Brev:
Følsom dreng
4. maj 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Følsom dreng
Hej Helen!
Jeg skriver til dig vedrørende min søn på knap to et halvt år. Han er (det meste af tiden) en glad, aktiv, kærlig dreng, -ja jeg kunne blive ved med at komme med positive tillægsord til at beskrive hans personlighed. Selvfølgelig kan han som alle andre to årige også få fortvivlelsesanfald, men jeg synes ikke det er et problem, selvom det da til tider kan være udfordrende... Det jeg egentlig ønsker dine tanker omkring er måske også lidt en type fortvivlelsesanfald, - jeg ved det ikke helt...
Frederik har altid været en følsom dreng. Jeg ved ikke helt, om det er blevet mere med alderen, eller om det bare er blevet mere synligt. Han får ind i mellem en type "fortvivlelsesanfald", hvor han ligesom lukker sig inde. Lad mig komme med et eksempel:
Vi var i legestue i dag. Frederik var i sit es, glad og livlig. Vi skulle lege med perler, hvilket han elsker, han løber derfor hen til bordet, hvor vi skal sidde, finder en plads og tager en stor bøtte perler, hvor låget uheldigvis ikke sidder rigtig fast og en masse perler ryger derfor ud over bordet. Frederik bliver rigtig ked af det. Han græder ikke, - istedet sidder han og gemmer hovedet væk og ser ud som om, han er lige ved at græde.
Jeg siger noget i retning af "hov røg perlerne ud, dem samler mor bare op igen, det betyder ingenting, dumme låg, at det ikke sad orentlig fast". Perlerne er lynhurtigt samlet op, men Frederik er måske ked af det i 10 minutter. Han kommer over at sidde hos mig og jeg siger noget i retning af "blev Frederik ked af det? Det kan mor godt forstå. Nu er perlerne samlet op" osv... Men når han har disse "anfald" er det som om intet hjælper. Han sidder bare og gemmer sig hos mig...
Det er ofte værst, når vi er i byen, eller når andre end de nære omsorgspersoner retter på ham, - også selvom det er sagt på en pæn måde.
Jeg kunne komme med utallige eksempler... Hvad tænker du? Du plejer ofte have så mange gode, kærlige råd. Hvad vil være godt at sige/gøre, når han reagerer sådan? Det gør virkelig ondt i mit hjerte, når han reagerer sådan... Sprogligt er han meget foran i forhold til sin alder, så jeg ville ønske, han ville sætte lidt flere ord på...
Jeg ser meget fremtil dit svar!
Med venlig hilsen
Frederiks mor