Svar: Slår hovedet på gulvet
26. september 2009
Alder:
22 mdr.
Kære Samia
Små børn som Omar kan blive meget fortvivlet og kede af det og det viser han ved at reagere fysisk, fordi han ikke har så meget sprog endnu.
Når du giver en kiks til ham og hans kusine, så forstår han ikke at det er vigtigt at dele - det skal han først til at lære og han vil gerne have begge stykke kiks. Han kan ikke sige til dig "Mor, jeg bliver ked at det når jeg ikke får begge kiks" eller sige "Jeg føler mig lidt udenfor, når du også giver min kusine..." han har ikke ord nok til at sige sådan og derfor reagerer han med at slå, sparke, slå hovedet ind i væggen eller gulvet. Det er fordi han er frustreret og ked af det.
Det samme sker, når han oplever at du ikke hører efter. Han kan ikke tale så meget endnu og bliver derfor fortvivlet og ulykkelig når han prøver at kommunikere med dig og du så ikke reagerer. Han ved at han får en reaktion ved at slå hovedet i gulvet, men det dur jo ikke, han risikerer at komme voldsomt til skade ...
Det er for det første meget vigtigt at du sikrer dig at han ikke slår sig selv og ikke kan gøre sig selv ondt. Derfor er det vigtigt at du går hen og tager ham op og holder om ham og hjælper ham med at være rolig. Du skal tale stille og roligt til ham og hjælpe ham med at sætte ord på de følelser og frustationer han har. Du kan f.eks. sige "ssåå, Omar, bliver du bare så ked af det, sååå skat", "du ville bare så gerne have to stykker kiks, men du har din kiks der, mmm mam, den smager godt.." osv. Altså prøve at hjælpe ham til ro, ved at sidde med ham og tale stille med ham, så han føler sig forstået.
Det er generelt rigtig vigtigt at han føler at du forstår ham og lytter til ham - du ved også fra dig selv, hvor frustrerende det er hvis der ikke er nogen der lytter. Hvis du nu er ked af noget, har det svært og du prøver at fortælle det til nogen og de så siger "tag dig sammen" eller "Lad dog være med at være så hysterisk" eller måske griner af dig - så får du det værre, det føles ikke rart. Men hvis de i stedet siger "kom, lad os lige sætte os her og tale om det", "jeg forstår godt at du er ked af det, det er okay" osv. så får du det meget bedre fordi du bliver lyttet til - og sådan har Omar det også.
Med hensyn til skemad til Basim, så må han meget gerne få lidt mere skemad nu. En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover videre
Morgen 8: Grød af ris, majs, hirse, boghvede - gerne med forskelligt frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos - det kan være mos af kartofler, gulerod, blomkål, broccoli, squash som du selv koger og blender med fedtstof og modermælkserstatning eller det kan være babymos du køber på glas, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16-17: Ammes/flaske
Sover sin 3. lur
Aften 18.30: Grøntsagsmos lavet ud af de grøntsager I andre får at spise eller du kan også give babymos fra glas om aftenen. Evt en lille smule frugtmos som dessert og vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Ammes/flaske - begynder måske at kunne springe denne over, men mange børn er 6 måneder inden de kan undvære den :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske