Svar: Trodsalder - 2 år, 10 mdr.

22. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Der er nok ingen tvivl om at jeres datter godt ved at du går hjemme med lillebror. Det er super hyggeligt og det vil hun naturligvis ikke gå glip af ... Det betyder ikke at hun ikke er glad for børnehaven, når hun først er der, men det at komme op og blive gjort klar for at komme af sted, det føles ikke så rart som at være hjemme og derfor protesterer hun højlydt og morgenerne bliver til en kamp.

Bor I langt fra institutionen eller var det ikke muligt at hun kunne få lov til at vågne af sig selv, få morgenmad, tøj på osv. og så kunne I alle 3 gå i børnehaven med barnevogn osv. Der sker jo i princippet ikke noget ved at hun først bliver afleveret kl. 9-9.30, hvis de ikke skal på tur eller andet og så får hun lov til at starte sin morgen stille og roligt og får lov til at hygge lidt derhjemme inden hun skal af sted...

Nogle gange protesterer de 3 årige 'store' børn over at blive opfattet som meget store, nogle gange har de bare brug for at få lov til at være lidt babyagtig, især når de har en lillebror på 5 måneder. En del konflikter om morgenen kunne måske undgås hvis du ikke bad hende om selv at tage tøj på, men i stedet tog hende på skødet og hjalp hende. Altså nedsatte kravene til hendes selvstændighed og i stedet bare hjalp hende som det mest naturlige i verden.

I kan her vurdere om hun skal have morgenmad først og have lov til at tulle lidt rundt i nattøj eller om det er bedre at gøre modsat, starte med at få rigtigt tøj på og så slutte med morgenmaden. Alt efter hendes temperament, har hun måske lyst til at gøre ...

Annonce

... det i modsatte rækkefølge af hvad I forsøger lige nu ...

Det er også en god idé at finde tøj frem aftenen i forvejen så det ikke gøres til en diskussion om morgenen, hvad hun skal have på.

Det er generelt en god idé ikke at stille for mange spørgsmål, ikke lade hende tage stilling til for mange ting, for hun kan ikke rumme det i sit hoved med den alder hun har. Så lad være med at spørge "skal du have den røde, den stribede eller blusen med kattekillingen på?", "Hvad med den her nederdel, er den ikke sød til?", "vil du have fletninger eller løst hår?", "skal du have den lilla elastik eller hårsløjfen med bamsen på?" og når I når hen til morgenmaden så stilles der spørgsmål igen "vil du have havregryn, minifras eller yoghurt?" osv. osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ofte stiller vil alt for mange spørgsmål og det giver en masse konflikter. Så prøv at minimere dette og tag de valg I mener er de rigtige :)

I er nødt til at prøve at finde ud af, hvad det er der trikker hende, hun vågner jo ikke bare og skriger ... Der må ske et eller andet, I må stille nogle krav, som hun ikke ønsker at honorere, det må være ønsket om at kunne være hjemme i stedet ... et eller andet får hende til at blive ked af det og så fortvivlet at alt går i sort. Jo mere I lytter og prøver at finde ud af hvad det er der går galt, hvad det er der trikker hende og gør hende ked af det, jo bedre kan I komme en løsning. Den løsning vil så ofte være at mødes på midten, så I begge får lidt af det I gerne vil have :)

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor