Svar: Bordskik - 13 mdr.
5. februar 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Gitte
Emilie forstår ikke at det kan være farligt og at hun kan slå sig, når hun rejser sig. Hun gør det, fordi hun stolt erfarer at hun nu mestrer dette, det er en lille sejr for hende og derfor bliver hun naturligvis frustreret, når I ikke deler denne glæde med hende ...
Det er derfor en balance imellem at anerkende hendes lyst til at lære og at hun nu kan noget nyt og samtidig også lære hende at der er visse regler, som nogle gange skal følges - ikke bare for reglernes skyld, men fordi det kan være farligt, hun kan slå sig - det forstår hun ikke, men det ved I.
I må derfor prøve at anerkende og dermed rose hende for at kunne rejse sig op, men samtidig også bede hende sætte sig. Med den alder hun har, kan man med stort helt ofte aflede ved at få hende til at gøre noget andet. Afledning er ofte bedre end at sige nej.
En afledning kunne være "hvor flot, du kan stå ... sæt dig ned skat, prøv at se om du kan sige som en hund, vov-vov siger hunden .." eller hvad det nu kan være, hvor I får hende til at sætte sig og får drejet fokus på at sige noget i stedet for på at stå.
Det kan også nogle gange være en idé at invitere hende over til jer at sidde så hun kommer væk fra stolen, sidder lidt hos jer og stille og roligt kan I så få hende over i stolen igen.
Og så kan det også være en god idé at sætte hendes fodstøtte ned, så hun kun lige kan nå med spidsen af tæerne - så er det sværere at støde fra og rejse sig og så glemmer hun det måske igen. Sådanne ting er man nogle gange nødt til at gøre, her handler det jo om sikkerhed og det reelt kan være farligt at hun rejser sig og falder eller at stolen vælter. Sikkerheden er mere vigtig end at fodstøtte støtter fødderne optimalt lige nu :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske