Vil ikke sige farvel

4. april 2010

Kategori:
Alder:
3 år

Vil ikke sige farvel

Hej Helen.

Vores datter er lige fyldt 3. Hun har indtil for nylig gerne ville kramme hendes legekammerater farvel, og også de af vores venner hun kender godt. Nu er der sket det, at hun overhovedet ikke vil give 'krammere' til hendes kammerater når de har været her og lege, hun vil ikke engang vinke.

Vi har talt om, om vi mon har fået presset hende for meget til at kramme andre og hun måske ikke har fået sagt fra tidligere, siden denne udvikling.

Vi har så snakket med hende om at det er helt ok at hun ikke har lyst til at kramme, men at hun godt kan vinke farvel, for ellers bliver dem der har været her, kede af det. Men ikke engang vinke vil hun. Hun står og kigger ned, og siger bare 'nej' når vi beder hende om det.

Vi aner overhovet ikke hvordan vi kan få hende til ...

Annonce

... at sige farvel, det går jo også nogle gange hen og bliver lidt pinligt, når hun bare står der og kigger ned...

Et andet problem er at hendes legekammerater jo er vant til at hun gerne vil give dem et knus, så de går tit bare hen og krammer hende farvel, og så bliver hun simpent hen så sur og skubber dem væk. Vi prøver så at glatte lidt ud, og sige at Liva ikke har lyst til at kramme i øjeblikket, så de kan bare vinke farvel, men de får jo ikke noget vink retur....

Hun er ellers meget kærlig over for os, og bedsteforældrene.
Det skal lige med at hun jo er blevet storesøster for 4 måneder siden, men ellers takler det rigtig flot, og er meget glad for hendes lillesøster.

Hvad kan vi dog gøre for at få vores 'kærlige' pige/legekammerat tilbage???

Med venlig hilsen
Elisabeth

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.