Svar: Følsom dreng
4. maj 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for din fine beskrivelse :)
Der er ingen tvivl om at Frederik er en følsom lille dreng og umiddelbart tænker jeg, at det ikke er fortvivlelses anfald han får, men snarere en følsom reaktion, som udspringer af at han gerne vil det hele og når det så går galt - ikke fordi han ikke kan finde ud af det og tingene driller, men fordi låget tilfældigvis ikke sad rigtigt, eller nogen retter på ham, så bliver han naturligt ked af det. Han føler sig forkert, han får måske lidt følelsen af ikke at slå til ..
Jeg synes du tackler det super godt. Det er fint at du hjælper ham, viser ham at det kunne han ikke gøre for og at det var "det dumme låg" og ikke hans skyld. Samtidig med at du naturligvis hjælper ham med at få styr på tingene igen. Det er meget fint.
Pas dog på med ikke at 'ynke ham' - forstå mig ret. Pas på med ikke at gøre det til større problem end det er, jeg tænker her på ikke at holde ham i en rolle, hvor "det er synd for ham", "hvor han skal være ked af det" eller "hvor han bliver genert". Når nogen retter på ham, så er det vigtigt ikke at sige "bliver du bare så genert lige nu" eller lignende, fordi det meget let vil kunne give ham rollen som den der er genert og han kan derfor blive fastlåst i dette mønster. Prøv derfor at holde fast i "pyt med det" og så komme videre.
Det er helt naturligt at børn i jeres søns alder, ikke har særligt nuancerede følelser og nogle gange kan deres reaktioner virke voldsomme i forhold til hvad der udløser dem. Det gælder uanset om det er vrede over at æblet ikke er skrællet eller f.eks. den voldsomme reaktion over at alle perlerne røg ud på bordet, der skete jo ikke noget og nu er det klaret og i orden igen - og stadig er det svært for ham at komme over det.
Han har en alder nu, hvor han meget let føler skam og skyldfølelse og han kan nu begynde at få dårlig samvittighed, hvis en anden f.eks. får skæld ud over noget som han har gjort. Ligesom han også kan blive frygtelig flov og ked af det, hvis han gør noget, som han ved er forkert - især, når han ikke kan gøre for at det sker, for han vil jo så gerne gøre det hele rigtigt ... :)
Håber du forstår hvad jeg mener og er hjulpet lidt videre på vej :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske