Svar: Utilfreds dreng - 23 mdr.
26. marts 2010
Alder:
23 mdr.
Kære Jeppes far og mor
Det lyder fantastisk med en rejse til Indien, det lyder som om at et har været en rigtig god tur for jer alle :)
Det er meget normalt at børn på 2 år reagerer fysisk med at bide, slå, sparke, rive i hår osv. Ofte handler det om at barnet mangler ord til at beskrive, hvordan det føler:
- Det kan være vrede der løber af med barnet. Det kan være netop opstået vrede eller opsparet vrede på grund af gentagende frustrationer, som barnet til sidst ikke kan kontrollere.
- Det kan være forsvar, situationer, hvor barnet føler sig trængt op i en krop, hvor barnet oplever en form for angst "jeg kan ikke komme væk fra det her" og derfor så vælger at bide, sparke eller slå.
- Det kan ske som reaktion på at der ikke bliver lyttet, at man ikke har opmærksomheden på barnet, at man ikke ser, ikke hører, ikke lytter - derfor må barnet gøre opmærksom på sig selv på denne måde.
- Det kan være det eneste der virker
- Det kan være en erfaring som barnet har med sig, at voksne f.eks. river barnet væk ved at tage det i armen, at voksne giver små 'rap over fingrene' når de siger nej, at voksne bider barnet for at lære barnet at de ikke må bide, det gør ondt.
- Det kan også være imitation af andre børn. Børn lærer af hinanden og efterligner hinanden.
- Det kan være fuldstændig impulsivt, som komme ud af den blå luft, hvor ingen kan forklare hvorfor
- Det kan være kommet så langt at barnet lever op til rollen som den der skubber eller bider. Barnets adfærd bliver forstærket af forventninger og gentagende irettesættelser.
I skriver at jeres dreng altid har haft svært ved at være sammen med andre børn, han har trukket sig og ikke vidst, hvordan han skulle være sammen med dem. Det er sandsynligvis stadig svært for ham og når han ikke ved, hvordan han skal reagere, når han bliver usikker i en situation, så vælger han at slå, sparke, bide eller andet. Endnu gør han det ikke i dagplejen, men vær meget obs på ikke at få det forstærket, så han begynder der ...
Der er ingen tvivl om at han får meget opmærksomhed når han reagerer så fysisk som han gør. Selv storesøster, som han ganske givet elsker højt, reagerer når han pludselig skubber eller bider hende - og det skal hun naturligvis også gøre. Det er vigtigt på den ene side at flytte sig eller flytte ham "jeg vil ikke lege med dig, når du slår!", "nu flytter jeg bilen væk, den går i stykker, når du smider med den" eller hvad det nu kan være, så han mærker at hans opførsel har en konsekvens. Hun forguder ham, skriver du, og det er dejligt. Men det er også vigtigt at hun har lov til og også gør det - siger fra. Der er grænser for, hvad hun skal finde sig i.
Men det er samtidig vigtigt at han ikke oplever kun at få skæld ud, fordi det gør at han bevarer rollen som den der slår og bider. Derfor er det også super vigtigt at I fortæller ham, når det er dejligt at være sammen med ham, så han hører, hvad det er I synes om. Når I sidder i sofaen og læser en bog, eller når I danser på gulvet til musik osv. så sæt ord på det "nej hvor har vi det hyggeligt", "det er sjovt at danse" osv. så han hører, hvad I godt kan lide og gerne vil have mere af.
Jeg ved godt du skriver at han har et stort ordforråd og kan gøre sig forståelig, men det er ikke det jeg mener, når jeg skriver at han gør det fordi han mangler ord. Selvom han er god til at tale, så kan han ikke sætte ord på sine følelser. Han kan ikke sige "jeg synes det er uretfærdigt at..." eller "jeg føler mig afmægtig, når jeg ikke kan få skoene på selv ..." eller hvad det nu er der sker, som får bægeret til at flyde over og gør at han pludselig farer i flint.
Det er derfor super vigtigt at I lytter og prøver at fornemme, hvad det er han reelt føler og så prøver at støtte og guide ham, vise ham forståelse inden han bliver så frustreret at han begynder at bide, slå, sparke osv.
Han skal lære at lege med andre og lære spillereglerne for dette og det er helt normalt at børn netop først i 2 års alderen begynder at lege det man kalder for rolle-lege. Indtil da leger børn normalt ved siden af hinanden. I skal finde lege, som udfordrer ham - også motorisk, han lyder som en dreng der har brug for at bruge sig selv fysisk, der skal også brændes noget krudt af og måske er legen med storesøster for stille. Han skal ud i haven og løbe, han skal sparke til en bold, øve sig i at kaste, løbe, spark, han skal øve balance på træstubbe, hoppe, vippe, gynge osv.
I skal give ham mulighed for at blive fysisk træt også, det vil give større ro, når I er inde :)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske