Svar: Kaster mad på gulvet
9. februar 2010
Alder:
19 mdr.
Kære Henriette
Jeg synes I reagerer meget fint :) Jeres dreng har en alder nu, hvor han udforskningstrang er stor, han er drevet af nysgerrighed og undersøger alt - det betyder også at han naturligt undersøger jeres reaktion på de ting han gør, både for at se om I er ligeså begejstrede som han selv er eller for at lære, hvad der er okay og hvad der ikke er.
I skal naturligvis starte med at opfordre ham til at komme maden i munden "nej, ikke på gulvet skat, ind i munden, mmm maden smager godt, ind i munden" så han hører hvad I gerne vil have ham til. Men smidder han så maden på gulvet alligevel og for at se jeres reaktion, så skal I naturligvis vise ham at det vil I ikke af og derfor afbryde måltidet. Enten ved at fjerne ham fra bordet eller ved at fjerne hans tallerken :)
Det er her også vigtigt at nævne at han udforskningstrang naturligvis også skal stilles uden for middagsbordet. Det vil sige at hvis han har lyst til at mærke maden smatte ud mellem fingrene, så lad ham lege i en sandkasse og lad ham være med til at bage. Hvis han har lyst til at hælde mælken fra det ene glas og over i det andet, så lad ham lege med vand, kander og skåle i sit badekar og hvis han synes lyden af en tallerken der bankes mod bordet lyder sjov - så lad ham slå på tromme.
Med hensyn til om man skal lave andet mad til barnet, så tænker jeg at det bedste man kan gøre er at tilbyde barnet valgmuligheder på tallerkenen. Det vil sige at man altid tilbyder et eller andet som man ved at barnet godt kan lide. Barnet kan så gå igang med at spise dette og når den barnet kender og er tryg ved er spist, så vil der ofte også blive smagt på noget af det andet. Vær opmærksom på at maden skal serveres og smages på mindst 10 gange, før barnet har vænnet sig til smag og konsistens ...
Hvis I får en ret som ikke passer til jeres dreng af en eller anden grund, så vil det naturligvis være helt okay at give ham noget, der lavet specielt til ham. Det kan godt bare være lidt rugbrød - han tager ikke skade af at få kold mad som aftensmad en gang imellem :) Men hvis I spiser almindelig børnevenlig mad, som han umiddelbart sagtens kan spise, så synes jeg ikke I skal begynde at give ham andre retter. Så spiser I alle det samme, men maden deles op på tallerkenen, så han kan spise det han har lyst til af retten og det er fint :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske