Svar: Lege selv - 4 år
4. februar 2010
Alder:
4 år
Kære Stinna
Jeg tror det er vigtigt at du siger til dig selv, at det ofte ikke handler om at lege, men om at være sammen. Derfor tænker jeg at du skal øve dig i ikke at give forskellige tilbud, men invitere din datter med i den aktivitet du nu er igang med.
Det vil sige, at når du f.eks. skal ordne vasketøj, så skal du invitere hende med i dette og ikke sige "så kan du lave perler imens ...". Valget står mellem at lave noget praktisk sammen med dig eller finde på noget selv.
Der er ingen tvivl om at din datter laver ulykker og driller sin søster fordi hun derved får opmærksomhed og negativ opmærksomhed er jo bedre end ingen opmærksomhed ... Det er derfor også vigtigt at I prioriterer jeres store pige og laver ting sammen med hende - men det behøver altså ikke være leg på hendes præmisser 2 timer af gangen. Og du er nødt til at fjerne den skyldfølelse som du har, når du ikke leger med hende.
Du skriver at du er bange for at hun føler at du ikke gider hende, men det er netop dette du skal undgå ved at invitere hende med i det du laver. Borddækning, vasketøj, madlavning osv. Ligesom det også er tilladt bare at sidde sammen, du sidder og læser avisen og hun må gerne sidde ved siden af dig og spise lidt mad, kigge i en bog eller lege med sin dukke. Du inviterer hende til at være sammen med dig og derved viser du hende at du gerne vil hende - men du vil ikke lege med hende. Du kan altså godt afvise lege uden at afvise hende.
Når I er hos dine forældre eller venner og hun ønsker at lege med voksne, så er det naturligvis fordi hun er vant til at I gerne vil lege med hende. Hun har en forventning om at I vil det uanset hvor I er og hvad I laver. Det er her helt okay igen at forklare hende at I ikke vil lege. Hun er velkommen til at sidde sammen med jer, tegne en tegning, lave nogle perler eller lignende, ligesom I også må sørge for at medbringe noget legetøj, spil eller andet som er interessant for hende. Det er jo naturligt trættende at høre voksne sidde og tale sammen og når vi har brug for det, er vi nødt til at sikre en eller anden form for aktivitet for børnene.
Det handler altså meget om at du siger fra på en anerkendende måde, tilbyder hende en anden måde at være sammen på og viser hende at du gerne vil hende. Det er lidt ligesom da hun var to år og også ville bestemme det hele, men naturligt nogle gange måtte få nej.
Det er stadig frustrerende ikke altid at få sin vilje, men det hører med til livets læring og du gør hende en bjørnetjeneste hvis du lader hende bestemme at I skal lege og hvad I skal lege og hvornår - hver dag og i flere timer. I skal naturligvis være sammen, men det skal også være rart for alle parter at være sammen :)
Så når du siger nej til leg, så kan du f.eks. sige "jeg vil ikke lege nu, men jeg vil rigtig gerne høre hvad du har lavet i dag" og sæt hende så på køkkenbordet og snak med hende imens du laver mad - eller hvad du nu er igang med.
Du er nødt til at markere hvad du vil og ikke vil, præcis ligesom hun også markerer sig - og så må I se om ikke I kan mødes på midten ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske