Brev:
PC-spil og barsel
6. januar 2010
Alder:
3 år, 6 mdr.
PC-spil og barsel
Hej, og tak for dit seneste svar.
Ligenu er Elias meget optaget af computer. Han spiller meget pixeline og Oline. Han sidder med computeren, der hvor vi også opholder os, dog med høre telefoner på. Han kalder en gang imellem på os, for at vise hans begejstring for noget som er lykkedes for ham.
Han klare spillene godt bliver udfordret ift. tal bogstaver i flere af spillene, som han ligenu synes er meget interessant.
Elias kan bogstaverne og deres lyde og kan stave til og læse små ord, Mor, far, slik, is, si, elias osv. Han kan ligeledes høre at der f.eks. er et U i Hund osv.
Elias har også en tavle med kridt og magnet bogstaver og vil gerne lege skole med os og han har også opgavehæfter, som han gerne vil, dog har han brug for at vi er ved ham.
Elias er en aktiv dreng, og har ikke brugt meget tid ved fjernsynet. Han kan dog nu sidde stille og se en lilleper film - de Hitter virkelig. men ellers fravælger han ofte børnetime osv.
Elias søger meget vores deltagelse i leg med legetøj herhjemme. Det er kun sjældent at han fordyber sig i en leg alene. Når man leger med ham er han god til at finde på og god til at bevare koncentrationen om legen. Men han bliver ked af det og opgiver hurtigt legen når vi forlader ham. Af og til bliver han dog optaget og leger 15-30 min alene.
Når Elias spiller computer, kan han sidde 1 time koncentreret om det. F.eks. laver han puslespil på PC'en, hvis han fandt et puslespil frem herhjemme og gik i gang ville vi skulle fastholde ham i at blive færdig og bevare koncentrationen. På computeren laver han det ene puslespil efter det andet.
Det samme gør sig gældende ift. perler, at tegne osv. Han "Zapper" meget rundt.
Når der bliver lavet mad, gjort rent, eller når far sætter istand, så vil Elias meget gerne være med og er også god til det og kan fint fastholde opmærksomheden i længere tid.
Jeg kan se mange fordele ved hans brug af computer og han hvis vi ikke giver restiktioner på en fridag, vil det sjældent blive mere end 1½-2 timer og ofte gange mindre.
Men det at få lov, fylder meget og han siger ofte om morgnen, at i eftermiddag så kan jeg spille.
Jeg ved man anbefaler 1-2 timers skærmtid og at det særligt kan være problematisk ift. børn der generelt ikke er meget aktivt. Men ellers er der vist ikke meget enighed. Børnsvilkår taler ligefrem for brugen af PC.
Hvis Elias var bedre til at Lege med legetøj, fordybde sig i det mv., så tror jeg heller ikke jeg ville bekymrer mig så meget.
Har du nogle gode råd ift. Elias brug af computer.
Et andet spørgsmål handler om barsel.
Når jeg nu føder har min mand 14 dages barsel sammen med mig. Vi diskutere lidt om Elias også skal holde helt eller delvis barsel.
Børnehaven er meget klar omkring, at de ser, det er bedst at vi ikke forandre hans dagligdag og de mener han skal afsted som normalt.
Elias er jo ikke allermest glad for at komme i børnehave, det har dog gjort ham godt at have juleferie og han har de seneste dage haft mere gå på mod og ikke været ked af det. Jeg forsøger at holde hans dage med på 9-14.30, Elias har nemlig sovet rigtig meget i ferien 11½-13 timer, hvor han før kun sov 9-10 timer ligemeget putte tidspunktet. Jeg tror en del af årsagen til hans mistrivsel har været manglende overskud til at være i børnehaven. Elias taget alt ind og det skal han nå at have bearbejdet inden sengetid.
Jeg vil gerne at Elias får lov at holde "barsel" opleve lillebror, som han glæder sig enormt til og opleve at være en del at en lidt større familie.
Og få nogle oplevelser med sin far, uden mor og baby.
Finde ud af hvordan en dagligdag med en baby er på godt og ondt. Og finde ud af hvad hans rolle som storebror egentligt er. Elias vil elske at deltage i de praktiske gøremål omkring lillebror.
Jeg håber når de første 14 dage er gået, at jeg kan hente og bringe nogenlunde som nu 9.00- 14.30.
Og måske han en gang imellem kan få en fridag sammen med mig og lillebror eller en bedsteforælder.
Har du nogle gode råd ift. den første tid efter lillebrors ankomst. Skal vi følge børnehavens anvisninger eller er det ok, at Elias også holder lidt barsel.
Hilsen mor