Svar: Storebror - 2 år, 7 mdr.

11. oktober 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Spørgefulde

Tillykke med at I skal have en lille baby - det lyder rigtig dejligt med et forårsbarn :)

Der er ingen tvivl om at jeres dreng sandsynligvis allerede nu oplever at der er ved at ske en forandring. Han forstår ikke hvad det betyder at der kommer en baby og det er helt fint at I ikke taler så meget med ham omkring det endnu, men han hører jo at I taler sammen om det, han hører I taler med familien om det og måske er du allerede begyndt at klargøre babyting - vurderer hvilke af hans aflagte ting, der skal bruges til den lille ny osv. Der sker en masse, når vi får en lille baby i familien og der er forandring med det samme - ikke først når den lille er der ...

Det er klart at forandringen rigtig træder ind med barnet i favnen og det er en stor omvæltning og det kan være rigtig svært at blive storebror og skulle dele mor og far med en lille ny. Derfor vil den lille være en rival, en konkurrent til jeres opmærksomhed og det gør ondt og er virkelig smertefuldt for nogen børn.

Hvordan det går hos jer er jo svært at vide, i hvert fald vil det være en rigtig god idé at I læser lidt bøger om det at have en baby i hjemmet, hvad den kan, laver osv. og også bøger om at blive storebror og bøger om den lille der vokser i maven. Det kan hjælpe ham at I læser små historier om emnet.

Det er også vigtigt at I medinddrager ham, som han nu har lyst til, i plejen og omsorgen for den lille. Måske har han lyst til at få en babydukke (det ...

Annonce

... kan drenge godt have glæde af) og han vil måske også gerne være med til at vælge hvad tøj den lille skal have på, hjælpe når babyen skal bades osv. Det er vigtigt at medinddrage ham lidt i de ting, så han ikke bare står og følger med på sidelinien og føler sig 'sat ud af spillet'.

Det er også vigtigt at lave ting sammen med ham alene, så I får "dig og mig tid" og da mor ofte vil tage sig mest af den lille i starten, kan det være en god idé at far og søn laver lidt sammen som kun de kan - som de store drenge i familien :)

I forhold til børnehave, så er det på den ene side rigtig godt at du har barsel og kan gå hjemme og dermed give ham en langsommere indkøring og kortere dage. Modsat, er det rigtig hårdt at skulle skifte institution, når man samtidig skal være storebror - igen må I se hvordan det går, der er ikke nogen faste regler her og I må forsøge at finde det positive i det - nemlig at du som sagt er hjemme, har mulighed for at give ham kortere dage og holde ham hjemme hvis det er det han en dag helst vil ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange skal han måske også være hjemme netop for at opleve, hvor kedeligt det er og derfor selv spørge efter børnehaven - du skal ikke have dårlig samvittighed over at være hjemme med den lille imens storebror er af sted, hvis han vel at mærke er glad for den nye børnehave - han kan som du skriver sagtens have brug for luft :)

Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

God weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre