Svar: Ked af det, når noget slutter

13. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Fies mor

Når man er knap 3 år, så kører følelserne på højtryk og der er ikke langt mellem gråd og glæde. Det er rigtig svært at sige farvel til de ting der er rare og din datter kan ikke forholde sig til dage og uger. Hun lever meget i nuet og hendes tid er ligesom skabt ud fra de aktiviteter der er i løbet af dagen, hun kan endnu ikke klokken.

Du ved godt fra dig selv, hvor svært det er at tage afsked og slutte noget som er super hyggeligt. Det er frustrerende at skulle af sted hvis man nu kunne blive og have det rigtig sjovt og dejligt. Det er den følelse din datter har - bare i endnu højere grad end du selv har den.

Det bedste du kan gøre er derfor at anerkende din datters følelse og frustration og sætte ord på, så hun hører at du også synes det er trist at rytmiktimen slutter eller at Anna og Lotte programmet ikke sendes mere.

Det er vigtigt at du sætter ord på, så hun hører at du faktisk forstår det og hører at det er okay. "Sååå, skatterpige, ...

Annonce

... blev du bare så ked af det, det er også trist at timen slutter nu, sååå".

Det er også en god idé at give hende et alternativ, så hun ikke bliver hængende i 'alt det triste', men hører at det der kommer nu er også godt "har du ikke lyst til at hjælpe mor med at dække bord?". På den måde får hun fornemmelsen for at selvom Anna og Lotte slutter, så går verden ikke under, så kan det faktisk være helt dejligt og I kan være sammen og hjælpe hinanden.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hendes spørgsmål som "er det slut nu" eller "skal vi hjem nu" og lignende må du prøve at besvare så ærligt som muligt "du kan sagtens nå at lege lidt mere" eller "ja, nu skal vi hjem". spørgsmålene kommer jo fordi hun ikke kan klokken og hun ved ikke hvornår der er gået et kvarter, så når det nu er så dejligt, så er det svært at vide, hvornår det egentlig slutter og hun vil så gerne at det skal vare bare lidt mere ...

Jeg håber du kan følge med og hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre