Brev:
Storebror slår
31. august 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Storebror slår
Hej Helen
Vi har en dejlig dreng på 2 år og 5 mdr. Han er en rigtig ”krudtugle”, der elsker at være ude og løbe og lege, men kan også sidde stille og lege. Han trives i stor stil, og udvikler sig fint.
Men vi har problemer med, at han slår sin lillesøster på 10 mdr. Det er forskelligt, hvad der udløser det, nogle gange sidder han og leger med noget, hvor hun så kravler hen og vil kigge på det, så siger han nej- gå væk. Og hvis vi så ikke når, at flytte hende, inden hun fx vælter det, han har bygget i klodser, så slår han hende. Det kan jeg godt forstå i den situation, (selvfølgelig skal han lære at tackle det anderledes end at slå), men andre gange kan det komme ud af det blå luft, hvor hun sidder og leger selv, så kommer han farende og slår.
Vi har prøvet meget forskelligt for at få ham til at forstå, at han ikke skal gøre det, og jeg tror, han udmærket er klar over, at det er forkert. Vi har prøvet alt fra at forklare det gør ondt, og nu græder hun, til at skælde ud, og har også prøvet bare tage hende væk for at undgå at give det for meget opmærksomhed. Det er jo rigtig svært at afværge mange af situationerne, da de leger meget de samme steder, og kravler rundt, og det har de jo heldigvis også stor glæde af.
Selvfølgelig kan vi ikke helt undgå de situationer, søskende skændes jo, men som det er nu kan vi næsten ikke vende ryggen til. Det giver også en lidt træls stemning, og er også ked af at sige nej til ham i et væk. Jeg ved godt, at han også har en alder, hvor han prøver grænser af, men hvordan takler vi det bedst ??
Vi er også lidt bange for at give ham en ”rolle” hvor han er en der slår pga, det fylder så meget. De bliver passet i samme dagpleje, og der slår han ikke, hverken lillesøster eller de andre.
På forhånd tak, jeg glæder mig til at høre fra dig.
Venlig hilsen
mor til 2.