Svar: Ked af det, når noget slutter
13. januar 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Fies mor
Når man er knap 3 år, så kører følelserne på højtryk og der er ikke langt mellem gråd og glæde. Det er rigtig svært at sige farvel til de ting der er rare og din datter kan ikke forholde sig til dage og uger. Hun lever meget i nuet og hendes tid er ligesom skabt ud fra de aktiviteter der er i løbet af dagen, hun kan endnu ikke klokken.
Du ved godt fra dig selv, hvor svært det er at tage afsked og slutte noget som er super hyggeligt. Det er frustrerende at skulle af sted hvis man nu kunne blive og have det rigtig sjovt og dejligt. Det er den følelse din datter har - bare i endnu højere grad end du selv har den.
Det bedste du kan gøre er derfor at anerkende din datters følelse og frustration og sætte ord på, så hun hører at du også synes det er trist at rytmiktimen slutter eller at Anna og Lotte programmet ikke sendes mere.
Det er vigtigt at du sætter ord på, så hun hører at du faktisk forstår det og hører at det er okay. "Sååå, skatterpige, blev du bare så ked af det, det er også trist at timen slutter nu, sååå".
Det er også en god idé at give hende et alternativ, så hun ikke bliver hængende i 'alt det triste', men hører at det der kommer nu er også godt "har du ikke lyst til at hjælpe mor med at dække bord?". På den måde får hun fornemmelsen for at selvom Anna og Lotte slutter, så går verden ikke under, så kan det faktisk være helt dejligt og I kan være sammen og hjælpe hinanden.
Hendes spørgsmål som "er det slut nu" eller "skal vi hjem nu" og lignende må du prøve at besvare så ærligt som muligt "du kan sagtens nå at lege lidt mere" eller "ja, nu skal vi hjem". spørgsmålene kommer jo fordi hun ikke kan klokken og hun ved ikke hvornår der er gået et kvarter, så når det nu er så dejligt, så er det svært at vide, hvornår det egentlig slutter og hun vil så gerne at det skal vare bare lidt mere ...
Jeg håber du kan følge med og hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske