Svar: Mor-datter forhold
16. september 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)
Jeg ser det som en naturlig og sund reaktion hos din datter, at hun trækker sig fra dig, søger sin far mere og naturligt i kraft at sin alder også bliver mere og mere selvstændig. Du skal derfor prøve at se det som noget positivt, at jeres forhold ikke er helt så symbiotisk som tidligere, altså ikke helt så tæt og intimt, som tidligere.
Jeg kan godt forstå det gør ondt, når hun trækker sig og når hun vælger sin far, men det er naturligt og godt at hun gør det - du er jo optaget af lillebror og har med ham en meget tæt og intim kontakt, det er jo meget intimt at amme ... Det er fint at I forsøger med flasken, for at se om det kan frigøre lidt tid fra dig, så du kan få mere tid til jeres datter, men lykkes det ikke, så må du forsøge at være sammen med hende på anden vis ...
Det kommer ikke af sig selv, det er noget du skal prioritere og det kan godt føles som om at du nogle gange skal vælge mellem dine børn ... og sådan er det faktisk nogle gange, man kan jo ikke være to steder på en gang og også i årene frem, vil der være situationer, hvor der f.eks. er arrangementer i begge børns institution samme dag og du må vælge, hvad arrangement du nu tager til ...
At man nogle gange må vælge mellem dem, prioritere den ene frem for den anden er jo ikke ensbetydende med at de ikke er elsket og ikke føler sig elsket. Og det er ligepræcis det du skal give dem begge - din kærlighed. Du skal vise dem begge at de er noget særligt for dig, at ingen af dem har større plads end den anden, at de betyder lige meget for dig, at du elsker dem.
Din datter er igang med at udtrykke sin selvstændighed og hun gør det ved at prøve grænser, også netop når hun ved, at du ikke kan rejse dig og komme efter hende ... Nogle børn kan styre dette så bevidst at de konsekvent sætter sig på toilettet og råber "Jeg er færdiiiig", lige når mor har sat sig for at amme. Det er naturligvis udtryk for ekstra opmærksomhed og den for barnet gode følelse (selvom den ofte er ubevidst) der ligger i, at mor må afbryde det hun er igang med sammen med ens rival, men det er også udtryk for at din datter øver sin selvstændighed og dermed sin frigørelse fra dig.
Vi kvinder er ofte meget afhængige af at andre kan lide os, mere end mænd ofte er .. Vi tager tingene lidt mere ind, grubler lidt mere over det og bliver lettere kede af det, føler os lettere såret - mænd er bedre til at trække på skudrene og komme videre ... Nogle psykologer mener også at vi som mødre behandler vores døtre og sønner forskelligt. At vi naturligt har lettere ved det, når drengen separerer sig, end vi har det med vores døtre. Det er som om at løsrivelsen mellem mor og datter, for nogle kvinder gør mere ondt, end løsrivelsen mellem mor og søn - om det er rigtigt tør jeg ikke svare på :)
Børn vil naturligt i perioder, være mere tilhænger af den ene forældre fremfor den anden. Børn vil også naturligt søge hen til den forældre der kan opfylde det behov, som barnet har på det pågældende tidspunkt. Og lige nu, hvor du står for omsorgen og nærheden med lillebror, så er det naturligt at hun søger sin far mere. Far er derudover også den, der nok er bedst til at støtte hende i at løsrive sig fra dig og turde gå ud i verden. Hvor du måske står for det nære, det meget omsorgsgivende, så står far måske for det mere sjov, de vildere lege osv. og det har hun også brug for.
Det er derfor også en god idé at du ikke forsøger at se det som en konkurrence mellem mor og far, men at du prøve at fokusere på at I giver jeres børn forskellige ting og at de har brug for begge ting.
Og så skal du jo som sagt prioritere at gøre noget med din datter. Det kan være næsten hvad som helst - en tur i biografen kunne være en idé, eller bare køre op og købe en is sammen, sætte sig på en bænk og spise den - bare så hun mærker at du er der og at du gerne vil hende og at I stadig kan noget samme - "dig og mig" og ingen lillebror.
Det bliver naturligt lettere, når han bliver ældre, men 1-2 timer kan du godt være væk og vågner han og har brug for mælk, så må far forsøge med flasken eller give ham lidt på en ske eller en lille kop ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske