Svar: PC-spil og barsel
6. januar 2010
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære mor
Fjernsyn, computer, spillekonsoller af forskellige slags - det er alt sammen en del af vores hverdag i dag og der er intet unaturligt i at børn bliver draget mod disse ting. Vi bruger det jo selv i timevis ... Samtidig er det jo ting med masser af lyde, farver osv. og de spil og film der er udtænkt til børn virker naturligvis tillokkende og flere af dem er også lærerige - så naturligvis skal jeres dreng have lov til at spille sine computerspil; MEN det skal som du siger være en balance og ikke noget der fylder for meget.
Skærmtiden - og det er både den tid der bruges foran tv, foran computer, playstation osv. bør faktisk ikke være mere end 1 time samlet dagligt. Det betyder at han naturligvis nogle dage godt kan få lov til at sidde lidt mere, hvis han andre dage slet ikke får lov. Det er her også vigtigt at se på, hvordan han i øvrigt trives og bruger sig selv og da I har en rask og rørig dreng, som faktisk kan have svært ved at sidde stille i længere tid - ja så er det naturligvis helt okay at bruge computeren til at give ham lidt ro :)
Men sørg også for at han bruger sig selv fysisk og mentalt på alle mulige andre måder - hvilket du jo også allerede gør dig mange tanker om, kan jeg høre :)
Med hensyn til barsel og at I nu venter en lille ny i familien, så stort tillykke med det. Det er en meget stor omvæltning at blive storebror, det kræver mange ressourcer for Elias at finde ud af sin nye rolle og skulle dele jer forældre med en lille ny. Selvom han glæder sig og det sandsynligvis kommer til at gå rigtig godt, selvom du inddrager ham og forsøger at finde tid til ham i hverdagen, så er situationen hjemme en helt anden end tidligere.
Derfor er det ofte en rigtig god idé at man ret hurtigt lader storebror komme i børnehave igen. For netop i børnehaven er alt som det plejer at være, her kan han glide ind i mængden af børn som han plejer, her er hans rolle den samme. Det giver derfor et afbræk, det kan være en slags frirum at komme af sted, netop fordi han der bare kan være Elias.
Han skal naturligvis ikke føle at han bliver sendt væk hjemmefra og at den lille ny tager hans plads og at han ikke må være der. Så naturligvis må han gerne holde et par dages barsel med jer derhjemme. Men det er som sagt ganske udmærket at give ham det frirum, det ofte er at komme af sted og han vil ganske givet også gerne have lov til at fortælle om den lille ny i børnehaven og vil gerne af sted og at I skal komme og vise den lille ny frem ...
Det er derfor en god idé at lade hans dagligdag ligne sig selv så meget som muligt og så naturligvis udnytte at du nu går hjemme og har mere tid. At han derfor nogle gange får kortere dage, nogle gange får en ekstra fridag osv. så han på den måde også mærker fordelene ved at der er kommet en mere i familien og at mor har barsel. Altså en balance mellem både det ene og det andet :)
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske