Storebror slår

31. august 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Storebror slår

Hej Helen

Vi har en dejlig dreng på 2 år og 5 mdr. Han er en rigtig ”krudtugle”, der elsker at være ude og løbe og lege, men kan også sidde stille og lege. Han trives i stor stil, og udvikler sig fint.

Men vi har problemer med, at han slår sin lillesøster på 10 mdr. Det er forskelligt, hvad der udløser det, nogle gange sidder han og leger med noget, hvor hun så kravler hen og vil kigge på det, så siger han nej- gå væk. Og hvis vi så ikke når, at flytte hende, inden hun fx vælter det, han har bygget i klodser, så slår han hende. Det kan jeg godt forstå i den situation, (selvfølgelig skal han lære at tackle det anderledes end at slå), men andre gange kan det komme ud af det blå luft, hvor hun sidder og leger selv, så kommer han farende og slår.

Vi har prøvet meget forskelligt for at få ham til at forstå, at han ikke skal gøre det, og jeg tror, han udmærket er klar over, at det er forkert. Vi har ...

Annonce

... prøvet alt fra at forklare det gør ondt, og nu græder hun, til at skælde ud, og har også prøvet bare tage hende væk for at undgå at give det for meget opmærksomhed. Det er jo rigtig svært at afværge mange af situationerne, da de leger meget de samme steder, og kravler rundt, og det har de jo heldigvis også stor glæde af.

Selvfølgelig kan vi ikke helt undgå de situationer, søskende skændes jo, men som det er nu kan vi næsten ikke vende ryggen til. Det giver også en lidt træls stemning, og er også ked af at sige nej til ham i et væk. Jeg ved godt, at han også har en alder, hvor han prøver grænser af, men hvordan takler vi det bedst ??

Vi er også lidt bange for at give ham en ”rolle” hvor han er en der slår pga, det fylder så meget. De bliver passet i samme dagpleje, og der slår han ikke, hverken lillesøster eller de andre.

På forhånd tak, jeg glæder mig til at høre fra dig.

Venlig hilsen
mor til 2.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder