Kræsenhed - 4 år

16. oktober 2009

Kategori:
Alder:
4 år

Kræsenhed - 4 år

Kære Helen.

Vi har lige brug for at få dit besyv med. Det drejer sig om vores datter på fire som er temmelig kræsen. Tit om aftenen spiser hun rugbrød som hun jo også har med i madpakken i børnehaven, og dette fordi hun ofte ikke kan lide det vi skal have. Medister, frikadeller og flæskesteg går an, men det kan vi jo ikke spise hver dag : )

Kogte grøntsager vil hun ikke have så i lang tid har hun spist rå gulerødder, peberfrugter og agurk som er favoritterne. Min mand er efterhånden rigtig træt af at hun altid straks siger adr hvor ulækkert bare ved at se på aftensmaden og vil nu have at hun skal spise det der bliver serveret eller gå sulten i seng. Det resulterer ofte i uro ved aftenbordet ...

Annonce

... som ikke er spor hyggeligt. Jeg synes også godt man kan forlange at hun i det mindste smager på maden ellers kan hun jo ikke vide om hun kan lide den eller ej, og det kan vi også med nød og næppe få hende til, men hun nipper kun lige til det for at spytte det ud og sige "adr det kan jeg ikke lide må jeg få rugbrød nu".

Jeg har det sådan lidt "jamen så lad hende dog få det rugbrød og de sædvanlige rå grøntsager. Det bliver hun vel træt af en skønne dag når hun har spist det længe nok", men det er vi voksne ikke helt enige om og vi vil jo gerne finde frem til et fælles kompromis så hun ikke bliver helt forvirret, men hvad mener du man kan forvente af et barn i den alder?

Venlig hilsen
Skytten

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.