Brev:
Opdragelse - de andre må godt!
9. marts 2010
Alder:
3 år
Opdragelse - de andre må godt!
Hej Helen.
Ja her kommer lige et spørgsmål hvordan man egentlig takler det med opdragelse og grænser i forhold til andre og deres måde at gøre tingene på.
Vi har jo ikke de store problemer med vores store dreng, der lige er fyldt 3 år. Han er sådan en dejlig glad dreng der på en og samme tid har krudt bagi, men også er ufattelig kærlig og også lade os vide det. Er der noget bedre end en skøn smuk dreng der giver store knus og fortæller en, at han elsker os.
Han prøver selvfølgelig sin selvstændighed og vi gerne en masse selv, og det får han selvfølgelig lov til (med en kærlig hånd og øje bagved) Han kan godt blive sur, hvis der er noget han vil og ikke kan selv eller tiden ikke er til det, men det går hurtig over igen og han er nem at aflede. For det meste hvis han er sur i længere tid, og er lidt mere sårbar er det ofte fordi han er træt eller mangler mad/ drikke (gået lidt sukkerkold), så han er nem at læse også.
Alt er selvfølgelig ikke så rosenrødt, men alt i alt er det bare en fantastisk tid med ham (og lillebror).
Nå men nu til spørgsmålet. Vi har lige været på ferie med hele familien og det var så skønt. Der var flere kusiner/fætre med på nogenlunde samme alder, så de har virkelig leget så godt og der har været liv og glad dage. Det har dog betydet, at der selvfølgelig har været lidt andre grænser (netop fordi de har leget vildt) og børnene har vidst gejlet hinanden op til forskellige ting, såsom at stikke af. Vi er bare vant til at vore dreng hører efter og pludselig gjorde han præcis som de andre. Det er jo også helt normalt og overhoved ikke bekymrende. Men nu er det sådan at vi har nogle andre grænser for hvad vores børn må og skal end nogle andre.
F.eks. ville vi ikke have at man legede på trapperne eller løb rundt på en restaurent (det var på en båd, så det var ikke sådan et fint sted, og vi sad der ikke så længe og forlangte hygge ved bordet) Vi forklarede vores dreng at man ikke måtte lege på trapperne, men gerne et andet sted og man gerne måtte gå rundt på restaurenten, men ikke løbe osv. Ved godt det er svært for en 3årig at forstå, og vi gjorde som altid henviste til noget andet man måtte.
Men han blev selvfølgelig ked af det, og sagde jamen de andre gør det. Og ja det gjorde andre børn, men derfor vil vi jo gerne have vores dreng ikke gør de her ting, fordi det er vores holdning. Sådan er der nogle ting der hos os og ikke hos andre. Vi har som sagt ikke de store problemer, men vi snakkede efterfølgende om hvordan man egentlig takler og fortæller sine børn hvad de må uanset hvad andre børn må i givne situationer.
Vi siger f.eks. vi vil ikke have man leger på trapperne, fordi man kan falde ned og slå sig, men du må gerne lege derhenne f.eks. Og så siger barnet jo. Jamen de andre må jo godt. Hvad er så det rigtige at sige til en 3årig???
Ja det var bare det.
Med venlig hilsen
mor til 2 krudtugler