Svar: Selvstændig dame med tendens til at slå

16. december 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor og far

Med den alder jeres datter har nu, knap 3 år, så er det meget fint at have nogle regler og også tydeligt markere, når hun gør noget hun ikke må. Her f.eks. at man ikke må slå.

Det er meget fint, at I sætter hende fra jer eller går, så der føler en handling med og hun forstår at det hun gjorde var forkert. Hun skal ligesom få fornemmelsen af at når hun slår, så kan hun ikke længere sidde på skødet, hvis man skal sidde der skal man være sød og det skal være rart.

Hun må faktisk gerne mærke at I bliver sure eller vrede, men det er vigtigt at I ikke bærer nag. I skal derfor blive gode venner igen, som I også selv er inde på :)

Når børn slår, så hænger det ofte sammen med at de mangler ord, de kan ikke beskrive hvad de tænker eller føler og derfor siger de fra ved at slå. Jeres datter er ikke i stand til at sige "det er uretfærdigt at.." eller "Jeg føler ikke du ser mig.." eller lignende, hun kan kun vise sin utilfredshed ved at reagere fysisk og det gør hun så ved at blive dybt ulykkelig og kaste sig ned, sparke eller lignende eller ved f.eks. at slå.

Hun vil på samme måde også kunne begynde at sige "dumme mor!" eller lignende, når tingene ikke går lige efter hendes hoved og igen er det et udtryk for at hun mangler de rigtige ord og derfor bruger de ord hun har. "Dumme mor" er således nødvendigvis for at være fræk, men handler snarere om at hun ikke ...

Annonce

... føler sig forstået. Nogle gange kan det også være en måde at prøve grænser på og derfor skal man naturligvis vurdere, hvordan man skal reagere. Hvis hun prøver grænser, så er det fint at sige "hov, hov, sådan skal man ikke sige, det er ikke pænt, jeg siger heller ikke at du er dum!" - men hvis det handler om manglende ordforråd kan man i stedet sige "Jeg kan godt forstå du synes det er uretfærdigt at ..." og vise hende at man godt forstår den frustration hun har.

På samme måde kan I prøve at vurdere situationen hvor hun slår fra sig og vurdere hvad det handler om. Fortælle hende at I godt forstår at hun bliver sur osv. men samtidig prøve at vise hende, hvordan man så kan reagere eller hvad man kan sige, i stedet for at slå.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hun er jo igang med også at finde ud af, hvordan hendes handlinger påvirker andre og det er derfor vigtigt at tale med hende om, at man bliver ked af det når hun slår, at det gør ondt osv. Ligesom I skal tale med hende om alt det hun gør som gør jer glade og som I nyder. "Ih, det er bare så dejligt at sidde her og putte med dig" eller hvad I nu kan sige, så hun får en fornemmelse for, hvad det er I gerne vil have mere af og hvad I vil have mindre af. Som udgangspunkt vil børn jo gerne gøre det, der gør deres forældre stolte og glade for dem :)

Håber I kan bruge disse overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig glædelig jul til jer alle 3 :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!