Svar: Påklædning - vil ikke selv ta tøj på

5. maj 2010

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej

Der er ingen tvivl om at det nogle gange må være svært at være den ældste pige hjemme hos jer. Jeg ved fra dine tidligere breve at hun har to mindre søskende og de får naturligt en del hjælp fra jer forældre, fordi de jo er 'de små'. Men selvom man er 4 år, så kan man jo nogle gange godt tænke sig at være 'den lille' og ikke altid blive behandlet som den store, den fornuftige, den der lige må vente osv. og netop det at være lidt rasmus modsat og ønske hjælp til påklædning kan sagtens være udtryk for at hun også nogle gange vil være lille og ikke altid være den store og fornuftige :)

Man kommer altid længst ved at lytte og forsøge at sætte sig ind i hvad barnet vil eller ikke vil, hvorfor, hvad sker der, hvad handler det om. Og når man snart er 4 år gammel, så kan man godt sætte lidt ord på sine følelser og tanker og derfor er mit forslag at I prøver at tale med jeres datter om, hvorfor hun ikke selv vil tage tøj på.

Man kan jo sagtens indgå i en dialog og nå frem til et kompromis, måske er løsningen nogle gange at "hjælper I hende med ...

Annonce

... tøjet, så hjælper hun jer med noget andet". Det kan også være at aftalen er en gulerod, som du også selv nævner - at hvis "hun skynder sig at tage tøj på, så kan I nå at spille et spil ..." Det behøver ikke være en magtkamp - forøvrigt en urimelig magtkamp :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er det naturligvis også super vigtigt at I i øvrigt ser hende og er der for hende i dagligdagen, måske bunder det hele i at hun ikke føler hun får opmærksomhed nok og nu har hun fundet ud af, at opmærksomhed, det kan man få, hvis man er rasmus modsat med tøjet - og negativ opmærksomhed er jo bedre end ingen opmærksomhed. Så nogle gange så handler det om at I på andre tidspunkter skal bruge mere tid på hende, vise hende at I virkelig nyder at være sammen med hende, sætter pris på hende og at hun har en meget stor og vigtig plads i jeres familie. Hvis hun føler sig set i hverdagen, så behøver hun ganske givet ikke at lave ballade over tøjet - så er det i hvert fald ikke nødvendigt for at blive set og hørt :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, håber mine tanker hjælper lidt videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder