Følsom dreng

4. maj 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Følsom dreng

Hej Helen!

Jeg skriver til dig vedrørende min søn på knap to et halvt år. Han er (det meste af tiden) en glad, aktiv, kærlig dreng, -ja jeg kunne blive ved med at komme med positive tillægsord til at beskrive hans personlighed. Selvfølgelig kan han som alle andre to årige også få fortvivlelsesanfald, men jeg synes ikke det er et problem, selvom det da til tider kan være udfordrende... Det jeg egentlig ønsker dine tanker omkring er måske også lidt en type fortvivlelsesanfald, - jeg ved det ikke helt...

Frederik har altid været en følsom dreng. Jeg ved ikke helt, om det er blevet mere med alderen, eller om det bare er blevet mere synligt. Han får ind i mellem en type "fortvivlelsesanfald", hvor han ligesom lukker sig inde. Lad mig komme med et eksempel:

Vi var i legestue i dag. Frederik var i sit es, glad og livlig. Vi skulle lege med perler, hvilket han elsker, han løber derfor hen til bordet, hvor vi skal sidde, finder en plads og tager en stor bøtte perler, hvor låget uheldigvis ikke sidder rigtig fast og en masse perler ryger derfor ud over bordet. Frederik bliver rigtig ked af det. Han græder ...

Annonce

... ikke, - istedet sidder han og gemmer hovedet væk og ser ud som om, han er lige ved at græde.

Jeg siger noget i retning af "hov røg perlerne ud, dem samler mor bare op igen, det betyder ingenting, dumme låg, at det ikke sad orentlig fast". Perlerne er lynhurtigt samlet op, men Frederik er måske ked af det i 10 minutter. Han kommer over at sidde hos mig og jeg siger noget i retning af "blev Frederik ked af det? Det kan mor godt forstå. Nu er perlerne samlet op" osv... Men når han har disse "anfald" er det som om intet hjælper. Han sidder bare og gemmer sig hos mig...

Det er ofte værst, når vi er i byen, eller når andre end de nære omsorgspersoner retter på ham, - også selvom det er sagt på en pæn måde.

Jeg kunne komme med utallige eksempler... Hvad tænker du? Du plejer ofte have så mange gode, kærlige råd. Hvad vil være godt at sige/gøre, når han reagerer sådan? Det gør virkelig ondt i mit hjerte, når han reagerer sådan... Sprogligt er han meget foran i forhold til sin alder, så jeg ville ønske, han ville sætte lidt flere ord på...

Jeg ser meget fremtil dit svar!

Med venlig hilsen
Frederiks mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre