Svar: Utilfreds dreng - 23 mdr.

26. marts 2010

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Jeppes far og mor

Det lyder fantastisk med en rejse til Indien, det lyder som om at et har været en rigtig god tur for jer alle :)

Det er meget normalt at børn på 2 år reagerer fysisk med at bide, slå, sparke, rive i hår osv. Ofte handler det om at barnet mangler ord til at beskrive, hvordan det føler:

- Det kan være vrede der løber af med barnet. Det kan være netop opstået vrede eller opsparet vrede på grund af gentagende frustrationer, som barnet til sidst ikke kan kontrollere.

- Det kan være forsvar, situationer, hvor barnet føler sig trængt op i en krop, hvor barnet oplever en form for angst "jeg kan ikke komme væk fra det her" og derfor så vælger at bide, sparke eller slå.

- Det kan ske som reaktion på at der ikke bliver lyttet, at man ikke har opmærksomheden på barnet, at man ikke ser, ikke hører, ikke lytter - derfor må barnet gøre opmærksom på sig selv på denne måde.

- Det kan være det eneste der virker

- Det kan være en erfaring som barnet har med sig, at voksne f.eks. river barnet væk ved at tage det i armen, at voksne giver små 'rap over fingrene' når de siger nej, at voksne bider barnet for at lære barnet at de ikke må bide, det gør ondt.

- Det kan også være imitation af andre børn. Børn lærer af hinanden og efterligner hinanden.

- Det kan være fuldstændig impulsivt, som komme ud af den blå luft, hvor ingen kan forklare hvorfor

- Det kan være kommet så langt at barnet lever op til rollen som den der skubber eller bider. Barnets adfærd bliver forstærket af forventninger og gentagende irettesættelser.

I skriver at jeres dreng altid har haft svært ved at være sammen med andre børn, han har trukket sig og ikke vidst, hvordan han skulle være sammen med dem. Det er sandsynligvis stadig svært for ham og når han ikke ved, hvordan han skal reagere, når han bliver usikker i en situation, så vælger han at slå, sparke, bide eller andet. Endnu gør han det ikke i dagplejen, men vær meget obs på ikke at få det forstærket, så han begynder der ...

Der er ingen tvivl om at han får meget opmærksomhed når han reagerer så fysisk som han gør. Selv storesøster, som han ganske givet elsker højt, reagerer når han pludselig skubber eller bider hende - og det skal hun naturligvis også gøre. Det er vigtigt på den ene side at flytte sig eller flytte ham "jeg vil ...

Annonce

... ikke lege med dig, når du slår!", "nu flytter jeg bilen væk, den går i stykker, når du smider med den" eller hvad det nu kan være, så han mærker at hans opførsel har en konsekvens. Hun forguder ham, skriver du, og det er dejligt. Men det er også vigtigt at hun har lov til og også gør det - siger fra. Der er grænser for, hvad hun skal finde sig i.

Men det er samtidig vigtigt at han ikke oplever kun at få skæld ud, fordi det gør at han bevarer rollen som den der slår og bider. Derfor er det også super vigtigt at I fortæller ham, når det er dejligt at være sammen med ham, så han hører, hvad det er I synes om. Når I sidder i sofaen og læser en bog, eller når I danser på gulvet til musik osv. så sæt ord på det "nej hvor har vi det hyggeligt", "det er sjovt at danse" osv. så han hører, hvad I godt kan lide og gerne vil have mere af.

Jeg ved godt du skriver at han har et stort ordforråd og kan gøre sig forståelig, men det er ikke det jeg mener, når jeg skriver at han gør det fordi han mangler ord. Selvom han er god til at tale, så kan han ikke sætte ord på sine følelser. Han kan ikke sige "jeg synes det er uretfærdigt at..." eller "jeg føler mig afmægtig, når jeg ikke kan få skoene på selv ..." eller hvad det nu er der sker, som får bægeret til at flyde over og gør at han pludselig farer i flint.

Det er derfor super vigtigt at I lytter og prøver at fornemme, hvad det er han reelt føler og så prøver at støtte og guide ham, vise ham forståelse inden han bliver så frustreret at han begynder at bide, slå, sparke osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han skal lære at lege med andre og lære spillereglerne for dette og det er helt normalt at børn netop først i 2 års alderen begynder at lege det man kalder for rolle-lege. Indtil da leger børn normalt ved siden af hinanden. I skal finde lege, som udfordrer ham - også motorisk, han lyder som en dreng der har brug for at bruge sig selv fysisk, der skal også brændes noget krudt af og måske er legen med storesøster for stille. Han skal ud i haven og løbe, han skal sparke til en bold, øve sig i at kaste, løbe, spark, han skal øve balance på træstubbe, hoppe, vippe, gynge osv.

I skal give ham mulighed for at blive fysisk træt også, det vil give større ro, når I er inde :)

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år