Ændre på døgnrytme

6. februar 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Ændre på døgnrytme

Kære Helen.

Jeg håber, du kan hjælpe mig med et godt råd om min søns døgnrytme. Han er en dejlig dreng på snart 7 måneder. Meget nysgerrig, livlig og social.

Siden han var helt spæd, har han vågnet meget om natten (jeg ammer). På nuværende tidspunkt ammer jeg ham oftest 3 gange om natten, hvilket jeg ikke synes er optimalt, men da det er væsentligt mindre end tidligere, kan jeg godt leve med det.

Hans døgn ser nogenlunde således ud:

Vågner og står op ca. kl.06

Morgenmad kl.7-7.30: Forskellige slags grød med frugtmos, skorpe at sidde med i hånden, vand af kop.

8-8.30: Ammes og får en lur på 1,5 time. Her vækker jeg ham oftest - ellers kan han sove 2-3 timer på dette tidspunkt, hvilket han gjorde en periode. Det betød, at han var vågen 1-1,5 time mellem 04-06. Efter at have læst dine breve til andre, kom jeg frem til, at det var ok at prøve at vække ham om formiddagen, og hans nattesøvn er derefter blevet mere sammenhængende.

11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, agurkestykker at sidde med i hånden, frugtmos til dessert, vand af kop.

12-13: Ammes og lægges til anden lur. Her sover han gerne 2-2,5 time. Jeg skal ofte ud 1-2 gange og hjælpe ham videre i søvnen ved at køre med barnevognen.

15-16: Grød med frugtmos, skorpe at sidde med i hånden, vand af kop.

16-17: Ammes og får en powernap, hvis han er stået op før kl.15.30. Han får derfor ofte en powernap på 1/2 ...

Annonce

... time.

18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, agurkestykker at sidde med i hånden, frugtmos til dessert, vand af kop.
Derefter pusles han til natten, leger lidt i sengen, ammes og sover mellem 19.30-20.30.

Ca.22-23: Vågner og ammes.
02-03: Vågner og ammes.

04.30-05: Vågner og ammes.

Som sagt kan jeg godt leve med den afbrudte søvn (sover sjældent mere en 3-4 timer i træk uden mad), men kombineret med, at han står op kl.6, synes jeg efter 7 måneder med meget lidt søvn, at det er svært at holde til. Jeg gik i lang tid i seng kl.19-20 hver aften for at få noget søvn. Nu strækker jeg den til kl.21-21.30, men da han kun sover 10 timer om natten, går jeg oftest i seng én time efter ham for at kunne stå op kl.06, og jeg synes efterhånden, jeg trænger til lidt voksentid om aftenen.

Mit drømmescenarie ville være, hvis han stod op kl.06.30-7. Det ville så skubbe hele dagsplanen en times tid og gøre, at han ku' undvære powernappen, og vi ville kunne lave flere ting - fx babysvømning kl.12.30, som nu ligger der, hvor han sover.

Mit spørgsmål går derfor på, om jeg kan hjælpe ham i en retning, så han sover til lidt længere end kl.6? Jeg har læst, at det handler om at flytte tiderne et kvarter ad gangen - vil du forklare mig hvordan, og lave en dagsplan for os?

Jeg ved, det er mit behov og ikke så meget min søns, men jeg har brug for at få vores hverdag tilpasset vores voksne liv lidt mere...

Tak på forhånd!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder