Svar: Spisetid og bordskik

7. september 2009

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Kristina

Hvorvidt din datter skal sidde stille og holde borskik, afhænger helt af situationen og der er rigtig mange meninger om den sag ... nok ligeså mange meninger som der er forældre :)

For mig er det vigtigt at børn sidder ved bordet, når de spiser. Jeg synes det er vigtigt at spise sammen, det er netop omkring bordet til aften at familien mødes og der vi drøfter hvordan dagen er gået, hvad vi hver især har oplevet osv. Så hos os prioriterer vi måltidet omkring middagsbordet højt.

Jeg synes også det er vigtigt at man sidder ved bordet, når man spiser og ikke får lov til at rende rundt med mad i hånden. Maden indtages ved bordet og man spiser så pænt, som man nu er i stand til udviklingsmæssigt ... Det er også vigtigt at man får vasket og tørret sine hænder, inden man får lov til at gå fra bordet og begynde at lege osv. Sådanne små regler er for mig opdragelse og det handler ikke kun om, hvad jeg gerne vil have derhjemme, men også om at jeg gerne vil kunne tage mine børn med i byen og vide, at de kan finde ud af at sidde ordentlig på en stol og spise deres mad.

Når det er sagt, så må man dog også tage hensyn til børns alder og evne til at koncentrere sig og her er jeres datter jo ikke ret gammel. Det er derfor meget svært at forlange, at hun skal blive siddende ved ...

Annonce

... bordet, hvis hun selv er færdig med at spise sin mad. Jeg synes derfor det er fint, at hun får lov til at gå fra bordet, får tørret sine hænder osv. når hun har spist og så kan hun lege selv imens I spiser færdig. Så har hun jo holdt bordskik, hun har siddet ved bordet og spist sin mad og så er det fint at hun bagefter vil lege.

Hvis hun så kommer tilbage og faktisk er mere sulten og gerne vil have lidt mere mad, så er det naturligvis okay, da I stadig sidder ved bordet. Så får hun at vide, at hun skal sætte sig på sin stol, fordi det er der man spiser. Hun får altså ikke et stykke mad i hånden og kan løbe med det ind og lege. Leg og spisning er adskilt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis hun har svært ved at koncentrere sig om maden, tydeligvis er træt efter en lang dag og sidder og stikker til maden eller pjevser, så må I gerne hjælpe hende. I kan mose lidt af kartoflerne og give hende dem med gaflen, prøve at motivere hende til at spise frikadellen selv osv. og nogle gange må hun have lov til at komme på skødet og få lidt mad siddende der. Simpelthen fordi hun stadig er så lille at det kan være nødvendigt at nøde hende og hjælpe hende lidt, så I er sikre på at hun får mad nok indenbords.

Jeg håber I hermed er hjulpet videre og kan bruge mine tanker lidt videre på vej :)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor