Svar: Bordskik - 13 mdr.

5. februar 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Gitte

Emilie forstår ikke at det kan være farligt og at hun kan slå sig, når hun rejser sig. Hun gør det, fordi hun stolt erfarer at hun nu mestrer dette, det er en lille sejr for hende og derfor bliver hun naturligvis frustreret, når I ikke deler denne glæde med hende ...

Det er derfor en balance imellem at anerkende hendes lyst til at lære og at hun nu kan noget nyt og samtidig også lære hende at der er visse regler, som nogle gange skal følges - ikke bare for reglernes skyld, men fordi det kan være farligt, hun kan slå sig - det forstår hun ikke, men det ved I.

I må derfor prøve at anerkende og dermed rose hende for at kunne rejse sig op, men samtidig også bede hende sætte sig. Med den alder hun har, kan man med stort helt ofte aflede ved at få hende til at gøre noget andet. Afledning er ofte bedre end at sige nej.

En afledning kunne være "hvor ...

Annonce

... flot, du kan stå ... sæt dig ned skat, prøv at se om du kan sige som en hund, vov-vov siger hunden .." eller hvad det nu kan være, hvor I får hende til at sætte sig og får drejet fokus på at sige noget i stedet for på at stå.

Det kan også nogle gange være en idé at invitere hende over til jer at sidde så hun kommer væk fra stolen, sidder lidt hos jer og stille og roligt kan I så få hende over i stolen igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så kan det også være en god idé at sætte hendes fodstøtte ned, så hun kun lige kan nå med spidsen af tæerne - så er det sværere at støde fra og rejse sig og så glemmer hun det måske igen. Sådanne ting er man nogle gange nødt til at gøre, her handler det jo om sikkerhed og det reelt kan være farligt at hun rejser sig og falder eller at stolen vælter. Sikkerheden er mere vigtig end at fodstøtte støtter fødderne optimalt lige nu :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie