Svar: Lege selv - 4 år

4. februar 2010

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Stinna

Jeg tror det er vigtigt at du siger til dig selv, at det ofte ikke handler om at lege, men om at være sammen. Derfor tænker jeg at du skal øve dig i ikke at give forskellige tilbud, men invitere din datter med i den aktivitet du nu er igang med.

Det vil sige, at når du f.eks. skal ordne vasketøj, så skal du invitere hende med i dette og ikke sige "så kan du lave perler imens ...". Valget står mellem at lave noget praktisk sammen med dig eller finde på noget selv.

Der er ingen tvivl om at din datter laver ulykker og driller sin søster fordi hun derved får opmærksomhed og negativ opmærksomhed er jo bedre end ingen opmærksomhed ... Det er derfor også vigtigt at I prioriterer jeres store pige og laver ting sammen med hende - men det behøver altså ikke være leg på hendes præmisser 2 timer af gangen. Og du er nødt til at fjerne den skyldfølelse som du har, når du ikke leger med hende.

Du skriver at du er bange for at hun føler at du ikke gider hende, men det er netop dette du skal undgå ved at invitere hende med i det du laver. Borddækning, vasketøj, madlavning osv. Ligesom det også er tilladt bare at sidde sammen, du sidder og læser avisen og hun må gerne sidde ved siden af dig og spise lidt mad, kigge i en bog eller lege med sin dukke. Du inviterer hende til at være sammen med dig og derved viser du hende at du gerne vil hende - men du vil ikke lege med hende. Du kan altså godt afvise lege uden at afvise hende.

Når I er hos dine forældre eller venner og hun ønsker at lege med voksne, så er det naturligvis fordi hun er ...

Annonce

... vant til at I gerne vil lege med hende. Hun har en forventning om at I vil det uanset hvor I er og hvad I laver. Det er her helt okay igen at forklare hende at I ikke vil lege. Hun er velkommen til at sidde sammen med jer, tegne en tegning, lave nogle perler eller lignende, ligesom I også må sørge for at medbringe noget legetøj, spil eller andet som er interessant for hende. Det er jo naturligt trættende at høre voksne sidde og tale sammen og når vi har brug for det, er vi nødt til at sikre en eller anden form for aktivitet for børnene.

Det handler altså meget om at du siger fra på en anerkendende måde, tilbyder hende en anden måde at være sammen på og viser hende at du gerne vil hende. Det er lidt ligesom da hun var to år og også ville bestemme det hele, men naturligt nogle gange måtte få nej.

Det er stadig frustrerende ikke altid at få sin vilje, men det hører med til livets læring og du gør hende en bjørnetjeneste hvis du lader hende bestemme at I skal lege og hvad I skal lege og hvornår - hver dag og i flere timer. I skal naturligvis være sammen, men det skal også være rart for alle parter at være sammen :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Så når du siger nej til leg, så kan du f.eks. sige "jeg vil ikke lege nu, men jeg vil rigtig gerne høre hvad du har lavet i dag" og sæt hende så på køkkenbordet og snak med hende imens du laver mad - eller hvad du nu er igang med.

Du er nødt til at markere hvad du vil og ikke vil, præcis ligesom hun også markerer sig - og så må I se om ikke I kan mødes på midten ...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder