Sut - hvordan begrænser vi det ?

8. februar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Sut - hvordan begrænser vi det ?

Hej Helen

Har lige igen brug for lidt gode råd ang. opdragelsen af vores dejlige datter! Vi oplever at hun er meget glad og velfungerende, men der er et lille problem...

Clara er blevet meget meget afhængig af sin sut. Hun har den ikke i vuggestuen, men herhjemme har hun den næsten hele tiden. Så snart hun bliver hentet beder hun om den og generelt bliver hun meget ulykkelig og græder i lang tid på trods af vi forsøger at trøste.

Hun har haft problemer med ørene og sidst vi var ved ørelægen var det ene dræn faldet ud, men der har ikke været tegn på at hun har ondt og øret så meget fint ud (ca.1 mdr siden). Jeg tænker at hun jo heller ikke har problemer med at undvære den i vuggestuen, hvilket vel taler imod at det skyldes ørene.

Vi forsøger at opfordre hende til at lægge sutten og indimellem lykkes det, men efter meget kort tid beder hun om den igen. Hvis hun fx ser tegnefilm og vi ikke vil ...

Annonce

... lad hende have sutten sidder hun mener med fingrene inde i munden.. en vane vi meget nødigt vil have ind i stedet for sutten !

Det har hele tiden været vores tanke at Clara skal af med sutten senest når hun er 3 år. Dette mest af hensyn til tandstillingen, da hun har en meget flot sprog! Med i vores overvejelser er også at Clara skal være storesøster til juli (hvor hun er 33 mdr). Derfor vil vi gerne tage lidt af "kampen" allerede nu hvor vi har lidt mere overskud til at støtte hende i det. Og så ellers håbe på at det "store farvel-sut" bliver lidt lettere :-)

Vi har hørt mange gode råd ligefra at binde sutten fast til sengen, putte sutten når hun står op osv.

Vi har selv tænkt på en rolig "udtrapning" hvor hun fx. må have den når hun ser tegnefilm (max ½-1 time dagligt), når vi kører bio og når hun skal sove.

Har du nogle gode råd til hvordan vi begrænser sutten?

Med venlig hilsen

Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.