Svar: Opdragelse - de andre må godt!

9. marts 2010

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til krudtugler

Tak for dit brev :)

Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller, for det er et dilemma som rigtig mange forældre står i. Det starter nu med "jamen de andre børn må godt lege på trappen", det fortsætter med "jeg er den eneste som aldrig får kindermælkesnitte i madpakken" til de lidt større "alle de andre har fået en mobiltelefon nu".

Som forældre bliver I nødt til at sætte jer ned og finde ud af, hvad regler der er i jeres familie og hvorfor I har de regler I har. Det skal naturligvis være regler som anerkender barnet og som gør at barnet ikke holdes uden for eventuelle fællesskaber osv. men som forældre er man nødt til at gøre sig en masse overvejelser om, hvad man vil være med til, hvad man ikke vil og hvorfor.

Jeg synes det er en ganske fornuftig regel at holde fast i at han sidder ved bordet og spiser sammen med jer og de andre voksne. Opdragelse handler jo i høj grad om at andre også skal synes det er rart at være sammen med ens børn og det er da yderst generende for andre i restauranten, hvis der render flere børn rundt omkring. Det er her jeres regel, der er den rigtige og det må I naturligvis godt fortælle ...

Annonce

... ham.

Så når han siger "Jamen de andre gør det", så må I naturligvis sige: "Det er rigtigt, det gør de, men det er forkert. Når man er på en restaurant skal man sidde ved bordet" eller "jeg kan godt se at de andre leger på trappen. Det må man ikke og man kan falde og slå sig" eller lignende. Han får at vide at I ser det samme som ham, men I holder stadig fast i jeres mening og I giver ham en kort forklaring. Samtidig med dette, så skal I naturligvis også give ham tilbud som er okay "du må gerne gå stille rundt", "du må gerne sidde her ved bordet og tegne", "du må lege udenfor, når vi er færdige med at spise". Det er helt rigtigt at sige nej, forklare kort hvorfor og så henvise til noget man må i stedet for.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når man er steder, hvor man ved at det kan være anstrengende for barnet at skulle sidde stille, så må man sørge for at have underholdning med hjemme fra, så barnet har noget at tage sig til imens de voksne snakker. Det er klart at jo mere barnet kender sig, jo større er lysten jo til at følge med de andre børn - også selvom de måske ikke opfører sig helt efter reglerne :)

Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder