Svar: Vil ikke sige farvel
4. april 2010
Alder:
3 år
Kære Elisabeth
Det er svært at sige, hvad årsagen er til at din datter pludselig ikke vil sige farvel.
Det kan naturligvis godt handle om at hun har en 'personlig sfære' som ikke må overskrides og at hun derfor lige nu ikke bryder sig om at få kram af andre. Det kan også handle om at det at sige farvel er noget trist, hun er ked af at legen stopper og derfor siger hun ikke farvel, men vil hellere sige 'på gensyn' ...
Det kan naturligvis også handle om at hun ved at opføre sig modsat det I ønsker, sikrer sig lidt ekstra opmærksomhed og det kan man jo godt have brug for, når man er blevet storesøster for 4 måneder siden. Der kan altså også være en sammenhæng her.
Så kan det naturligvis også handle om at hun simpelthen ikke forstår hvorfor hun skal sige farvel. Hun føler måske at hun skal gøre det 'bare fordi du siger det' og hun er jo i den alder hvor hun måske er begyndt at sige: "Jeg bestemmer over mig selv ..!". Derfor tænker jeg at det er rigtig vigtigt at tale med hende om, hvorfor man siger farvel til folk, hvad der ligger i dette, hvad det betyder at gøre det og hvad det betyder ikke at gøre det, så hun får lidt forståelse med på vejen.
Prøv at tale med hende om at vi i Danmark, har regler for hvordan man siger farvel. At vi følger folk ud til døren, vinker og smiler osv. Sådan er det ikke i alle lande, men sådan er det her, hvor vi bor. Det gør vi fordi vi gerne vil vise dem at vi har hygget os og haft det dejligt. Hvis vi ikke gør det, så signalerer vi måske "puha, endelig gik hun!" og så bliver den der har været på besøg ked af det. Det er vigtigt at vise det har været hyggeligt og så kan vi måske ses igen en anden dag.
Jo mere I kan prøve at tale med hende om betydningen af at sige farvel, jo bedre er det. Men naturligvis stadig med respekt for at hun i en periode ikke vil. Hvis det er sådan, så prøv at negligere det, jo mindre opmærksomhed hun får ved at gøre sådan, jo mindre interessant bliver det ...
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske