Svar: Opdragelse - de andre må godt!
9. marts 2010
Alder:
3 år
Kære mor til krudtugler
Tak for dit brev :)
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller, for det er et dilemma som rigtig mange forældre står i. Det starter nu med "jamen de andre børn må godt lege på trappen", det fortsætter med "jeg er den eneste som aldrig får kindermælkesnitte i madpakken" til de lidt større "alle de andre har fået en mobiltelefon nu".
Som forældre bliver I nødt til at sætte jer ned og finde ud af, hvad regler der er i jeres familie og hvorfor I har de regler I har. Det skal naturligvis være regler som anerkender barnet og som gør at barnet ikke holdes uden for eventuelle fællesskaber osv. men som forældre er man nødt til at gøre sig en masse overvejelser om, hvad man vil være med til, hvad man ikke vil og hvorfor.
Jeg synes det er en ganske fornuftig regel at holde fast i at han sidder ved bordet og spiser sammen med jer og de andre voksne. Opdragelse handler jo i høj grad om at andre også skal synes det er rart at være sammen med ens børn og det er da yderst generende for andre i restauranten, hvis der render flere børn rundt omkring. Det er her jeres regel, der er den rigtige og det må I naturligvis godt fortælle ham.
Så når han siger "Jamen de andre gør det", så må I naturligvis sige: "Det er rigtigt, det gør de, men det er forkert. Når man er på en restaurant skal man sidde ved bordet" eller "jeg kan godt se at de andre leger på trappen. Det må man ikke og man kan falde og slå sig" eller lignende. Han får at vide at I ser det samme som ham, men I holder stadig fast i jeres mening og I giver ham en kort forklaring. Samtidig med dette, så skal I naturligvis også give ham tilbud som er okay "du må gerne gå stille rundt", "du må gerne sidde her ved bordet og tegne", "du må lege udenfor, når vi er færdige med at spise". Det er helt rigtigt at sige nej, forklare kort hvorfor og så henvise til noget man må i stedet for.
Når man er steder, hvor man ved at det kan være anstrengende for barnet at skulle sidde stille, så må man sørge for at have underholdning med hjemme fra, så barnet har noget at tage sig til imens de voksne snakker. Det er klart at jo mere barnet kender sig, jo større er lysten jo til at følge med de andre børn - også selvom de måske ikke opfører sig helt efter reglerne :)
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske