Svar: Mange børn på en gang
4. april 2010
Alder:
3 år
Kære Elisabeth
Jeres datter vil naturligt i en alder af kun 3 år skulle lære at være sammen med andre børn. Det er ikke noget hun kan med det samme, det kræver specielle spilleregler og dem skal hun finde ud af. Det er sandsynligvis derfor hun trækker sig lidt, når I er mange samlet, hun har svært ved helt at overskue den store gruppe af børn og de regler de har - især fordi mange af dem er ældre end hende og måske kender hinanden bedre, fordi flere også har søskende, hvor hun måske står lidt mere alene.
Børn kan sagtens lære sige pænt tak for mad, sige undskyld osv. men at lære hvordan man spørger ind til andre, eller trøster andre. At lære hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede, overraskede osv. alt det kan man ikke lære ved at få det at vide, det kan man kun lære ved at opleve det og se det. Det er noget barnet lærer af måden vi som forældre er omkring vores barn på og af at være sammen med andre børn. Jeres datter har altså lige nu en alder, hvor hun skal lære at finde ud af at være sammen med andre - både børn og voksne.
Leg er et vigtigt redskab til at lære social intelligens som det hedder. Hun skal lære at begå sig socialt ved at se, hvad hun gør ved andre og ved selv at mærke, hvad andre gør ved hende. Hun skal opleve, at hun nogle gange må være med i en leg, andre gange må hun ikke (f.eks. fordi hun slår) og atter andre gange må hun kun være med, hvis hun vil gøre som de ældre børn siger ... Det er denne læring jeres datter lige nu er igang med og det er svært for hende. Men hun lærer det efterhånden og det følger hele vejen op, både i børnehave og i skole lærer børn at udvikle deres sociale intelligens.
Når I er mange samlet, så vær opmærksom på at hun måske har svært ved at overskue det og pres hende ikke unødigt til at være med. Hvis hun har brug for at observere på afstand så lad hende gøre det. Pas meget på med at sige "Du kan da også løbe hen og lege ligesom den anden pige". Det vil virke som et pres, hun vil blive sammenlignet med de andre og ikke føle sig god nok og det er ikke godt for hendes selvværd. Hvis I gerne vil have hende mere med i legen, så tag hende i hånden og gå med hende og hjælp hende - men pres hende ikke til at gøre det selv.
Når hun begynder at slå fra sig, så kan det meget vel skyldes at hun føler sig presset og mangler ord. Hun ved ikke hvad hun skal sige og hvad hun skal gøre og når børn mangler ord, så slår de ofte fra sig, eller reagerer på anden måde fysisk. Vær derfor opmærksom på at det kan ske og vær i nærheden, så I kan gribe ind og forklare hende at de andre ikke har "onde hensigter", hjælp hende med at se det spil der foregår, hjælp hende med at forstå de andre børns signaler :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske