Svar: Spisetid og bordskik
7. september 2009
Alder:
2 år
Kære Kristina
Hvorvidt din datter skal sidde stille og holde borskik, afhænger helt af situationen og der er rigtig mange meninger om den sag ... nok ligeså mange meninger som der er forældre :)
For mig er det vigtigt at børn sidder ved bordet, når de spiser. Jeg synes det er vigtigt at spise sammen, det er netop omkring bordet til aften at familien mødes og der vi drøfter hvordan dagen er gået, hvad vi hver især har oplevet osv. Så hos os prioriterer vi måltidet omkring middagsbordet højt.
Jeg synes også det er vigtigt at man sidder ved bordet, når man spiser og ikke får lov til at rende rundt med mad i hånden. Maden indtages ved bordet og man spiser så pænt, som man nu er i stand til udviklingsmæssigt ... Det er også vigtigt at man får vasket og tørret sine hænder, inden man får lov til at gå fra bordet og begynde at lege osv. Sådanne små regler er for mig opdragelse og det handler ikke kun om, hvad jeg gerne vil have derhjemme, men også om at jeg gerne vil kunne tage mine børn med i byen og vide, at de kan finde ud af at sidde ordentlig på en stol og spise deres mad.
Når det er sagt, så må man dog også tage hensyn til børns alder og evne til at koncentrere sig og her er jeres datter jo ikke ret gammel. Det er derfor meget svært at forlange, at hun skal blive siddende ved bordet, hvis hun selv er færdig med at spise sin mad. Jeg synes derfor det er fint, at hun får lov til at gå fra bordet, får tørret sine hænder osv. når hun har spist og så kan hun lege selv imens I spiser færdig. Så har hun jo holdt bordskik, hun har siddet ved bordet og spist sin mad og så er det fint at hun bagefter vil lege.
Hvis hun så kommer tilbage og faktisk er mere sulten og gerne vil have lidt mere mad, så er det naturligvis okay, da I stadig sidder ved bordet. Så får hun at vide, at hun skal sætte sig på sin stol, fordi det er der man spiser. Hun får altså ikke et stykke mad i hånden og kan løbe med det ind og lege. Leg og spisning er adskilt.
Hvis hun har svært ved at koncentrere sig om maden, tydeligvis er træt efter en lang dag og sidder og stikker til maden eller pjevser, så må I gerne hjælpe hende. I kan mose lidt af kartoflerne og give hende dem med gaflen, prøve at motivere hende til at spise frikadellen selv osv. og nogle gange må hun have lov til at komme på skødet og få lidt mad siddende der. Simpelthen fordi hun stadig er så lille at det kan være nødvendigt at nøde hende og hjælpe hende lidt, så I er sikre på at hun får mad nok indenbords.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre og kan bruge mine tanker lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske