Svar: Trodsalder - 2 år, 10 mdr.
22. januar 2010
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Der er nok ingen tvivl om at jeres datter godt ved at du går hjemme med lillebror. Det er super hyggeligt og det vil hun naturligvis ikke gå glip af ... Det betyder ikke at hun ikke er glad for børnehaven, når hun først er der, men det at komme op og blive gjort klar for at komme af sted, det føles ikke så rart som at være hjemme og derfor protesterer hun højlydt og morgenerne bliver til en kamp.
Bor I langt fra institutionen eller var det ikke muligt at hun kunne få lov til at vågne af sig selv, få morgenmad, tøj på osv. og så kunne I alle 3 gå i børnehaven med barnevogn osv. Der sker jo i princippet ikke noget ved at hun først bliver afleveret kl. 9-9.30, hvis de ikke skal på tur eller andet og så får hun lov til at starte sin morgen stille og roligt og får lov til at hygge lidt derhjemme inden hun skal af sted...
Nogle gange protesterer de 3 årige 'store' børn over at blive opfattet som meget store, nogle gange har de bare brug for at få lov til at være lidt babyagtig, især når de har en lillebror på 5 måneder. En del konflikter om morgenen kunne måske undgås hvis du ikke bad hende om selv at tage tøj på, men i stedet tog hende på skødet og hjalp hende. Altså nedsatte kravene til hendes selvstændighed og i stedet bare hjalp hende som det mest naturlige i verden.
I kan her vurdere om hun skal have morgenmad først og have lov til at tulle lidt rundt i nattøj eller om det er bedre at gøre modsat, starte med at få rigtigt tøj på og så slutte med morgenmaden. Alt efter hendes temperament, har hun måske lyst til at gøre det i modsatte rækkefølge af hvad I forsøger lige nu ...
Det er også en god idé at finde tøj frem aftenen i forvejen så det ikke gøres til en diskussion om morgenen, hvad hun skal have på.
Det er generelt en god idé ikke at stille for mange spørgsmål, ikke lade hende tage stilling til for mange ting, for hun kan ikke rumme det i sit hoved med den alder hun har. Så lad være med at spørge "skal du have den røde, den stribede eller blusen med kattekillingen på?", "Hvad med den her nederdel, er den ikke sød til?", "vil du have fletninger eller løst hår?", "skal du have den lilla elastik eller hårsløjfen med bamsen på?" og når I når hen til morgenmaden så stilles der spørgsmål igen "vil du have havregryn, minifras eller yoghurt?" osv. osv.
Ofte stiller vil alt for mange spørgsmål og det giver en masse konflikter. Så prøv at minimere dette og tag de valg I mener er de rigtige :)
I er nødt til at prøve at finde ud af, hvad det er der trikker hende, hun vågner jo ikke bare og skriger ... Der må ske et eller andet, I må stille nogle krav, som hun ikke ønsker at honorere, det må være ønsket om at kunne være hjemme i stedet ... et eller andet får hende til at blive ked af det og så fortvivlet at alt går i sort. Jo mere I lytter og prøver at finde ud af hvad det er der går galt, hvad det er der trikker hende og gør hende ked af det, jo bedre kan I komme en løsning. Den løsning vil så ofte være at mødes på midten, så I begge får lidt af det I gerne vil have :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske