Svar: Mor-datter forhold

16. september 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)

Jeg ser det som en naturlig og sund reaktion hos din datter, at hun trækker sig fra dig, søger sin far mere og naturligt i kraft at sin alder også bliver mere og mere selvstændig. Du skal derfor prøve at se det som noget positivt, at jeres forhold ikke er helt så symbiotisk som tidligere, altså ikke helt så tæt og intimt, som tidligere.

Jeg kan godt forstå det gør ondt, når hun trækker sig og når hun vælger sin far, men det er naturligt og godt at hun gør det - du er jo optaget af lillebror og har med ham en meget tæt og intim kontakt, det er jo meget intimt at amme ... Det er fint at I forsøger med flasken, for at se om det kan frigøre lidt tid fra dig, så du kan få mere tid til jeres datter, men lykkes det ikke, så må du forsøge at være sammen med hende på anden vis ...

Det kommer ikke af sig selv, det er noget du skal prioritere og det kan godt føles som om at du nogle gange skal vælge mellem dine børn ... og sådan er det faktisk nogle gange, man kan jo ikke være to steder på en gang og også i årene frem, vil der være situationer, hvor der f.eks. er arrangementer i begge børns institution samme dag og du må vælge, hvad arrangement du nu tager til ...

At man nogle gange må vælge mellem dem, prioritere den ene frem for den anden er jo ikke ensbetydende med at de ikke er elsket og ikke føler sig elsket. Og det er ligepræcis det du skal give dem begge - din kærlighed. Du skal vise dem begge at de er noget særligt for dig, at ingen af dem har større plads end den anden, at de betyder lige meget for dig, at du elsker dem.

Din datter er igang med at udtrykke sin selvstændighed og hun gør det ved at prøve grænser, også netop når hun ved, at du ikke kan rejse dig og komme efter hende ... Nogle børn kan styre dette så bevidst at de konsekvent sætter sig på toilettet og råber "Jeg er færdiiiig", lige når mor har sat sig for at amme. Det er naturligvis udtryk for ekstra opmærksomhed og den for barnet gode følelse (selvom den ofte er ubevidst) der ligger i, at mor må afbryde det hun er igang med sammen med ens rival, ...

Annonce

... men det er også udtryk for at din datter øver sin selvstændighed og dermed sin frigørelse fra dig.

Vi kvinder er ofte meget afhængige af at andre kan lide os, mere end mænd ofte er .. Vi tager tingene lidt mere ind, grubler lidt mere over det og bliver lettere kede af det, føler os lettere såret - mænd er bedre til at trække på skudrene og komme videre ... Nogle psykologer mener også at vi som mødre behandler vores døtre og sønner forskelligt. At vi naturligt har lettere ved det, når drengen separerer sig, end vi har det med vores døtre. Det er som om at løsrivelsen mellem mor og datter, for nogle kvinder gør mere ondt, end løsrivelsen mellem mor og søn - om det er rigtigt tør jeg ikke svare på :)

Børn vil naturligt i perioder, være mere tilhænger af den ene forældre fremfor den anden. Børn vil også naturligt søge hen til den forældre der kan opfylde det behov, som barnet har på det pågældende tidspunkt. Og lige nu, hvor du står for omsorgen og nærheden med lillebror, så er det naturligt at hun søger sin far mere. Far er derudover også den, der nok er bedst til at støtte hende i at løsrive sig fra dig og turde gå ud i verden. Hvor du måske står for det nære, det meget omsorgsgivende, så står far måske for det mere sjov, de vildere lege osv. og det har hun også brug for.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er derfor også en god idé at du ikke forsøger at se det som en konkurrence mellem mor og far, men at du prøve at fokusere på at I giver jeres børn forskellige ting og at de har brug for begge ting.

Og så skal du jo som sagt prioritere at gøre noget med din datter. Det kan være næsten hvad som helst - en tur i biografen kunne være en idé, eller bare køre op og købe en is sammen, sætte sig på en bænk og spise den - bare så hun mærker at du er der og at du gerne vil hende og at I stadig kan noget samme - "dig og mig" og ingen lillebror.

Det bliver naturligt lettere, når han bliver ældre, men 1-2 timer kan du godt være væk og vågner han og har brug for mælk, så må far forsøge med flasken eller give ham lidt på en ske eller en lille kop ...

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.