Svar: Kaster mad på gulvet

9. februar 2010

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Henriette

Jeg synes I reagerer meget fint :) Jeres dreng har en alder nu, hvor han udforskningstrang er stor, han er drevet af nysgerrighed og undersøger alt - det betyder også at han naturligt undersøger jeres reaktion på de ting han gør, både for at se om I er ligeså begejstrede som han selv er eller for at lære, hvad der er okay og hvad der ikke er.

I skal naturligvis starte med at opfordre ham til at komme maden i munden "nej, ikke på gulvet skat, ind i munden, mmm maden smager godt, ind i munden" så han hører hvad I gerne vil have ham til. Men smidder han så maden på gulvet alligevel og for at se jeres reaktion, så skal I naturligvis vise ham at det vil I ikke af og derfor afbryde måltidet. Enten ved at fjerne ham fra bordet eller ved at fjerne hans tallerken :)

Det er her også vigtigt at nævne at han udforskningstrang naturligvis også skal stilles uden for middagsbordet. Det vil sige at hvis han har lyst til at mærke maden smatte ud mellem fingrene, så lad ham lege i en sandkasse og lad ham være med til at bage. Hvis han har lyst til at hælde mælken fra det ene glas og over i det andet, så lad ham lege med vand, kander og skåle i sit badekar og hvis han ...

Annonce

... synes lyden af en tallerken der bankes mod bordet lyder sjov - så lad ham slå på tromme.

Med hensyn til om man skal lave andet mad til barnet, så tænker jeg at det bedste man kan gøre er at tilbyde barnet valgmuligheder på tallerkenen. Det vil sige at man altid tilbyder et eller andet som man ved at barnet godt kan lide. Barnet kan så gå igang med at spise dette og når den barnet kender og er tryg ved er spist, så vil der ofte også blive smagt på noget af det andet. Vær opmærksom på at maden skal serveres og smages på mindst 10 gange, før barnet har vænnet sig til smag og konsistens ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis I får en ret som ikke passer til jeres dreng af en eller anden grund, så vil det naturligvis være helt okay at give ham noget, der lavet specielt til ham. Det kan godt bare være lidt rugbrød - han tager ikke skade af at få kold mad som aftensmad en gang imellem :) Men hvis I spiser almindelig børnevenlig mad, som han umiddelbart sagtens kan spise, så synes jeg ikke I skal begynde at give ham andre retter. Så spiser I alle det samme, men maden deles op på tallerkenen, så han kan spise det han har lyst til af retten og det er fint :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger