Svar: Påklædning - vil ikke selv ta tøj på
5. maj 2010
Alder:
4 år
Hej
Der er ingen tvivl om at det nogle gange må være svært at være den ældste pige hjemme hos jer. Jeg ved fra dine tidligere breve at hun har to mindre søskende og de får naturligt en del hjælp fra jer forældre, fordi de jo er 'de små'. Men selvom man er 4 år, så kan man jo nogle gange godt tænke sig at være 'den lille' og ikke altid blive behandlet som den store, den fornuftige, den der lige må vente osv. og netop det at være lidt rasmus modsat og ønske hjælp til påklædning kan sagtens være udtryk for at hun også nogle gange vil være lille og ikke altid være den store og fornuftige :)
Man kommer altid længst ved at lytte og forsøge at sætte sig ind i hvad barnet vil eller ikke vil, hvorfor, hvad sker der, hvad handler det om. Og når man snart er 4 år gammel, så kan man godt sætte lidt ord på sine følelser og tanker og derfor er mit forslag at I prøver at tale med jeres datter om, hvorfor hun ikke selv vil tage tøj på.
Man kan jo sagtens indgå i en dialog og nå frem til et kompromis, måske er løsningen nogle gange at "hjælper I hende med tøjet, så hjælper hun jer med noget andet". Det kan også være at aftalen er en gulerod, som du også selv nævner - at hvis "hun skynder sig at tage tøj på, så kan I nå at spille et spil ..." Det behøver ikke være en magtkamp - forøvrigt en urimelig magtkamp :)
Og så er det naturligvis også super vigtigt at I i øvrigt ser hende og er der for hende i dagligdagen, måske bunder det hele i at hun ikke føler hun får opmærksomhed nok og nu har hun fundet ud af, at opmærksomhed, det kan man få, hvis man er rasmus modsat med tøjet - og negativ opmærksomhed er jo bedre end ingen opmærksomhed. Så nogle gange så handler det om at I på andre tidspunkter skal bruge mere tid på hende, vise hende at I virkelig nyder at være sammen med hende, sætter pris på hende og at hun har en meget stor og vigtig plads i jeres familie. Hvis hun føler sig set i hverdagen, så behøver hun ganske givet ikke at lave ballade over tøjet - så er det i hvert fald ikke nødvendigt for at blive set og hørt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber mine tanker hjælper lidt videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske