Brev:
Vil ikke sige farvel
4. april 2010
Alder:
3 år
Vil ikke sige farvel
Hej Helen.
Vores datter er lige fyldt 3. Hun har indtil for nylig gerne ville kramme hendes legekammerater farvel, og også de af vores venner hun kender godt. Nu er der sket det, at hun overhovedet ikke vil give 'krammere' til hendes kammerater når de har været her og lege, hun vil ikke engang vinke.
Vi har talt om, om vi mon har fået presset hende for meget til at kramme andre og hun måske ikke har fået sagt fra tidligere, siden denne udvikling.
Vi har så snakket med hende om at det er helt ok at hun ikke har lyst til at kramme, men at hun godt kan vinke farvel, for ellers bliver dem der har været her, kede af det. Men ikke engang vinke vil hun. Hun står og kigger ned, og siger bare 'nej' når vi beder hende om det.
Vi aner overhovet ikke hvordan vi kan få hende til at sige farvel, det går jo også nogle gange hen og bliver lidt pinligt, når hun bare står der og kigger ned...
Et andet problem er at hendes legekammerater jo er vant til at hun gerne vil give dem et knus, så de går tit bare hen og krammer hende farvel, og så bliver hun simpent hen så sur og skubber dem væk. Vi prøver så at glatte lidt ud, og sige at Liva ikke har lyst til at kramme i øjeblikket, så de kan bare vinke farvel, men de får jo ikke noget vink retur....
Hun er ellers meget kærlig over for os, og bedsteforældrene.
Det skal lige med at hun jo er blevet storesøster for 4 måneder siden, men ellers takler det rigtig flot, og er meget glad for hendes lillesøster.
Hvad kan vi dog gøre for at få vores 'kærlige' pige/legekammerat tilbage???
Med venlig hilsen
Elisabeth