Svar: Storebror slår

31. august 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor til 2

Der er ingen tvivl om at storebror hos jer slår sin lillesøster, fordi det er rigtig svært for ham at skulle dele jer med hende - det er sandsynligvis også derfor at det kun sker hjemme og ikke i dagplejen.

At blive storebror er en stor omvæltning og det er for mange faktisk temmelig smertefuldt at se mor sidde og putte med lillesøster, se den tætte og nære kontakt ens elskede mor pludselig har med en anden. Lillesøster er jo en rival og han føler det sådan ...

Du skal lægge meget mærke til, hvordan han reagerer, når du sidder med lillesøster og I har det hyggeligt sammen. Hvordan ser han ud, hvad siger hans ansigtsudtryk dig? Hvordan er hans kropssprog osv. Hvis du kan fornemme at det smerter ham, at det gør ondt på ham, når han ser sin lillesøster (sin rival) hygge sig med mor, så tal med ham. Lad ham mærke at han stadig har plads og at du ser det og fortstår det. Inviter ham til at være med og sørg for at han kan sidde sammen med jer, så I er sammen og at begge børn er en del af den hygge I har. Og sæt så ord på, så han hører at du ikke har glemt ham: "Hov der kommer jo Andreas, han skal også være med til at læse historie, kom skat" eller hvad det nu er I laver (jeg tror din dreng hedder Andreas...?)

Vær opmærksom på hvordan du virker overfor ham, når han brokker sig, bliver pylret, prøver grænser osv. Hvis han irriterer dig meget, så kan du hurtigt virke afvisende og det mærker han med det samme. Måske virker du også nogle gange vred og det bekræfter ham jo et eller andet sted i den følelse han har "Jeg har ikke længere samme plads i mors hjerte, fordi lillesøster er kommet til ...". Prøv derfor at møde ham med medfølelse og forståelse og ikke kritik, for at få brudt den situation I er havnet i.

Sørg også for at lave noget med ham, hvor I to laver ting sammen uden lillesøster - eller lav fast aftale mellem far og søn. Der skal være ting, hvor han ikke skal konkurrere med sin lillesøster, men ved at han har jer helt for sig selv. Det kan være at tage på legepladsen, tage med op at vaske bil, køre op at handle eller noget som I tidligere måske har gjort alene, men hvor hun nu altid er med ...

Annonce

... ... prøv at medtænke at han skal have alenetid, "dig og mig tid".

Sørg for at han stadig nusses, krammes, kildes, kysses osv. så han mærker at du stadig er der for ham og gerne vil ham. Han virker lige nu meget stor i forhold til sin søster, og du skal passe på ikke at forvente for meget. Det er meget normalt at det ældste barn gør sig yngre end det reelt er i en periode og det skal der være plads til. Du skal derfor sørge for at nurse ham mere, hjælpe ham, støtte, guide osv. selvom du nogle gange ved at han egentlig godt kan selv - så har han brug for den ekstra opmærksomhed og omsorg.

Når han slår sin søster, så skal I overveje meget, hvordan I reagerer, da jeres reaktion betyder noget for, hvordan jeres dreng også videre frem håndterer en situation, hvor han kan komme til at slå. Nogle gange så kan der ske det, at man som forældre af forskrækkelse selv kommer til at miste kontrollen eller lægger for meget vægt på at vænne han fra det og derved komme til at forstærke handlingen hos ham. Det er derfor vigtigt at man forsøger at tage det stille og roligt og flytter ham væk og så vidt muligt søger for at undgå at situationerne opstår.

Hvis man som voksen griber ind og skælder meget ud, så kommer skyldfølelsen ofte ind i billedet og det gør det sværere for jeres dreng at styre sig. Jeres handling kan således komme til at forstærke problemet, hvilket jeg også kan høre at I er meget opmærksomme på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når han slår hende, så sker det i situationer, hvor han bliver sur over at hun f.eks. vælter hans klodser - det er en naturlig reaktion, han har sagt nej, hun gør det alligevel og han bliver gal ...

Han kan også slå umotiveret - eller i hvert fald virker det umotiveret, når han tilfældigt går forbi hende og giver hende et skub eller et slag ... men der ligger meget bag og handler sandsynligvis om opsparet vrede eller generel følelse af at hun er en konkurrent, eller rival til jeres opmærksomhed og han vil gerne skubbe hende væk.

Det er altså forståeligt nok at han gør det og jeg håber I kan bruge lidt af mine overvejelser omkring, hvad der sker og hvordan I kommer videre.

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder