Svar: Vil ikke sige farvel

4. april 2010

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Elisabeth

Det er svært at sige, hvad årsagen er til at din datter pludselig ikke vil sige farvel.

Det kan naturligvis godt handle om at hun har en 'personlig sfære' som ikke må overskrides og at hun derfor lige nu ikke bryder sig om at få kram af andre. Det kan også handle om at det at sige farvel er noget trist, hun er ked af at legen stopper og derfor siger hun ikke farvel, men vil hellere sige 'på gensyn' ...

Det kan naturligvis også handle om at hun ved at opføre sig modsat det I ønsker, sikrer sig lidt ekstra opmærksomhed og det kan man jo godt have brug for, når man er blevet storesøster for 4 måneder siden. Der kan altså også være en sammenhæng her.

Så kan det naturligvis også handle om at hun simpelthen ikke forstår hvorfor hun skal sige farvel. Hun føler måske at hun skal gøre det 'bare fordi du siger det' og hun er jo i den alder hvor hun måske er begyndt at sige: "Jeg bestemmer over mig selv ..!". Derfor tænker jeg at det er rigtig vigtigt at tale med hende om, ...

Annonce

... hvorfor man siger farvel til folk, hvad der ligger i dette, hvad det betyder at gøre det og hvad det betyder ikke at gøre det, så hun får lidt forståelse med på vejen.

Prøv at tale med hende om at vi i Danmark, har regler for hvordan man siger farvel. At vi følger folk ud til døren, vinker og smiler osv. Sådan er det ikke i alle lande, men sådan er det her, hvor vi bor. Det gør vi fordi vi gerne vil vise dem at vi har hygget os og haft det dejligt. Hvis vi ikke gør det, så signalerer vi måske "puha, endelig gik hun!" og så bliver den der har været på besøg ked af det. Det er vigtigt at vise det har været hyggeligt og så kan vi måske ses igen en anden dag.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jo mere I kan prøve at tale med hende om betydningen af at sige farvel, jo bedre er det. Men naturligvis stadig med respekt for at hun i en periode ikke vil. Hvis det er sådan, så prøv at negligere det, jo mindre opmærksomhed hun får ved at gøre sådan, jo mindre interessant bliver det ...

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder