Svar: Banker hovedet i gulvet

9. februar 2010

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Henriette

Når børn mangler ord til at beskrive deres følelser, så reagerer de ofte meget fysisk. Det gælder både når de er glade og når de er kede af det, vrede og frustrerede. Et glad barn vil næsten ikke kunne sidde stille, men vil hoppe rundt, danse osv. et barn der er frustreret vil godt kunne finde på at slå hovedet ind i gulvet eller hvad der nu er i nærheden ...

I skal naturligvis sikre jer, at han ikke kan komme til skade og det er rigtig godt at I er opmærksomme på at han lige nu kan finde på at slå sit hoved. Han tåler jo ikke voldsomme slag mod hovedet og ved naturligvis ikke hvor hans egne grænser går og derfor er det jeres opgave at sikre at han ikke gør sig selv ondt. Det kan være at rykke ham lidt væk fra væggen eller give ham en pude, han kan lægge sig på - der i situationen, hvor du kan se at han bliver ked af det, fordi han f.eks. har fået et nej.

Nogle gange hjælper det at sætte sig med ham, løfte ham op og holde ham imens han raser ud, andre gange kan man slet ikke få lov til det og så kan du i stedet sætte dig ved siden af. Andre gange dur det heller ikke, så kan du sætte dig i nærheden og med ord ...

Annonce

... fortælle at du er der og at du gerne vil putte med ham. Sæt ord på det du tror han føler "Du bliver bare så ked af det lige nu" og kald lidt på ham "Kom skat, kom hen til mor, kom ..." stille og roligt, vise at du er tilstede for ham og at du tager det helt roligt, at du lytter til ham og at du gerne vil hjælpe ham. At det er okay at han er ked af det, vred eller hvad han nu er - du forsøger ikke at ændre på det, du holder fast i dit nej, men du kan stadigvæk godt lide ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange så må man give et alternativ. Hvis han f.eks. er på vej til skabet for at få kiks og du ikke vil give ham kiks nu, fordi I skal spise om 10 minutter, så kan du i stedet for at sige nej, tilbyde f.eks. et stykke agurk i stedet. Sær ord på, så han hører at du forstår hvad han vil "du vil bare så gerne have en kiks", "du kan få et stykke agurk, for vi skal spise lidt om lidt". Så hører han at du godt ved hvad han vil, du forklarer og du tilbyder noget andet. Det forhindrer ikke at han bliver sur og frustreret men det hjælper til at han slapper mere af fordi han bliver forstået.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina