i samme rum. Hans seng står en ½ meter fra vores i den ligger han i mpd'en.
Det er et ikke ryger hjem
Der er altid luftet ud i soveværelset og ca. 20 grader.
Han koger ikke over om natten da han bare er svøbt i et lille tæppe inden han svøbes i mpd'en
Han er en klippert på 8,5 kg og 68 cm og mangler ikke noget.
Vi er lige startet på lidt ske mad, han elsker det - det har ikke ændret noget ved hans sovevaner.
Det virker til at han sover rigtig godt på siden, kan tydeligt se ham falder til ro når han vippes om og helst helt oppe i ansigtet på mig ovre i sengen :)
Vi er selvfølgelig nervøse for vuggedød, og derfor jeg spørg. Og jeg tænker jo så meget på det og ligger derfor halv vågen ca. hver anden nat når vi hiver ham over i vores egen seng hvor han jo som sagt får lov at sove på siden.
Med venlig hilsen
Ditte