Brev:
Lege selv - 4 år
4. februar 2010
Alder:
4 år
Lege selv  - 4 år
Hej Helen.
Mange tak for dit brev, det var en stor hjælp og gav mig troen på at det er ok ikke at sidde på gulvet og lege fra morgen til aften.
Men jeg har dog stadig lidt flere spørgsmål til det samme emne så håber det er ok :)
Du skrev til mig sidst at Liva sikkert foretrækker voksen legen for her får hun "sin vilje" og det tror jeg bestemt du har ret i, da hun er en meget viljefast pige, der gerne vil have tingene på hendes måde. Og det er selvfølgelig også lettere end at lege med andre børn som ikke bare bøjer af og giver hende ret.
Jeg har aldrig tænkt på det på den måde, så det var en øjenåbner.... tak for det!!! :)
Herhjemme prøver vi stadig at Liva skal lege lidt selv, men jeg tror jeg mangler redskaber til hvordan jeg hjælper hende i gang, uden at det bliver en kamp.
Når vi har leget efter hun kommer hjem fra børnehave siger jeg fortsat at nu skal jeg gøre noget anden fx lave mad eller vaske tøj.... hun bliver til budt at være med og nogle gange vil hun og andre gange ikke... og det er helt ok. Problemet kommer så ved at hun bliver sur og plager i et væk om jeg gider lege nu eller nu eller om 2 min.
Jeg prøver så at sige at nu skal mor lige ordne fx vasketøj og at hun fx kan lege med perler, tegne osv. Tit siger hun nej og går rundt og bliver lidt sur og skulle hun sige ja forventer hun med det samme at jeg sidder og kigger på.
Efter dit råd lader jeg hende "kede sig" for at se om hun selv kommer i gang, men synes tit at hun begynder at lave "ulykker" fx drille lillesøster smide ting på gulvet, for at få min opmærksomhed. Hvad skal jeg så gøre? For jeg vil så nødigt give hende opmærksomhed for det negative hun gør.... da jeg er bange for det bliver selvforstærkende og hun gør det for jeg skal se hende.
Min kæreste bøjer tit af overfor Liva og sidder og leger med hende i timer... og ja jeg mener i timer :) Det gider jeg simpelthen ikke for at være ærlig, og mener heller ikke det er rimeligt, når vi nu har 2 børn.
Jeg har det simpelthen så dårligt når jeg siger til hende at hun skal lege selv eller mor kan ikke lige nu, for jeg er bange for at hun føler jeg ikke gider hende, så synes situationen er lidt svær. Problemet er det samme når vi er nede ved min mor og far hvor hun også konstant søger en voksen der vil lege. Min mor som er børnehaveleder siger også at hun synes Liva er meget kontakt søgende i forhold til andre børn på hendes alder, så tror ikke bare det er mig der er pylleret.
Håber du endnu en gang har nogle gode råd om hvordan vi kan komme videre. Uden at det bliver en kamp og at Liva føler sig afvist... hvis det er muligt.
Hilsen Stinna