Svar: PC-spil og barsel

6. januar 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Fjernsyn, computer, spillekonsoller af forskellige slags - det er alt sammen en del af vores hverdag i dag og der er intet unaturligt i at børn bliver draget mod disse ting. Vi bruger det jo selv i timevis ... Samtidig er det jo ting med masser af lyde, farver osv. og de spil og film der er udtænkt til børn virker naturligvis tillokkende og flere af dem er også lærerige - så naturligvis skal jeres dreng have lov til at spille sine computerspil; MEN det skal som du siger være en balance og ikke noget der fylder for meget.

Skærmtiden - og det er både den tid der bruges foran tv, foran computer, playstation osv. bør faktisk ikke være mere end 1 time samlet dagligt. Det betyder at han naturligvis nogle dage godt kan få lov til at sidde lidt mere, hvis han andre dage slet ikke får lov. Det er her også vigtigt at se på, hvordan han i øvrigt trives og bruger sig selv og da I har en rask og rørig dreng, som faktisk kan have svært ved at sidde stille i længere tid - ja så er det naturligvis helt okay at bruge computeren til at give ham lidt ro :)

Men sørg også for at han bruger sig selv fysisk og mentalt på alle mulige andre måder - hvilket du jo også allerede gør dig mange tanker om, kan jeg høre :)

Med hensyn til barsel og at I nu venter en lille ny i familien, så stort tillykke med det. Det er en meget stor omvæltning at blive storebror, det kræver mange ressourcer for Elias at finde ud af sin nye rolle og skulle dele jer ...

Annonce

... forældre med en lille ny. Selvom han glæder sig og det sandsynligvis kommer til at gå rigtig godt, selvom du inddrager ham og forsøger at finde tid til ham i hverdagen, så er situationen hjemme en helt anden end tidligere.

Derfor er det ofte en rigtig god idé at man ret hurtigt lader storebror komme i børnehave igen. For netop i børnehaven er alt som det plejer at være, her kan han glide ind i mængden af børn som han plejer, her er hans rolle den samme. Det giver derfor et afbræk, det kan være en slags frirum at komme af sted, netop fordi han der bare kan være Elias.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han skal naturligvis ikke føle at han bliver sendt væk hjemmefra og at den lille ny tager hans plads og at han ikke må være der. Så naturligvis må han gerne holde et par dages barsel med jer derhjemme. Men det er som sagt ganske udmærket at give ham det frirum, det ofte er at komme af sted og han vil ganske givet også gerne have lov til at fortælle om den lille ny i børnehaven og vil gerne af sted og at I skal komme og vise den lille ny frem ...

Det er derfor en god idé at lade hans dagligdag ligne sig selv så meget som muligt og så naturligvis udnytte at du nu går hjemme og har mere tid. At han derfor nogle gange får kortere dage, nogle gange får en ekstra fridag osv. så han på den måde også mærker fordelene ved at der er kommet en mere i familien og at mor har barsel. Altså en balance mellem både det ene og det andet :)

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre