Svar: Aggressiv adfærd overfor lillesøster
2. februar 2010
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Christine
Jeres dreng er stadig bare en lille dreng og når han reagerer fysisk med at slå, sparke osv. så er det sandsynligvis fordi han mangler ord.
Det er naturligt at børn og især søskende skændes. Det er naturligt at Nikolaj har svært ved at dele med sin lillesøster. Selvom de to også er glade for hinanden og har det godt sammen, så er hun og vil hun altid være en rival. Der vil være konkurrence imellem de to og når storebror opfører sig dårligt, så handler det ofte om at han ikke er i stand til at tale om de smertefulde følelser han har. Det er jo et eller andet sted ikke tilladt at 'hade' sin lillesøster selvom man nogle gange gør det ...
Det er utrolig vigtigt at du prøver at lytte til Nikolaj og forsøger at finde ud af hvad det er der sker, når han bliver gal på Laura. Hvis de f.eks. kommer om at skændes omkring legetøj, Laura har noget som Nikolaj vil have eller som han ser som sit, så har han naturligvis lov til at have det for sig selv. Noget er hans og noget er hendes.
Laura har en alder nu, hvor hun mere end tidligere er besværlig at bo sammen med. Tidligere var det gråd, amning, tæt nærvær osv. med jer som var svært at tackle, men nu er det mere det at hun kravler rundt, piller i hans ting og formår at charme og skabe kontakt med jer på en helt anden måde end tidligere. Hun fylder på en anden måde nu og det skal Nikolaj naturligvis lære at agere i.
Du skal være meget opmærksom på at det ikke kun er Nikolaj der får skæld ud, selvom han er den ældste og du skal være meget opmærksom på hvordan og hvor tit du skælder ham ud. Laura er så lille at det virker forkert at skælde hende ud, men for Nikolaj virker det urimeligt at han "altid får skylden", fordi han opfatter hende enormt irriterende og hun ganske givet også er det. Bare det at han skal "sige undskyld", kan virke dybt uretfærdigt, hvis han føler sig provokeret af hende ...
Vær opmærksom på at den måde I reagerer overfor ham på, skælder ud, sender væk osv. naturligt vil påvirke den måde han reagere overfor Laura på. Vær opmærksom på at nogle af de konflikter der er mellem Laura og Nikolaj, måske afspejler nogle af de frustrationer og konflikter der er mellem jer forældre og ham.
Børn fødes ikke socialiserende og hensynsfulde overfor andre. Det er noget de lærer i takt med at de vokser op, det er noget de lærer af at være sammen med hensynsfulde voksne og ved at blive lyttet til og guidet, når ting er svære. En god regel er altid at være meget rosende, ekstra rosende, når børnene gør noget godt, noget som gør dig glad. Du skal tydeliggøre, hvad det er du nyder og hvad det er du gerne vil have mere af - det skal fylde meget mere end alt det de måske gør forkert.
Han må naturligvis ikke skade Laura og det er fint her at markere, at han går over stregen, men vær opmærksom på hvad situationer der udløser denne voldsomme handling. Ofte er det måske 'dråben der får bægeret til at løbe over' og er således en opsparet vrede og irritation over flere ting. Prøv derfor om visse ting kan tages i opløbet, så der ikke bliver så mange opsparede frustrationer.
Når børn bliver provokerende, gør irriterende ting, så er det ofte for at få opmærksomhed. Det handler ikke om at du ikke ser ham eller laver ting med ham, det kan handle om de små ting i hverdagen. Det kan være at du har talt i telefon med familie eller en veninde i f.eks. 20 minutter og i den tid har din Nikolaj ingen kontakt haft med dig. Det kan også være at Nikolaj bliver frustreret fordi du lige nu har brugt tid sammen med lillesøster og han vil have at du også ser ham. Det gør at han finder på et eller andet (ofte irriterende eller provokerende) for at få din kontakt.
Du kan her reagere med skæld ud og råbe af ham eller sende ham på værelset, men man kan også reagere med forståelse og humor - gøre hans drilleri eller uro til en leg "nå, skal du være fræk, pas på så kommer jeg og fanger dig og kilder dig" hvor du så løber efter ham og gør situationen sjov. Det er vigtigt i sådanne situationer at mødes i sjov og ikke i vrede. Netop fordi det jo er kontaktet og nærheden, det at blive set at han søger - og når man skælder ud og sender ham væk, så giver man ham det modsatte af hvad han ønsker og derfor hjælper det ikke ...
Jeg håber ovenstående tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke :)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske