Svar: Min datter er begyndt at slå

7. februar 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Din datter er så gammel nu og taler så fint, at hun ikke behøver slå for at få sin vilje eller vise sin frustration. Det skal der naturligvis sættes en grænse for og det er derfor ikke okay at hun tager legetøjet og smider det i hovedet på lillebror.

Når hun gør noget sådan, så skal du reagere med det samme og hun bør få det der hedder en time-out. Det vil jeg komme ind på senere. Først tænker jeg, at det er rigtig vigtigt at I er opmærksomme på at hun lige nu føler lillebror som en stor rival - det er derfor det ofte går ud over ham.

I skal naturligvis sørge for at jeres datter får den opmærksomhed hun har brug for, I skal sikre jer, at hun i forhold til sin lillebror og den jalousi og magtkamp, der kan ligge der, er sikker på at I synes hun er noget ganske særligt. Hun må ikke tvivle på at I elsker hende fordi hun er den hun er. Det at føle at man har værdi, det at føle at der i mors hjerte er en ganske særlig plads til en fordi man er den man er - det giver selvværd og har man selvværd, så kan man klare rigtig meget og vil også bedre kunne finde roen i sig selv, når verden går en imod.

Det er vigtigt at I ikke skælder hende for meget ud eller stiller for store krav. Når man er god til at tale og sætte ord på sine tanker og følelser som du skriver, at jeres datter er, så kan man hurtigt komme til at forvente lidt for meget af hende og stille lidt for mange krav. Hun forventes måske at kunne tage flere hensyn end hun reelt er i stand til og når det så er svært for hende, så får hun måske skæld ud - hvor hun i stedet skulle mødes og have mere forståelse ...

Prøv generelt at tale stille og roligt med hende, og bed hende lade være med at smide med tingene. Sæt jer ned sammen med hende og se om I kan tale lidt om reglerne for, hvordan det er at være hjemme hos jer. Prøv om I kan få hende til at sætte lidt ord på, hvad der sker, når hun bliver sur og gal og smider med tingene og se om I derved kan undgå at det kommer så vidt. Det er godt, hvis man kan komme tingene lidt i ...

Annonce

... forkøbet nogle gange.

I skal tale med hende om at der er regler i jeres hjem, ikke kun for hende, men også for jer og for lillebror. Tal med hende om at det er helt okay at hun synes lillebror er irriterende nogle gange, I skal legalisere dette, men tal også med hende om hvordan man så må sige fra på en anden måde end at skubbe, slå ham eller smide legetøj i hovedet på ham.

Fortæl hende at hun må komme til jer og bede om hjælp, når det bare bliver for meget. Og så må I tale med hende om at I måske nogle gange er nødt til at bruge en time-out.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Time out bruges normalt kun, hvis en rolig advarsel til barnet ikke har været nok, eller hvis barnet har gjort en anden bevidst ondt. Time-out anbefales normalt også kun til børn fra 5 års alderen og så siger man at den tid barnet er på værelset bør max være 1 minut antal år barnet er. Altså et barn på 5 år, kan blive sendt på værelset i 5 minutter. Samtidig skal man så også være lige uden for døren, så barnet ved at man stadig er der.

Når barnet sættes på værelset skal det have en forklaring: "Jeg sætter dig herind fordi du smed legetøjet i hovedet på lillebror. Man må aldrig gøre noget, som gør ondt på andre". Jeres datter skal altså mærke at her gik hun tydeligt over stregen. I har talt om at det ikke er okay at reagere sådan, at hun skal hente jer, når hun har brug for hjælp osv. og man må ikke gøre noget der gør ondt på andre. Når man gør det, så kan man ikke være sammen, så må man være for sig selv et øjeblik indtil man kan finde ud af at være sammen igen.

Men husk at fordi hun stadig er så lille som hun er, så er det begrænset, hvor meget I kan forlange og hun vil stadig reagere meget impulsivt og vil ikke kunne overholde særlig mange aftaler. Husk på at hendes reaktion mod lillebror måske skyldes at hun mangler jeres opmærksomhed og at I måske stiller lidt for store krav. Husk på at hun skal føle at hun har værdi, at hendes selvværd skal styrkes - alt dette skal være i orden, før I begynder at give hende time-out.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!