Brev:
Sut - hvordan begrænser vi det ?
8. februar 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Sut - hvordan begrænser vi det ?
Hej Helen
Har lige igen brug for lidt gode råd ang. opdragelsen af vores dejlige datter! Vi oplever at hun er meget glad og velfungerende, men der er et lille problem...
Clara er blevet meget meget afhængig af sin sut. Hun har den ikke i vuggestuen, men herhjemme har hun den næsten hele tiden. Så snart hun bliver hentet beder hun om den og generelt bliver hun meget ulykkelig og græder i lang tid på trods af vi forsøger at trøste.
Hun har haft problemer med ørene og sidst vi var ved ørelægen var det ene dræn faldet ud, men der har ikke været tegn på at hun har ondt og øret så meget fint ud (ca.1 mdr siden). Jeg tænker at hun jo heller ikke har problemer med at undvære den i vuggestuen, hvilket vel taler imod at det skyldes ørene.
Vi forsøger at opfordre hende til at lægge sutten og indimellem lykkes det, men efter meget kort tid beder hun om den igen. Hvis hun fx ser tegnefilm og vi ikke vil lad hende have sutten sidder hun mener med fingrene inde i munden.. en vane vi meget nødigt vil have ind i stedet for sutten !
Det har hele tiden været vores tanke at Clara skal af med sutten senest når hun er 3 år. Dette mest af hensyn til tandstillingen, da hun har en meget flot sprog! Med i vores overvejelser er også at Clara skal være storesøster til juli (hvor hun er 33 mdr). Derfor vil vi gerne tage lidt af "kampen" allerede nu hvor vi har lidt mere overskud til at støtte hende i det. Og så ellers håbe på at det "store farvel-sut" bliver lidt lettere :-)
Vi har hørt mange gode råd ligefra at binde sutten fast til sengen, putte sutten når hun står op osv.
Vi har selv tænkt på en rolig "udtrapning" hvor hun fx. må have den når hun ser tegnefilm (max ½-1 time dagligt), når vi kører bio og når hun skal sove.
Har du nogle gode råd til hvordan vi begrænser sutten?
Med venlig hilsen
Rikke