Brev:
Spisetid og bordskik
7. september 2009
Alder:
2 år
Spisetid og bordskik
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål vedrørende vores aftensmad måltider.
Freja spiser for tiden ikke så meget aftensmad, men får tilbudt en portion havergryn inden sengetid hvis hun har lyst.
Hos dagplejen sidder alle børnene og venter på hinanden til alle er færdige. Vi kunne godt tænke os at lære hende at, "nu sidder vi og spiser og hygger sammen". Indtil nu har hun fået lov til at gå fra bordet og lege, hvis hun ikke vil spise. Det er ofte to mundfulde, og så skubber hun stolen ud og går ned og leger.
Vi har de sidste dage prøvet at forklare hende, at hun ikke behøver spise, men at hun skal sidde ved bordet til vi er færdige, ligesom ovre i dagplejen. Det er de fleste dage end med skrig og skrål, og hende der er smuttet ned af stolen og er gået ind i stuen.
Er det bedre at lade hende gå ned og lege på gulvet, og at vi spiser og hygger og lader hende komme hvis hun vil?
Tak for dine gode råd.
Med venlig hilsen
Kristina