Svar: Banker hovedet i gulvet
9. februar 2010
Alder:
19 mdr.
Kære Henriette
Når børn mangler ord til at beskrive deres følelser, så reagerer de ofte meget fysisk. Det gælder både når de er glade og når de er kede af det, vrede og frustrerede. Et glad barn vil næsten ikke kunne sidde stille, men vil hoppe rundt, danse osv. et barn der er frustreret vil godt kunne finde på at slå hovedet ind i gulvet eller hvad der nu er i nærheden ...
I skal naturligvis sikre jer, at han ikke kan komme til skade og det er rigtig godt at I er opmærksomme på at han lige nu kan finde på at slå sit hoved. Han tåler jo ikke voldsomme slag mod hovedet og ved naturligvis ikke hvor hans egne grænser går og derfor er det jeres opgave at sikre at han ikke gør sig selv ondt. Det kan være at rykke ham lidt væk fra væggen eller give ham en pude, han kan lægge sig på - der i situationen, hvor du kan se at han bliver ked af det, fordi han f.eks. har fået et nej.
Nogle gange hjælper det at sætte sig med ham, løfte ham op og holde ham imens han raser ud, andre gange kan man slet ikke få lov til det og så kan du i stedet sætte dig ved siden af. Andre gange dur det heller ikke, så kan du sætte dig i nærheden og med ord fortælle at du er der og at du gerne vil putte med ham. Sæt ord på det du tror han føler "Du bliver bare så ked af det lige nu" og kald lidt på ham "Kom skat, kom hen til mor, kom ..." stille og roligt, vise at du er tilstede for ham og at du tager det helt roligt, at du lytter til ham og at du gerne vil hjælpe ham. At det er okay at han er ked af det, vred eller hvad han nu er - du forsøger ikke at ændre på det, du holder fast i dit nej, men du kan stadigvæk godt lide ham.
Nogle gange så må man give et alternativ. Hvis han f.eks. er på vej til skabet for at få kiks og du ikke vil give ham kiks nu, fordi I skal spise om 10 minutter, så kan du i stedet for at sige nej, tilbyde f.eks. et stykke agurk i stedet. Sær ord på, så han hører at du forstår hvad han vil "du vil bare så gerne have en kiks", "du kan få et stykke agurk, for vi skal spise lidt om lidt". Så hører han at du godt ved hvad han vil, du forklarer og du tilbyder noget andet. Det forhindrer ikke at han bliver sur og frustreret men det hjælper til at han slapper mere af fordi han bliver forstået.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske