Svar: Storebror - 2 år, 7 mdr.
11. oktober 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Spørgefulde
Tillykke med at I skal have en lille baby - det lyder rigtig dejligt med et forårsbarn :)
Der er ingen tvivl om at jeres dreng sandsynligvis allerede nu oplever at der er ved at ske en forandring. Han forstår ikke hvad det betyder at der kommer en baby og det er helt fint at I ikke taler så meget med ham omkring det endnu, men han hører jo at I taler sammen om det, han hører I taler med familien om det og måske er du allerede begyndt at klargøre babyting - vurderer hvilke af hans aflagte ting, der skal bruges til den lille ny osv. Der sker en masse, når vi får en lille baby i familien og der er forandring med det samme - ikke først når den lille er der ...
Det er klart at forandringen rigtig træder ind med barnet i favnen og det er en stor omvæltning og det kan være rigtig svært at blive storebror og skulle dele mor og far med en lille ny. Derfor vil den lille være en rival, en konkurrent til jeres opmærksomhed og det gør ondt og er virkelig smertefuldt for nogen børn.
Hvordan det går hos jer er jo svært at vide, i hvert fald vil det være en rigtig god idé at I læser lidt bøger om det at have en baby i hjemmet, hvad den kan, laver osv. og også bøger om at blive storebror og bøger om den lille der vokser i maven. Det kan hjælpe ham at I læser små historier om emnet.
Det er også vigtigt at I medinddrager ham, som han nu har lyst til, i plejen og omsorgen for den lille. Måske har han lyst til at få en babydukke (det kan drenge godt have glæde af) og han vil måske også gerne være med til at vælge hvad tøj den lille skal have på, hjælpe når babyen skal bades osv. Det er vigtigt at medinddrage ham lidt i de ting, så han ikke bare står og følger med på sidelinien og føler sig 'sat ud af spillet'.
Det er også vigtigt at lave ting sammen med ham alene, så I får "dig og mig tid" og da mor ofte vil tage sig mest af den lille i starten, kan det være en god idé at far og søn laver lidt sammen som kun de kan - som de store drenge i familien :)
I forhold til børnehave, så er det på den ene side rigtig godt at du har barsel og kan gå hjemme og dermed give ham en langsommere indkøring og kortere dage. Modsat, er det rigtig hårdt at skulle skifte institution, når man samtidig skal være storebror - igen må I se hvordan det går, der er ikke nogen faste regler her og I må forsøge at finde det positive i det - nemlig at du som sagt er hjemme, har mulighed for at give ham kortere dage og holde ham hjemme hvis det er det han en dag helst vil ...
Nogle gange skal han måske også være hjemme netop for at opleve, hvor kedeligt det er og derfor selv spørge efter børnehaven - du skal ikke have dårlig samvittighed over at være hjemme med den lille imens storebror er af sted, hvis han vel at mærke er glad for den nye børnehave - han kan som du skriver sagtens have brug for luft :)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske