Svar: Slår hovedet på gulvet

26. september 2009

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Samia

Små børn som Omar kan blive meget fortvivlet og kede af det og det viser han ved at reagere fysisk, fordi han ikke har så meget sprog endnu.

Når du giver en kiks til ham og hans kusine, så forstår han ikke at det er vigtigt at dele - det skal han først til at lære og han vil gerne have begge stykke kiks. Han kan ikke sige til dig "Mor, jeg bliver ked at det når jeg ikke får begge kiks" eller sige "Jeg føler mig lidt udenfor, når du også giver min kusine..." han har ikke ord nok til at sige sådan og derfor reagerer han med at slå, sparke, slå hovedet ind i væggen eller gulvet. Det er fordi han er frustreret og ked af det.

Det samme sker, når han oplever at du ikke hører efter. Han kan ikke tale så meget endnu og bliver derfor fortvivlet og ulykkelig når han prøver at kommunikere med dig og du så ikke reagerer. Han ved at han får en reaktion ved at slå hovedet i gulvet, men det dur jo ikke, han risikerer at komme voldsomt til skade ...

Det er for det første meget vigtigt at du sikrer dig at han ikke slår sig selv og ikke kan gøre sig selv ondt. Derfor er det vigtigt at du går hen og tager ham op og holder om ham og hjælper ham med at være rolig. Du skal tale stille og roligt til ham og hjælpe ham med at sætte ord på de følelser og frustationer han har. Du kan f.eks. sige "ssåå, Omar, bliver du bare så ked af det, sååå skat", "du ville bare så gerne have to stykker kiks, men du har din kiks der, mmm mam, den smager godt.." osv. Altså prøve at hjælpe ham til ro, ved at sidde med ham og tale stille med ham, så han føler sig forstået.

Det er generelt rigtig vigtigt at han føler at du forstår ham og lytter til ham - du ved også ...

Annonce

... fra dig selv, hvor frustrerende det er hvis der ikke er nogen der lytter. Hvis du nu er ked af noget, har det svært og du prøver at fortælle det til nogen og de så siger "tag dig sammen" eller "Lad dog være med at være så hysterisk" eller måske griner af dig - så får du det værre, det føles ikke rart. Men hvis de i stedet siger "kom, lad os lige sætte os her og tale om det", "jeg forstår godt at du er ked af det, det er okay" osv. så får du det meget bedre fordi du bliver lyttet til - og sådan har Omar det også.

Med hensyn til skemad til Basim, så må han meget gerne få lidt mere skemad nu. En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover videre

Morgen 8: Grød af ris, majs, hirse, boghvede - gerne med forskelligt frugtmos som topping, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos - det kan være mos af kartofler, gulerod, blomkål, broccoli, squash som du selv koger og blender med fedtstof og modermælkserstatning eller det kan være babymos du køber på glas, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl 13

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eftermiddag 16-17: Ammes/flaske

Sover sin 3. lur

Aften 18.30: Grøntsagsmos lavet ud af de grøntsager I andre får at spise eller du kan også give babymos fra glas om aftenen. Evt en lille smule frugtmos som dessert og vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20

Sen aften 23-24: Ammes/flaske

Midt nat 03: Ammes/flaske - begynder måske at kunne springe denne over, men mange børn er 6 måneder inden de kan undvære den :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor