Svar: Kræsenhed - 4 år

16. oktober 2009

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Skytte

Jeg har faktisk lidt samme holdning som dig "lad hende få det rugbrød og de sædvanlige rå grøntsager - hun bliver vel træt af det en dag ...".

Hvad er alternativet - at skændes ved bordet og gøre det der skulle være hyggeligt samvær for hele familien til en kamp - som ingen af jer i princippet kan vinde. I får hende ikke til at spise hvis ikke hun vil - I kan jo ikke proppe maden i munden på hende og at lukke munden og skubbe tallerkenen væk er nok provokerende, men I kan ikke få hende til at spise mod hendes vilje.

Derfor er løsningen for mig at se, at I uden at stille spørgsmålstegn ved om hun vil have jeres mad eller ej, ganske simpelthen laver en tallerken klar til hende med rugbrød og rå grøntsager som hun plejer at få - ikke højt belagt smørrebrød, men helt almindelige kedelige madder. Hun skal slet ikke have tilbuddet om jeres mad, ligesom hun heller ikke skal kommentere hvorvidt hun synes det er ulækkert eller ej, hun skal bare koncentrere sig om sin egen mad.

Jeg tror nemlig at hun så ret hurtigt vil finde interesse for det I spiser og begynde at spørge om hun ikke godt må få noget af det i stedet for og så er der jo grobund for et samarbejde :)

Det er her vigtigt at I så starter med en gradvis ændring af jeres datters kostvaner og det tager selvfølgelig et stykke tid, når man helst lever af rugbrød, flæskesteg ...

Annonce

... og frikadeller ... :) Introducer nye retter, nye former for grøntsager, krydderier osv. sammen med de 'gamle retter' det hun normalt gerne spiser, så hun stille og roligt får fyldt mere og mere på.

Tal også med hende om mad, og om hvordan vi fungerer. Der findes nogle rigtigt fine børnebøger udviklet til børn sidst i børnehaven og starten af skolen om sundhed. Serien hedder "Få det bedre!" og er en serie på 4 bøger, der handler om sundhed. Der findes følgende titler: "Brug din krop", "Sund mad", "Pas på dig selv" og "Ren og sund" og I skal læse bøger om disse emner og tale med hende om, hvorfor hun skal spise sundt. Det er ikke fordi I siger det, men fordi det er vigtigt at holde sin krop sund så man kan blive 100 år ... :)

Du finder bøgerne i min bogguide under "børnebøger for skolebørn".

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Lad hende også deltage i madlavningen og være med til at sammensætte menuen en gang imellem så I begge får jeres vilje - hvad synes I er vigtigt der skal være og hvad synes hun er vigtigt og det er vigtigt at I så alle sammen spiser lidt af det hele ...

Suppler de 3 hovedmåltider med sunde snacks og sørg for, at der altid er masser af frugt og bær, nødder, mandler, rosiner og lignende hun kan få, så hun stille og roligt forbinder det at spise med noget lækkert.

Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige