Svar: Kræsenhed - 4 år
16. oktober 2009
Alder:
4 år
Kære Skytte
Jeg har faktisk lidt samme holdning som dig "lad hende få det rugbrød og de sædvanlige rå grøntsager - hun bliver vel træt af det en dag ...".
Hvad er alternativet - at skændes ved bordet og gøre det der skulle være hyggeligt samvær for hele familien til en kamp - som ingen af jer i princippet kan vinde. I får hende ikke til at spise hvis ikke hun vil - I kan jo ikke proppe maden i munden på hende og at lukke munden og skubbe tallerkenen væk er nok provokerende, men I kan ikke få hende til at spise mod hendes vilje.
Derfor er løsningen for mig at se, at I uden at stille spørgsmålstegn ved om hun vil have jeres mad eller ej, ganske simpelthen laver en tallerken klar til hende med rugbrød og rå grøntsager som hun plejer at få - ikke højt belagt smørrebrød, men helt almindelige kedelige madder. Hun skal slet ikke have tilbuddet om jeres mad, ligesom hun heller ikke skal kommentere hvorvidt hun synes det er ulækkert eller ej, hun skal bare koncentrere sig om sin egen mad.
Jeg tror nemlig at hun så ret hurtigt vil finde interesse for det I spiser og begynde at spørge om hun ikke godt må få noget af det i stedet for og så er der jo grobund for et samarbejde :)
Det er her vigtigt at I så starter med en gradvis ændring af jeres datters kostvaner og det tager selvfølgelig et stykke tid, når man helst lever af rugbrød, flæskesteg og frikadeller ... :) Introducer nye retter, nye former for grøntsager, krydderier osv. sammen med de 'gamle retter' det hun normalt gerne spiser, så hun stille og roligt får fyldt mere og mere på.
Tal også med hende om mad, og om hvordan vi fungerer. Der findes nogle rigtigt fine børnebøger udviklet til børn sidst i børnehaven og starten af skolen om sundhed. Serien hedder "Få det bedre!" og er en serie på 4 bøger, der handler om sundhed. Der findes følgende titler: "Brug din krop", "Sund mad", "Pas på dig selv" og "Ren og sund" og I skal læse bøger om disse emner og tale med hende om, hvorfor hun skal spise sundt. Det er ikke fordi I siger det, men fordi det er vigtigt at holde sin krop sund så man kan blive 100 år ... :)
Du finder bøgerne i min bogguide under "børnebøger for skolebørn".
Lad hende også deltage i madlavningen og være med til at sammensætte menuen en gang imellem så I begge får jeres vilje - hvad synes I er vigtigt der skal være og hvad synes hun er vigtigt og det er vigtigt at I så alle sammen spiser lidt af det hele ...
Suppler de 3 hovedmåltider med sunde snacks og sørg for, at der altid er masser af frugt og bær, nødder, mandler, rosiner og lignende hun kan få, så hun stille og roligt forbinder det at spise med noget lækkert.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske