Brev:
Mor-datter forhold
16. september 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Mor-datter forhold
Kære Helen,
Mange tak for dit spørgsmål vedrørende vores store dreng og hans madvaner. Dejligt med så uddybende et svar.
Mit spørgsmål til dig denne gang, går på noget jeg længe har tumlet med. Nemlig forholdet mellem min datter på 3 ½ og jeg.
Vi har altid haft et dejligt forhold, hvis man kan sige det sådan, med dejlige stunder bare hende og mig og lavet meget sammen, hvilket vi begge har nydt. Hun er en meget aktiv pige, der hver dag skal have brændt en del krudt af og jeg har hende derfor ikke hjemme sammen med lillebror under barslen, men i børnehave, hvor hun nyder at være.
Vores forhold har dog ændret sig noget efter jeg blev gravid med vores nr. 2.
Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte, men det var som om at hun allerede under min graviditet med lillebror søgte nogle grænser og ville teste min tålmodighed f.eks. at løbe væk, når jeg bad hende komme eller gøre præcis det modsatte af hvad jeg sagde til hende. Jeg kunne i slutningen af graviditeten naturligvis ikke sætte efter hende, hvilket jeg tidligere havde gjort i sådanne situationer, da vi altid har forsøgt at følge op på de ting, vi har sagt (kald det konsekvens) og jeg følte ligesom ikke jeg havde ord nok eller de rette ord til at få hende til at gøre, hvad jeg bad hende om.
Dette er blevet lidt bedre efter jeg er kommet af med maven, men jeg havner tit i samme situation, når jeg f.eks sidder og ammer og hun kan se sit snit til ikke at gøre som der bliver sagt, da hun ved at jeg ikke kan gøre hverken fra eller til, så længe jeg sidder med lillebror.
Jeg har pga. lillebrors ankomst og manglen på søvn tit været kort for hovedet og nogle gange uberretiget skældt hende ud over småting eller været meget irritabel.
Efter lillebror er kommet er det naturligt nok farmand, der tager sig meget af storesøster, da så meget tid går med lillebror og det er skønt at se dem sammen. Desværre synes jeg bare at hendes og mit forhold har ændret sig meget og jeg føler mig mentalt meget langt fra hende. Vi har ikke den samme tillid som før og hun går også hellere til far, hvis der er noget hun er ked af. Det gør naturligvis mig ked af det, da jeg føler vi har mistet noget af det vi havde sammen og af og til kigger hun bare undrende på mig, når jeg siger noget sødt til hende. Som om hun ikke helt kan finde ud af hvor hun har mig og om jeg er i godt eller dårligt humør.
På den ene side, savner jeg hende frygteligt, når hun er væk (i børnehave) og på den anden side kan jeg næsten ikke magte begge unger på én gang.
Jeg vil så gerne tæt ind på livet af hende igen og have vores gode forhold tilbage igen.
Har du nogle gode råd til hvordan det kunne lade sig gøre. Synes det er så svært når lillebror stadig er dybt afhængig af mig og vil være det et godt stykke tid endnu (han tager stadig ikke flasken, trods utallige forsøg med både det ene og det andet).
Venlig hilsen den triste mor, der savner sin datter :-)