Svar: Følsom dreng

4. maj 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Frederiks mor

Tak for din fine beskrivelse :)

Der er ingen tvivl om at Frederik er en følsom lille dreng og umiddelbart tænker jeg, at det ikke er fortvivlelses anfald han får, men snarere en følsom reaktion, som udspringer af at han gerne vil det hele og når det så går galt - ikke fordi han ikke kan finde ud af det og tingene driller, men fordi låget tilfældigvis ikke sad rigtigt, eller nogen retter på ham, så bliver han naturligt ked af det. Han føler sig forkert, han får måske lidt følelsen af ikke at slå til ..

Jeg synes du tackler det super godt. Det er fint at du hjælper ham, viser ham at det kunne han ikke gøre for og at det var "det dumme låg" og ikke hans skyld. Samtidig med at du naturligvis hjælper ham med at få styr på tingene igen. Det er meget fint.

Pas dog på med ikke at 'ynke ham' - forstå mig ret. Pas på med ikke at gøre det til større problem end det er, jeg tænker her på ikke at holde ham i en rolle, hvor "det er synd for ham", "hvor han skal være ked af det" eller "hvor han bliver genert". Når nogen retter på ham, så er det vigtigt ikke at sige "bliver du bare ...

Annonce

... så genert lige nu" eller lignende, fordi det meget let vil kunne give ham rollen som den der er genert og han kan derfor blive fastlåst i dette mønster. Prøv derfor at holde fast i "pyt med det" og så komme videre.

Det er helt naturligt at børn i jeres søns alder, ikke har særligt nuancerede følelser og nogle gange kan deres reaktioner virke voldsomme i forhold til hvad der udløser dem. Det gælder uanset om det er vrede over at æblet ikke er skrællet eller f.eks. den voldsomme reaktion over at alle perlerne røg ud på bordet, der skete jo ikke noget og nu er det klaret og i orden igen - og stadig er det svært for ham at komme over det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Han har en alder nu, hvor han meget let føler skam og skyldfølelse og han kan nu begynde at få dårlig samvittighed, hvis en anden f.eks. får skæld ud over noget som han har gjort. Ligesom han også kan blive frygtelig flov og ked af det, hvis han gør noget, som han ved er forkert - især, når han ikke kan gøre for at det sker, for han vil jo så gerne gøre det hele rigtigt ... :)

Håber du forstår hvad jeg mener og er hjulpet lidt videre på vej :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder